دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران معاملات آخرین روز بهاری خود را با رشد ۵/ ۳ واحدی به پایان رساند. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین تاثیر مثبت را در آیفکس داشتند، در مقابل اما معاملات منفی در نماد معاملاتی پتروشیمی مارون مانع از رشد بیشتر شاخص این بازار شد. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با افزایش ۴/ ۰ درصدی نسبت به روز سه‌شنبه در سطح ۵/ ۹۰۳ واحدی قرار گرفت. دیروز بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر فرابورس را نماد معاملاتی شرکت مس سرچشمه به دوش کشید. «سرچشمه» که روز یکشنبه با رشد ۴۶ درصدی وارد بازار عادی فرابورس شد در روزهای اخیر به رشد قیمتی خود ادامه داد. این نماد دیروز نیز با معامله ۵/ ۶ میلیون سهمی با رشد حدود ۵ درصدی همراه شد و صف خرید ۸/ ۱ میلیون سهمی را تجربه کرد. تغییر مالکیت در این سهم نیز روز گذشته به نفع معامله‌گران حقیقی رقم خورد. دیروز پتروشیمی زاگرس نیز یکی دیگر از نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس بود. به نظر می‌رسد افزایش ۲ دلاری نرخ متانول سی‌اف‌آر چین (۳۴۲ دلار در هر تن) طی هفته جاری از مهم‌ترین دلایل تاثیرگذار بر سهام این شرکت است. «زاگرس» در بودجه ۹۶ خود نرخ فروش متانول صادراتی را ۲۹۰ دلار در هر تن پیش‌بینی کرده است.

قفل عرضه‌های اولیه شکسته می‌شود

روز شنبه، فرابورس ایران میزبان نخستین عرضه اولیه بازار سهام در سال ۹۶ خواهد بود. بنابراین با صدور اطلاعیه مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس، مقرر شده است تا ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس در نماد «وپسا» در بازار دوم فرابورس عرضه شود. این عرضه شامل ۲۵۰ میلیون سهم «وپسا» است که به روش بوک بیلدینگ (ثبت سفارش) از سوی کارگزاری اردیبهشت ایرانیان انجام می‌شود. در این عرضه حداکثر سهام قابل خرید از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی ۸ هزار و ۵۰۰ سهم و با دامنه قیمت ۱۰۰ تا ۱۰۳ تومانی تعیین شده است. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به ترتیب سود هر سهم خود را ۸۱ و ۱۴۱ریال اعلام کرده است.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۲ میلیارد و ۳۸۴ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ تولید برق ماهتاب کهنوج بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود دو میلیون سهم «بکهنوج» به ارزش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «ارفع» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۹۹۴ میلیون تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «غشهداب» به ارزش ۳۶۲ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

فرابورس در دریچه آمار

در معاملات روز چهارشنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی حدود ۶۵۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۴۱۷ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد ۱۳۳ میلیون سهم به ارزش حدود ۵۱ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع بالاترین حجم معاملات این روز را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات در این دو بازار نیز به میزان ۵/ ۱۲ میلیارد تومان از آن نماد معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا شد. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از ۹۱۶ هزار ورقه به ارزش افزون بر ۸/ ۹۰ میلیارد تومان در ۶۱۱ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله بیش از ۳۲۴ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۵۰ نوبت معاملاتی به ارزش ۳۱ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۳ تا ۹۸ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمت در این روز نیز به مرحله یازدهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۱۱» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش متوسط نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز سه‌شنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه‌اسلامی با افت ۱۴/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز سه‌شنبه در سطح ۲۳ درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته افت ۶۶/ ۰ واحد درصدی و در مقایسه با میانگین ماه گذشته کاهش ۵/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است. همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۵۴ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر ۴ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه ۷۴ تا ۷۷ هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد ۱/ ۰ درصدی (نسبت به روز سه‌شنبه) مواجه شد و به ۷۶ هزار و ۲۷۰ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با افت ۶/ ۰ درصدی به «تسه۹۵۰۱» رسید و در مقابل سررسید اسفند ۹۴ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق به ۸/ ۲۱ درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۵میلیون و ۳۱۶ هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.