دنیای اقتصاد: فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با افت قابل توجه ۱/ ۹ واحدی به پایان رساند تا در پایین‌ترین سطح از ۲۰ فروردین ماه قرار گیرد. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و آتیه داده‌پرداز بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس را داشتند در مقابل اما معاملات منفی در نمادهای معاملاتی بیمه سامان مانع از افت بیشتر شاخص این بازار شد. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با کاهش یک درصدی نسبت به روز شنبه کانال ۹۰۰ واحدی را ترک کرد و در سطح ۵/ ۸۹۱ واحدی قرار گرفت.

همان‌طور که اشاره شد در میان نمادهای با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص فرابورس نماد‌هایی از جمله «ذوب»، «اپرداز» و «شراز» حضور داشتند.‌در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» به دفعات این نکته مورد تاکید قرار گرفت که رشد هیجانی یک سهم بدون توجه به شرایط بنیادی آن شرکت پایدار نخواهد ماند. نکته‌ای که در معاملات سهام مذکور دیده می‌شود. نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان پس از افزایش سرمایه و گزارش رفع ابهامات در فروردین سال جاری با رشد قیمت به بازار بازگشت، اما فشار فروش مانع از ادامه مسیر صعودی آن شد. «اپرداز» نیز که پیش از این رشد‌های هیجانی را تجربه کرده بود، از این مساله در امان نماند. روز گذشته فرابورس ایران شاهد حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی در سمت فروش این نماد معاملاتی بود، به‌طوری که افزایش عرضه‌ها منجر به تشکیل صف فروش حدودا ۷/ ۱میلیونی در ساعات میانی معاملات در این نماد شد و افت حدود ۵ درصدی قیمت آن را رقم زد. نماد معاملاتی پالایش نفت شیراز که فروردین ماه قیمت‌های ۱۸۰۰ تومانی را نیز تجربه کرده بود، با توجه به رشد بدون دلایل بنیادی در مسیر نزولی قرار گرفت و در دو ماه اخیر زیان بیش از ۳۰ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. این موارد نمونه‌هایی است که می‌تواند این نکته را یادآور شود که رشد هیجانی سهام یک شرکت بدون تغییر عوامل بنیادی در آن ناپایدار خواهد بود.

کوچ «سرچشمه» به بازار دوم

از مهم‌ترین رخدادهای روز گذشته فرابورس ایران می‌توان به گشایش نماد شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در بازار دوم فرابورس اشاره کرد. بر این اساس هر سهم «سرچشمه» ۳۸۵۵ ریال کشف قیمت شد و در صدر بیشترین افزایش قیمت روز یکشنبه قرار گرفت. این نماد معاملاتی در اولین روز از حضور خود در بازار دوم فرابورس مورد توجه سهامداران قرار گرفت تا پس از «ذوب» بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص دهد. تغییر مالکیت این نماد فرابورسی نیز نشان از توجه معامله‌گران حقیقی به «سرچشمه» داشت، به‌طوری که ۱۳ میلیون و ۳۲۰ هزار سهم «سرچشمه» به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. همان‌طور که اشاره شد سهامداران حقیقی «سرچشمه» سهم قابل توجهی از این رقم را در اختیار داشتند، به‌طوری که با کسر معاملات این سهم تغییر مالکیت فرابورس به نفع معامله‌گران حقوقی رقم می‌خورد. همچنین دیروز بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقیقی‌ها نیز به نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان تعلق گرفت. بر این اساس دیروز بیش از ۳ میلیون سهم «غشهداب» به ارزش ۶۵۲ میلیون تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد.

نگاهی به آمار معاملات

در مجموع طی معاملات روز یکشنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی بیش از ۲۳۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷۹ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان ۱۲۱میلیون سهم به ارزش ۳۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بازارهای اول و دوم دادوستد شد که بالاترین حجم و ارزش معاملات به ترتیب به نمادهای «ذوب» و «سرچشمه» اختصاص یافت. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس، روز یکشنبه حدود ۱۷۳ هزار ورقه به ارزش ۷/ ۱۶ میلیارد تومان در ۶۳۶ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. این بازار روز گذشته شاهد معامله بیش از ۱۱۳ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۶۸ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۷/ ۱۰‌میلیارد تومان بود تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۳ تا ۹۷ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز ‌شنبه دارد. بر این اساس دیروز متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افت ۱/ ۰ واحد درصدی در ۴/ ۲۳ درصد قرار گرفت. همچنین متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته با افت ۳/ ۰ واحد درصدی همراه و نسبت به متوسط ماه گذشته کاهش ۱۳/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است.

نزول یک درصدی آیفکس