جذب 2/ 2 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای 81 پروژه

ایرنا: مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جذب ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به ۸۱ پروژه در بخش‌های تابعه این وزارتخانه در دولت یازدهم خبر داد.

افروز بهرامی افزود: از ابتدای کار دولت «تدبیر و امید» تاکنون ۱۸میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کل اقتصاد کشور به تصویب رسیده که مشتمل بر ۲۶۳ پروژه است. به گفته این مقام مسوول، سهم بخش‌های صنعت، معدن و تجارت از این تعداد، ۱۷۸ پروژه با رقم ۸میلیارد دلار بوده است. وی ادامه داد: تاکنون ۸۱ پروژه از مجموع ۱۷۸ پروژه یاد شده به جذب قطعی سرمایه‌گذاری منتهی شده و در همین پیوند ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه انجام شده است. بهرامی خاطرنشان کرد: ۹۷ پروژه دیگر با مجموع سرمایه‌گذاری ۵میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نیز مراحل اجرایی جذب را می‌گذرانند، هرچند بخش عمده‌ای از آنها تاکنون جذب شده است.

وی یادآوری کرد: پروژه‌های یاد شده همگی تاکنون دست‌کم بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و علاوه بر اینها بیش از ۱۵۰ تفاهم‌نامه و قرارداد در مراحل مذاکره، تبدیل تفاهم به قرارداد و... بوده و هنوز نهایی نشده است. مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، تصریح کرد: در دوران پسابرجام ۱۶۵ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلار در همه بخش‌های اقتصادی کشور تصویب شد. بهرامی افزود: در این میان، بخش‌های صنعت، معدن و تجارت با جذب ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از مجموع سرمایه‌گذاری ذکر شده (۴۲ درصد)، پیشروی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در این عرصه بوده است. وی گفت: مبلغ یاد شده شامل ۸۳ پروژه است که تاکنون ۴۰ پروژه به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار جذب شده و ۴۳ پروژه به مبلغ ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مراحل اجرایی کار را می‌گذرانند.

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته میانگین سرمایه‌گذاری خارجی در کشور سالانه ۲ میلیارد دلار بوده، در حالی که شاهد رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری در دوران پسابرجام هستیم. مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: بیشترین جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در دولت یازدهم به ترتیب متعلق به صنایع پلیمری (با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار)، صنایع فلزی (به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار)، پتروشیمی (با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار)، تجارت (با ۹۲۰ میلیون دلار) و بخش خودرو (با ۴۱۰ میلیون دلار) بوده است.

بهرامی افزود: کشورهای اسپانیا با حدود ۳ میلیارد دلار، آلمان با یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار و چین با یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار، به ترتیب بیشترین سرمایه‌گذاری را در چهار سال گذشته در ایران داشته‌اند. بیشترین میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی تا قبل از حل موضوع هسته‌ای ایران در دولت یازدهم، مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی است که رقمی نزدیک به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود. این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۴ به رقم ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در نهایت در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافت. با آغاز اجرای برجام، درهای اقتصاد کشور به سوی جهانیان برای تعامل سازنده و همکاری‌های مشترک گشوده شد که فقط در سال ۱۳۹۵ هیات سرمایه‌گذاری خارجی ۹ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۵۸۶ هزار دلار سرمایه‌گذاری مصوب در استان‌ها به تصویب رسانده است.