تاکید روحانی بر وحدت دنیای اسلام برای مهارصهیونیسم

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با دعوت از همه مردم ایران برای حضور گسترده و باشکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، اختلافات منطقه و جهان اسلام را به نفع صهیونیسم و تروریسم دانست و تاکید کرد: برای مهار صهیونیسم و تروریسم در منطقه، وحدت دنیای اسلام باید تقویت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او روز گذشته در جلسه هیات دولت، با اشاره به اینکه موضوع فلسطین و قدس شریف از جهات مختلف برای ما، مسلمانان و جهانیان حائز اهمیت است، گفت: هم ملت ایران و هم مسلمانان و سایر ملت‌های جهان به روز قدس به‌عنوان روزی که جهان موضوع فلسطین را فراموش نکند، احترام می‌گذارند.روحانی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم صهیونیسم را در منطقه مهار کنیم باید در دنیای اسلام وحدت ایجاد شود و اختلافات را حل کرده و بدانیم دمیدن در اختلافات به نفع صهیونیست‌ها است.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید اختلافات و معضلات منطقه ازسوی کشورهای منطقه حل و فصل شود، گفت: باید با زبان برادرانه و دوستانه بر مبنای منافع بلندمدت منطقه از طریق گفت‌وگو و راه‌حل‌های سیاسی مسائل منطقه را برطرف کنیم و این همان چیزی است که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد.او با اشاره به اینکه مبارزه با تروریسم علیه صهیونیست‌ها و به نفع جهان اسلام است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به مردم عراق برای مبارزه با تروریسم کمک کرده و امیدواریم به‌زودی موصل آزاد شود و آزادی موصل به‌عنوان رمز پیروزی ملت‌های منطقه در برابر توطئه تروریست‌ها باشد و روز جشن برای همه ملت‌هایی باشد که علیه تروریسم در حال مبارزه هستند.رئیس‌جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد تروریسم بخواهد در منطقه گسترش پیدا کند و اگر اربابان تروریسم تصمیم گرفتند که میدان فعالیت تروریست‌ها را به سرزمین مقدس ایران بکشانند، باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران نه به تروریست‌ها و نه به اربابان آنها این اجازه را نخواهد داد.

تفسیر روحانی از ولایت و حکومت

حسن روحانی سه‌شنبه شب نیز طی سخنانی در ضیافت افطار با علما و روحانیون گفت: بخشی از مسائل ما اعتقادی است و از دیدگاه دین مبین اسلام، همه بحث‌های اعتقادی، برهان، دلیل، ‌بینه و استدلال دارد. در این بخش اعتقادی، بحث رای مردم و آرای مردم اصلا مطرح نیست، آنجا ‌عقل، استدلال، بینه و دلیل مطرح است و به همین دلیل هم این مباحث تقلیدی نیست.‌به گزارش «ایسنا» روحانی ادامه داد: مباحث توحید، نبوت، امامت و عدل الهی، مسائلی نیست که بخواهیم درباره ‌اینها بگوییم کسی درباره امامت امام بیاید رای بدهد. اصلا بحث رای مطرح نیست؛ بحث علمی، ‌نظری، عقلی و استدلالی است. مساله علمی ارتباطی به رای مردم ندارد.‌رئیس‌جمهور اظهار کرد: رسول خدا بار نبوت و رسالت را در مکه بر عهده گرفت، اما نتوانست ‌حکومت اسلامی را در مکه تشکیل دهد. در مکه عده معدودی اطراف پیامبر بودند که همین افراد ‌معدود نیز به‌شدت تحت فشار بودند و حتی نماز خواندن آنها به سختی امکان‌پذیر بود و جمعی از آنان ‌ناچار به هجرت هم می‌شوند. حالا در این وضعیت آیا پیامبر می‌تواند بگوید چون من پیامبرم، ‌حکومت شبه جزیره باید در اختیار من باشد؟روحانی تصریح کرد: بله پیامبر اشرف مخلوقات است و از همه نظر بالاترین است، اما در عین ‌حال شرایط مکه شرایطی نیست که پیامبر بتواند در آنجا حکومت تشکیل دهد. این باعث نمی‌شود که ‌ولایت او کم یا زیاد شود. ولایت الهی پیامبر در همه شرایط برقرار بود، اما برای تشکیل آن حکومت ‌ظاهریه که می‌خواهد تولی امور در جامعه را بر عهده داشته باشد، باید صبر کند تا در مدینه شرایط ‌مهیا شود.‌رئیس‌جمهوری تاکید کرد: خود حضرت امیرالمومنین (ع) می‌فرماید که تشکیل حکومت حضور ‌حاضر و وجود ناصر می‌خواهد. نه تنها حضور که نصرت و فداکاری هم می‌خواهد والا نمی‌شود ‌حکومت اسلامی را تشکیل داد. امام خمینی (ره) که اواخر سال ۵۷ توانست حکومت تشکیل دهد، مگر ‌همان سال ۴۲ و ۴۳ به‌عنوان مرجع و ولی فقیه نبود و همان ولایت را نداشت؟ اما اعمال آن و اجرای ‌یک حکومت و تشکیل حکومت تا مردم بیدار نشوند و نیایند و حضور نداشته باشند، ممکن نمی‌شود.‌روحانی گفت: این در حالی است که امام خمینی (ره) وقتی هم که با پیروزی انقلاب اسلامی این ‌امکان را می‌یابد که حکومت تشکیل دهد، آنقدر مراعات و ملاحظه می‌کند که اسم حکومت چه باشد. ‌همه مردم در راهپیمایی‌ها شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی را سر می‌دادند و جمهوری اسلامی ‌را قبول داشتند، اما در عین حال امام گفت مردم آزادانه برای تعیین نوع حکومت و نظام، پای صندوق ‌رای بیایند.‌رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اصل حکومت ما این است. امام بالاتر از اینکه چه کسی حاکم باشد، شکل ‌حکومت و شرایطش را به رای مردم می‌گذارد و خیلی هم با عجله این کار را می‌کند. امام صبر نمی‌‌کند یک‌سال بعد این کار را انجام دهد و تازه همه امور را هم به رای مردم می‌گذارد.‌وی اظهار کرد: امام(ره) در آخرین نامه‌ای که به جلسه بازنگری که در اردیبهشت سال ۶۸ بود، ‌راجع به رهبری می‌گوید من از اول معتقد بودم که برای رهبری شرط مرجعیت لازم نیست، اما ‌دوستان اصرار کردند و این در قانون اساسی آمد.‌روحانی تاکید کرد: امام در نهایت در نکاتی که در این رابطه می‌گوید، این مطلب را ‌عنوان می‌دارد که یک مجتهد عادل که اعضای خبرگانی که منتخب مردم هستند به او رأی بدهند و ‌معنای آن این است که رأی مردم پشت‌سر آن ولی است، به‌عنوان ولی منتخب مردم از طریق خبرگان ‌برگزیده خواهد شد؛ چراکه اعضای خبرگان با آراء مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.‌رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مجتهد عادل بر مردم ولایت دارد، اظهار کرد: ولی فقیهی که با رأی ‌خبرگان حکومت را در دست می‌گیرد، پیش از این نیز بر مردم ولایت داشته، اما اگر بخواهد حکومت ‌تشکیل بدهد و بر مردم فرمانروایی کند باید بسط ید داشته باشد؛ چراکه بدون بسط ید نمی‌توان در یک ‌مملکتی با ۸۰ میلیون جمعیت حکومت را تشکیل داد و بسط ید با دعوت و خواست مردم است و باید ‌مردم را به صحنه آورد.‌روحانی افزود: روحانیت از ابتدا این رسالت را بر دوش داشت که علاوه‌بر دعوت مردم آنها را ‌اقناع کند، در اصول دین با استدلال آنها را اقناع کرده و در فروع دین هم احکام خدا را برای مردم ‌تبیین کند.‌رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مگر امیرالمومنین(ع) تنها در ۵ سال آخر عمر خود بر مردم امامت و ‌ولایت داشت، گفت: اصل ولایت الهیه و امامت حضرت علی(ع) نصب الهی و نص نبوی است، اما ‌در عین حال امیرالمومنین(ع) به‌دلیل شرایط جامعه پس از پیامبر در جامعه حاکم نبود و نتوانست ‌آن‌طور که پیامبر و خودش می‌خواهد تولی امور را در دست بگیرد و حکومت اسلامی را ایجاد کند و ‌‌۲۵ سال طول کشید تا زمینه در جامعه آماده و مردم خواستند تا حکومت به دست امام بیفتد.‌روحانی افزود: امام حسن(ع) نیز ناچار شد، حکومتی را که به واسطه بیعت مردم ‌تشکیل شده بود، به‌خاطر شرایط جامعه ادامه ندهد و سایر ائمه هدی(ع) نیز با وجود آنکه ولایت و امامت ‌داشتند، نتوانستند آن‌طور که باید در جامعه حکومت تشکیل دهند.‌رئیس‌جمهور با بیان اینکه مساله ولایت با تشکیل حکومت دو مقوله جدا از هم است که نباید با هم خلط ‌شود، گفت: این رسالت روحانیت عزیز ماست تا نسل جوان و جامعه ما برای اینکه این ‌واقعیت‌ها را به‌طور کامل درک و لمس کنند، بتوانند این حقایق را برای مردم تبیین کنند.‌

دعوت تشکل‌ها، نهادها و شخصیت‌ها برای راهپیمایی روز قدس

در آستانه آخرین جمعه ماه رمضان و روز قدس، علاوه‌بر رئیس‌جمهوری تعداد زیادی از تشکل‌ها، نهادها و شخصیت‌ها و چهره‌های مطرح سیاسی با صدور اطلاعیه و بیانیه و انجام مصاحبه، آحاد مردم را به حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس دعوت کردند. مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای شرکت در راهپیمایی روز قدس که میراث ماندگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است را وظیفه شرعی و دینی خواند. همچنین ستادکل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای، قدس شریف را پاره تن اسلام و مصداق وحدت و استکبارستیزی جهان اسلام دانست. شورای نگهبان نیز طی بیانیه‌ای امت اسلامی را به حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس فراخواند. از سوی دیگر مراجع عظام نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس دعوت کردند؛ از میان آنها می‌توان به بیانیه آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله علوی گرگانی اشاره کرد.از سوی دیگر، مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد که روز قدس امسال باید نمایش وحدت و بیداری مسلمانان جهان به‌ویژه ملت مسلمان ایران باشد تا اعلام کنند مساله فلسطین و غصب سرزمین‌های اشغالی با اینگونه حاشیه‌سازی‌ها فراموش نمی‌شود.همچنین خانه احزاب ایران نیز با صدور بیانیه‌ای از مردم دعوت کرد در مراسم راهپیمایی روز قدس حاضر شوند. سیدحسن خمینی، یادگار امام، سردار حسین دهقان وزیر دفاع، سید‌محمود علوی وزیر اطلاعات، بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جامعه روحانیت مبارز، حزب مردم‌سالاری، حزب موتلفه اسلامی و نیروی انتظامی نیز در بیانیه‌های جداگانه مردم را به حضور در راهپیمایی روز قدس دعوت کردند.