دنیای اقتصاد: در ماه‌های گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، مایک پنس، معاون اول ریاست‌جمهوری آمریکا و هر کدام از مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا بارها تاکید کرده‌اند که هرگونه پیشرفت در متوقف کردن برنامه هسته‌ای کره‌شمالی به مداخله چین در این موضوع باز می‌گردد.

روز سه‌شنبه اما دونالد ترامپ در یک توییت ۱۴۰ حرفی نوشت که تلاش‌های چین موثر واقع نشده است. به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ در این توییت نوشت: در حالی که از تلاش‌های پرزیدنت شی و کمک چین برای حل بحران کره‌شمالی قدردان هستم، اما می‌دانیم که این کمک‌ها موثر واقع نشده است. دست‌کم اینکه چین تلاش خود را کرد. این توییت درست ساعاتی پیش از دیدار مقامات چینی و آمریکایی درباره بحران کره‌شمالی در واشنگتن منتشر شد تا دیدگاه ترامپ در این‌باره روشن شود.

یکی از مقامات بلندپایه تیم ترامپ به سی‌ان‌ان درباره این توییت گفت که چینی‌ها نمی‌دانستند منظور ترامپ از این توییت چه بوده است. برخی از مقامات چینی این تلقی را داشته‌اند که ترامپ به آنها پیش آگاهی داده است که احتمالا دست به اقدام یکجانبه علیه کره‌شمالی خواهد زد. در همین حال دیدار مقامات چینی و آمریکایی به دلیل مرگ دانشجوی آمریکایی که در کره‌شمالی زندانی بود، روز گذشته انجام شد. اوتو وارمبیر، دانشجوی جوانی که ۱۷ ماه در کره‌شمالی زندان بود، پس از اینکه از زندان آزاد شد به کما رفت و دو روز پیش نیز به دلایل نامعلومی درگذشت. ترامپ به دلیل مرگ این دانشجو، رژیم کره‌شمالی را یک رژیم بی‌رحم خواند و گفت آنها جان جوانی را گرفتند که در اوایل زندگی خود به‌سر می‌برد.

ترامپ یک‌بار پیشتر گفته بود که ممکن است به تنهایی علیه کره‌شمالی اقدام کند، اما پس از دیدار با شی‌جینگ پینگ، رئیس‌جمهوری چین اعلام کرد که وی با اتکا به همکاری چین به‌دنبال حل بحران کره‌شمالی است. او در توییتی هم پیشتر اعلام کرده بود که مطمئن است چین به خوبی به‌دنبال حل موضوع کره‌شمالی خواهد بود اما اگر آنها نتوانستند کار را به پیش ببرند، آمریکا با متحدانش این کار را به عهده خواهند گرفت. توییت جنجالی ترامپ که خود را یک معامله‌گر بزرگ می‌داند، موجب به‌وجود آمدن حساسیت بین‌المللی در یک منطقه حساس شد. توییت اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا ممکن است این پیام را به چین برساند که وی آماده است تا یک بازی سخت را با چین شروع کند یا دست‌کم اینکه ایالات‌متحده احساس می‌کند که چین به دلیل مناسبات گسترده اقتصادی و قوی با کره‌شمالی حاضر نیست قدم‌های موثرتری بردارد.

البته برخی می‌گویند آمریکا می‌تواند از حربه اقتصادی علیه چین استفاده کند. در مقابل برخی دیگر می‌گویند آمریکا می‌تواند با مذاکره رودررو با کره‌شمالی چین را از این عرصه کنار بزند و این‌گونه چین را وادار به همراهی با خود کند. روز گذشته رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده به همراه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با یکی از مقامات بلندپایه چینی به نام یانگ جی‌چی دیدار داشتند. هدف از این دیدار پرداختن به حل بحران کره‌شمالی و مرگ دانشجوی جوان آمریکایی بود. مقامات آمریکایی پیشتر نیز با مقامات چینی دیدار داشته‌اند. در ماه آوریل نیز رئیس‌جمهوری آمریکا در فلوریدا میزبان شی‌جینگ‌پینگ بود. آنها پس از آن دیدار چند بار تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

در این‌باره یکی از کارشناسان به سی‌ان‌ان می‌گوید: فکر می‌کنم دونالد ترامپ تا حدی توانسته روی رفتار چین تاثیر بگذارد. زیرا ما شاهد بودیم که چین کشتی‌های زغال‌سنگ کره‌شمالی را باز می‌گرداند و حتی شکل سفر را عوض کرده و مردم تنها از طریق هوا می‌توانند از پیونگ‌یانگ به چین بیایند. این کارشناس بر این باور است که ممکن است در آینده‌ای نزدیک چین همکاری بیشتری در قبال کره‌شمالی با ایالات‌متحده داشته باشد. ترامپ حتی برای اینکه چین را در برابر برنامه هسته‌ای کره‌شمالی به همکاری بیشتری وادار کند، دیگر پکن را متهم به دستکاری در واحد پول خود نکرده است. ترامپ در ماه آوریل به این نکته گوشزد کرد و گفت: چرا من باید بگویم چین در حال دستکاری کردن در ارزش واحد پول خود است، در حالی که ما به اتفاق در مورد کره‌شمالی همکاری می‌کنیم. ما خواهیم دید که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

زندگی مخفیانه رهبر کره‌شمالی

در حالی‌که مردم کره‌شمالی به دلیل تحریم‌های کشورهای غربی و آسیایی در شرایط سختی به‌سر می‌برند، هر از گاهی از زندگی مخفیانه رهبر کره‌شمالی اخبار گوناگونی به گوش می‌رسد. در این راستا سی‌ان‌ان اخیرا گزارشی نوشته است که نشان می‌دهد رهبر کره‌شمالی در رفاه مطلق به‌سر می‌برد. این شبکه خبری می‌نویسد: هنگامی که مرموزترین رهبر جهان قصد حضور در مراسم رژه دارد او از یک مرسدس مشکی پیاده می‌شود و روی فرش قرمز قدم می‌گذارد.

اما این چه کسی است که یکی از برترین لیموزین‌های دنیا را به رهبر کره‌شمالی فروخته است؟

با وجود تحریم‌های بین‌المللی، کیم جونگ اون از زندگی خوب خود لذت می‌برد: او چندین جت آبی سفید رنگ دارد، مشروبات گران‌قیمت استفاده می‌کند و یک مجتمع لوکس برای اسکی دارد. البته خرید وسایل لوکس در این مدت رشد داشته است. براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان ملل منتشر شد این کشور در سال ۲۰۱۲ در حدود ۶۴۶ میلیون دلار وسایل لوکس خریداری کرده است.

کره‌شمالی در سال ۲۰۱۵ افزون بر ۴۷/ ۳ میلیارد دلار واردات داشته است. به غیر از چین که یکی از متحدان اصلی پیونگ‌یانگ به حساب می‌آید، این کشور توانسته از باقی کشورها نیز واردات داشته باشد. بر این اساس ۱/ ۳ درصد واردات این کشور از هند بوده است. از روسیه، تایلند، فیلیپین و مکزیک نیز این کشور به ترتیب در حدود ۳/ ۲، ۱/ ۲، ۵/ ۱ و ۳/ ۱ درصد واردات داشته است. سوال اما اینجا است: چگونه امکان دارد رهبر یک کشور که در ماه مارس سال گذشته به مردم خود هشدار داد که به دلیل قحطی و خشکسالی باید زندگی ریاضت‌گونه‌ای را تحمل کنند، خود از یک زندگی لوکس و اشرافی برخوردار است؟

کارشناسان می‌گویند که کیم جونگ اون این خریدها را از طریق خزانه شخصی خود انجام می‌دهد. این پول‌ها عمدتا از طریق معاملات غیرقانونی این کشور از سایر نقاط دنیا به دست آمده است. کره‌شمالی متهم است که از طریق هک بانک‌ها، فروش اسلحه، معاملات مواد مخدر و قاچاق گونه‌های در معرض خطر پول به‌دست می‌آورد. همچنین این کشور متهم است که دست به جعل پول به‌ویژه دلار می‌زند. بنا بر تخمین‌های موجود کره‌شمالی به طرق گفته شده میلیون‌ها دلار درآمد به دست می‌آورد. این پول‌ها همچنین برای توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور استفاده می‌شود. کارشناسان می‌گویند پیونگ‌یانگ به این دلیل نیازمند توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی است تا مانع تغییر رژیم از سوی آمریکا شود. در این راستا گفته می‌شود به‌رغم تحریم‌های سنگین بین‌المللی برنامه هسته‌ای این کشور رشد سریعی داشته است و تاکنون نیز در برابر گفت‌وگو با آمریکا بر سر لغو برنامه هسته‌ای مقاومت کرده است. داگ لامبرون، نماینده جمهوری‌خواه و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان می‌گوید: کره‌شمالی از طریق آزمایش‌های هسته‌ای و فروش غیرقانونی مقررات بین‌المللی را نقض می‌کند. تقریبا محال است که رد پول‌های کره‌شمالی را به‌دست آورد اما کنگره اخیرا گفته است که سود حاصل از خرید و فروش‌های غیرقانونی کره‌شمالی سالانه ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است.

آنتونی روگریو، معاون سابق وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: تا زمانی که مردم پولی برای پرداخت داشته باشند کره‌شمالی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای فروش دارد. این پول‌ها در واقع برای توسعه برنامه هسته‌ای و همچنین ایجاد منفذ در تحریم‌های سفت و سخت بین‌المللی نقش حیاتی ایفا می‌کنند.