دنیای اقتصاد: محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران روز یکشنبه در راس یک هیات سیاسی برای دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه الجزایری، وارد الجزیره پایتخت این کشور شد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بدو ورود مورد استقبال رسمی «عبدالقادر مساهل» وزیر امور خارجه الجزایر و رضا عامری سفیر ایران در الجزایر قرار گرفت. پیش‌تر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اعلام سفر ظریف به شمال آفریقا اعلام کرد: «این سفر دو روزه که با دعوت رسمی صورت می‌پذیرد، به کشورهای الجزایر، موریتانی و تونس خواهد بود و ایشان با مقام‌های عالی‌رتبه این کشورها دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.» بهرام‌قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هدف از این سفر را تعمیق روابط دو جانبه و گسترش مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای یاد شده خواند و افزود: «رایزنی درخصوص تحولات منطقه از جمله سوریه و مسائل خلیج‌فارس نیز از جمله اهداف این سفر است.»

سیاست‌های مشترک ایران و الجزایر

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در دیدار با مقام‌های الجزایری با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و الجزایر‌ گفت که دو کشور سیاست‌های مشترکی در مورد مسائل مختلف منطقه و جهان با هم دارند. محمدجواد ظریف در دیدار با مقام‌های استقبال‌کننده این کشور گفت: «در شرایطی که تحولات منطقه‌ای و بین‌الملل نیاز به گفت‌وگو دارد، ما روابط بسیار خوبی با الجزایر داریم.»

زمینه‌های زیاد همکاری

همزمان، وزیر خارجه الجزایر در دیدار با همتای ایرانی خود با اشاره به اینکه الجزایر و ایران برای بهبود روابط گام‌هایی برداشته‌اند،‌ افزود: زمینه‌های زیادی برای همکاری مشترک میان دو طرف وجود دارد. عبدالقادر المساهل وزیر امور خارجه الجزایر در محل وزارتخانه این کشور گفت: مایه افتخار است که ریاست کمیته پیگیری الجزایر و ایران را بر عهده دارم. از طرف ایران نیز وزیر مسکن عهده دار این مسوولیت است.

روایت جابری‌انصاری از سفر ظریف

از سوی دیگر، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه سفر ظریف به شمال آفریقا را در چارچوب سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران برای رابطه با کشورهای عربی و پیرامونی ایران عنوان کرد. حسین جابری انصاری در مسیر سفر وزیر خارجه به الجزایر در جمع خبرنگاران در هواپیما با اشاره به سفر ظریف به سه کشور آفریقایی گفت: در این سفر رایزنی‌هایی درباره آخرین تحولات منطقه و مسائل جاری انجام خواهد شد. او افزود: این سفر رمضانی در چارچوب روابط با امت اسلامی تنظیم شده است، چرا که در فضای رمضان روابط برادرانه و دوستانه بین کشورها در دستور کار قرار می‌گیرد. جابری انصاری تاکید کرد: «سفر وزیر خارجه به سه کشور الجزایر، موریتانی و تونس برای استفاده از ظرفیت «رمضان» و در چارچوب سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.»

مذاکره‌ مستقیم با عربستان نداریم

معاون وزیر خارجه همچنین تاکید کرد: هیچ ارتباط و مذاکره مستقیمی بین ایران و عربستان وجود ندارد و در موارد ضروری از مجاری دیپلماتیک و غیر مستقیم اقدام می‌شود. جابری‌انصاری در گفت‌وگو با «ایسنا» موضوع بازدید از سفارتخانه‌های ایران و عربستان را در دستور کار دو طرف عنوان کرد و گفت: این موضوع هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. هرگونه اقدامی به شکل متقابل، برابر و براساس توافق روی جزئیات از سوی دو کشور انجام خواهد شد و منوط به این است که توافق بین دو کشور در ارتباط با جزئیات و به شکل کاملا متبادل صورت گیرد. او در رابطه با آخرین تحولات مربوط به روابط قطر گفت: بلافاصله بعد از اتفاقی که در قطر افتاد ایران یک دیپلماسی فعال را در پیش گرفت. وزیر امور خارجه تماس‌های متعددی را با تعدادی از همتایان خود در سطح منطقه و بین‌الملل انجام داد. هدف‌گیری این تماس‌ها دعوت به آرامش و خویشتن‌داری و اداره این شرایط براساس تدبیر، منطق و عقلانیت بود. او با بیان اینکه ما به دنبال فرصت‌طلبی لحظه‌ای نیستیم، تاکید کرد: ما نگاه دراز مدت داریم‌. رفت و آمدهایی هم بین کشورهای منطقه و ایران انجام شده و در جریان است. الزاما هم همه تحرکات اعلام نمی‌شود چراکه ما به تحرک بدون سر و صدا و جنجال معتقدیم.