آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه قم در مراسم احیای شب قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) تاکید کرد: نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که «تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد» و کتاب‌های زیادی درباره غدیر نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم وی با اشاره به سخنان مطرح‌شده درباره ولایت امام علی(ع) اظهار کرد: یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است. مکارم شیرازی ادامه داد: یکی از مسلمات مذهب شیعه است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین می‌کند، ما با اهل سنت برادروار زندگی می‌کنیم؛ اما مذهب رسمی کشور شیعه است.

این مرجع شیعه تاکید کرد: نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که «تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد» و کتاب‌های زیادی درخصوص غدیر نوشته شده است. آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دموکراسی اظهار کرد: دموکراسی برای غرب است و حتی این نوع حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست، گاهی یک نامزد با ۲۵ درصد رای از مردم به ریاست می‌رسد، در آمریکا افراد با ثروت و تبلیغات، مغز مردم را شست‌وشو می‌دهند و رای می‌آورند. همچنین به گزارش «ایسنا» او گفت: دموکراسی از روی ناچاری است و باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم. آیت‌الله مکارم افزود: امام با رأی مردم انتخاب نمی‌شود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.

واکنش آیت‌الله مصباح یزدی

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی نیز در واکنش به اظهاراتی درباره حکومت حضرت علی (ع) و رای مردم گفت: برخی می‌گویند وقتی مردم با کسی بیعت کردند علی(ع) وظیفه خود دانست از آن شخص اطاعت کند و حق نداشت که مخالفت کند؛ چون مردم رای داده بودند، اگر یک مسلمان ایرانی این‌گونه فکر کند، پذیرفته است؟ آیا نمی‌توانست درباره این مساله تحقیق کند به‌ویژه اگر سابقه طلبگی داشته باشد.