به میراث استیوجابز وفاداریم

دنیای اقتصاد: حدود ۱۰ روز قبل اپل محصولات جدیدش را معرفی کرد که یکی از مهم‌ترین آنها هوم‌پاد HomePod یا بلندگوی هوشمند این شرکت بود. محصولی که برخلاف سایر محصولات جدید اپل لقب انقلابی نگرفت و سروصدای زیادی هم به پا نکرد. با وجود اینکه اپل همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان مسیر موفقی را طی می‌کند بحث‌هایی پیرامون عدم نوآوری این شرکت یا آینده آن و موفق یا ناموفق بودن مدیریت آن وجود دارد. همه این بحث‌ها به همراه موضوعاتی چون میراث استیو جابز، ریاست جمهوری ترامپ، ایجاد شغل در آمریکا و... از جمله چیزهایی هستند که در گفت وگوی بلومبرگ با تیم کوک مدیرعامل اپل مطرح شده‌‌اند.

شما پیش از این درباره استیو جابز و احترامی که نسبت به او دارید صحبت کرده‌اید. چقدر به این موضوع فکر کرده‌اید که خودتان چه میراثی در اپل به جای می‌گذارید؟

هیچ. بخواهم صادقانه بگویم من در این دوره به این موضوع فکر نمی‌کنم و بیشتر به دنبال این هستم که کاری انجام بدهم. امیدوارم مردم من را به‌عنوان مردی خوب و نجیب به یاد بیاورند که اگر چنین کنند موفقیت است. در اپل DNA استیوجابز همواره به‌عنوان پایه‌ای وجود خواهد داشت و این یک میراث قابل مثال است. من دلم می‌خواهد جدا از اینکه چه کسی مدیرعامل اپل باشد مدل قابل مثال ۱۰۰ سال آینده باشم. این چیزی است که شرکت بر اساس آن شکل گرفته است. صفات و شخصیت جابز باید توجهات را به سمت جزئیات، به سادگی و تمرکز روی کاربر و تجربه کاربری جلب کند. تمرکز روی ساخت بهترین‌ها. تمرکز روی اینکه «خوب» به اندازه کافی«خوب» نیست و باید عالی باشد یا به تعبیر خود جابز « به شکل دیوانه‌واری خوب» باشد که ما بتوانیم تکنولوژی‌های اختصاصی داشته باشیم که بتوانیم روی آینده شما و کیفیت محصول و تجربه کاربری کنترل داشته باشیم.

این چیزها این حفاظ‌ها پایه اپل برای صد سال آینده‌اند. چیزی شبیه قانون اساسی که محافظ کشور است نباید تغییرش داد؛ بلکه باید به آن احترام گذاشت. استیو این پایه‌ها را برای سال‌ها در اپل بنا گذاشت ولی این به آن معنا نیست که اپل تغییری نکرده است بلکه این شرکت تغییر کرده و وارد حوزه محصولات مختلفی شده است. اپل یاد گرفته و خود را تطبیق داده است. خیلی چیزها در این شرکت تغییر کرده به خصوص در شش هفت سال اخیر اما « قانون اساسی» ما نباید تغییر کند و باید همان‌گونه حفظ شود همانند «ستاره شمالی» که همواره در ذهن ماست به‌عنوان چیزی که مبنای تصمیم‌گیری است و همین تصمیم‌گیری را آسان‌تر می‌کند.

من یک مقداری متعجب شدم وقتی دیدم شما HomePod (بلندگوی هوشمند جدید اپل) را با محوریت یک محصول مرتبط با موسیقی رونمایی کردید در حالی که محصول رقیب شما یعنی آمازون اکو به‌عنوان یک تجربه تکنولوژی در خانه معرفی شده است. شما چطور HomePod را با دیگر محصولات تکنولوژی در زندگی کاربران تلفیق خواهید کرد؟

ما همین الان هم از طریق آی‌فون در خانه‌ها حضور داریم. محصولی که شما می‌توانید با خودتان هرجایی ببرید. می‌توانید در جیب خودتان بگذارید یا روی پایه‌ای قرار دهید. همین الان و حتی قبل از (عرضه رسمی) HomePod شما می‌توانید از طریق آی‌فون و دستیار هوشمند سیری آن خانه خود را کنترل کنید. وقتی من الان صبح با آلارم آی‌فون از خواب بلند می‌شوم و می‌گویم «صبح بخیر» تمام چراغ‌های خانه روشن و دمای خانه تنظیم می‌شود و برخی اتفاقات دیگر. ما با Apple TV الان درخانه‌ها حضور داریم خیلی از مردم الان از آی‌پد به‌عنوان کامپیوتر خانگی خود استفاده می‌کنند. کامپیوترهای دسک‌تاپ جای خود را در خانه دارنداما این چیزها به اندازه کافی برای تمرکز روی موسیقی در خانه کافی نیستند به همین دلیل ما روی موسیقی در خانه تمرکز کردیم و ترکیبی از صدای خوب و اسپیکر هوشمند را به‌عنوان یک محصول معرفی کردیم.

پس به سمت یک نگاه کل‌نگرانه پیش‌می‌روید که همه نقاط کلیدی کسب و کار را به هم متصل می‌کند و مردم می‌توانند تمرین کنترل همه چیز را در زندگی داشته باشند حالا چه از طریق سیری چه از طریق آی‌پد. درست است؟

هم‌اکنون ۳۷۵ میلیون درخواست از سیری در دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود. حدس من این است که این میزان درخواست از هر نوع دستیار (هوشمند)‌دیگری بیشتر باشد. بعضی از این درخواست‌ها در خانه صورت می‌گیرد و برخی دیگر هنگام حرکت. این یک پلت‌فرمی است که ما الان داریم و خیلی با زمانی که تازه شروع به کار کرده بودیم فرق می‌کند. ما الان روی سیری چند زبان مختلف داریم و فقط به زبان انگلیسی نیست و این جایگاه ما را در جهان به خوبی تعیین کرده است. پس یک بار دیگر اگر بخواهم اشاره کنم جای چه چیزی این میان خالی است؟ ترکیبی از صدای با کیفیت و همین پایه‌های اصلی است.

تصور می‌کنیدکه مردم حاضرند (برای این بلندگوی هوشمند)‌۳۴۹ دلار بپردازند؟

اگر به یاد داشته باشید وقتی آی‌پاد معرفی شود خیلی‌ها می‌گفتند چرا مردم باید ۳۹۹ دلار برای یک پخش‌کننده موسیقی (MP۳ Player) بپردازند؟ وقتی آی‌فون معرفی شد این سوال مطرح بود که آیا مردم حاضرند آن را بخرند؟ همچنین در مورد آی‌پد هم چنین پرسش‌هایی مطرح بود. ما سابقه خوبی در دادن محصولاتی به مردم داریم که خود آنها نمی‌دانستند به آن نیاز دارند. وقتی من داشتم بزرگ می‌‌شدم (تجهیزات) موسیقی در صدر لیست چیزهایی بود که شما باید حتما آن را می‌داشتید. حالا همین موسیقی همچنان یک نیاز اصلی سنین مختلف است.

شما در مورد واقعیت مجازی قبلا صحبت کردید و گفتید که این تکنولوژی در آینده در قلب شرکت خواهد تپید. به نظرتان این تکنولوژی در آینده چقدر پیشرفت خواهد کرد؟

بسیار زیاد. من واقعا از این تکنولوژی شگفت زده می‌شوم و در قدم نخست تجربه آن را با سیستم عامل iOS۱۱ ترکیب کردیم و آن را در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار دادیم تا اپلیکیشن‌های مختلفی برای آن بسازند. طبیعتا نمی‌توانیم حدس بزنیم چه چیزهایی تولید خواهد شد. مثلا با IKEA صحبت کردیم و آنها تصویرهای سه بعدی از محصولاتشان ساختند. این تکنولوژی می‌تواند تجربه خرید محصولات شما را از فروشگاه متحول کند و مثلا در مورد همین IKEA تمام مبلمان خانه را می‌توانید قبل از خرید به‌طور مجازی در داخل خانه قرار دهید و آن را ببینید و تصمیم بگیرید. ایده‌های مربوط به واقعیت مجازی از مشتریان عادی گرفته تا شرکت‌های بزرگ می‌تواند گسترش پیدا کندو شما خواهید دید وقتی واقعیت مجازی پایه بسیاری از شرکت‌ها قرار گیرد آنها چه کارهایی با آن انجام خواهند داد. این تکنولوژی البته الان هنوز کامل نشده، اما وقتی مردم قابلیت‌های این تکنولوژی را ببینند شگفت زده خواهند شد همان‌طور که ما شده‌ایم.

اپل به‌طور سنتی روی مصرف‌کنندگان و اشخاص تمرکز کرده نه فروش به شرکت‌ها. آیا بازار محصولات شرکتی را رو به رشد می‌بینید؟

محصولات شرکتی فرصت‌های بیشماری دارد. زمانی بود که شما باید انتخاب می‌کردید محصولات خود را به شرکت‌ها بفروشید یا به اشخاص، اما واقعیت‌های امروزه متفاوت است. الان شرکت‌ها مجموعه‌ای از اشخاص هستند. در گذشته تقریبا تمام نرم‌افزارها برای ویندوز نوشته می‌شد و مک جایگاه قابل توجهی در بین شرکت‌ها نداشت اما الان اوضاع فرق کرده است برای بسیاری از شرکت‌ها پلت‌فرم iOS بر سایر سیستم‌های عامل ارحجیت دارد. الان بسیاری از شرکت‌ها اپلیکیشن دارند. نکته دیگر اینکه هم اکنون در بسیاری از شرکت‌ها بحث مربوط به رضایتمندی کارکنان مهم است و مدیران ارشد به دنبال این هستند که کارکنان خودرا خوشحال‌تر کنند.

وقتی شما می‌خواهید کارکنانتان خوشحال‌تر باشند به آنها اختیار بیشتری می‌دهند که ابزارهای مورد نیازشان را داشته باشند. اگر به آنها اجازه انتخاب بدهید آنها خواهند گفت که من آی‌فون می‌خواهم یا من مک می‌خواهم. این بحث الان فقط مخصوص آمریکا نیست و بسیاری از کشورهای دیگر هم همین‌طور است. از منظر دیگر ما سرمایه‌گذاری‌های هوشمند و شراکت‌‌های هوشمندی را هم با برخی از شرکت‌های بزرگ مانند سیسکو، SAP، Deloitte و آی‌بی‌ام داشته‌ایم. ما به این نتیجه رسیده‌ایم‌ که باید با دیگران رابطه خوبی داشته باشیم و نمی‌توان فقط تنها بگویید فقط من یکی هستم. ما از رابطه هوشمندانه با دیگران خیلی چیزها به دست آورده‌ایم.

شما گفته‌اید که یک میلیارد دلار روی تکنولوژی‌های پیشرفته در داخل آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کنید. اپل چگونه می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر در داخل آمریکا و در جهان شود؟

من به‌عنوان مدیرعامل این شرکت مهم برای افزایش تعداد شغل در آمریکا احساس مسوولیت می‌کنم. ما همین الان هم با شرکت‌های مختلفی در آمریکا کار می‌کنیم که به‌طور طبیعی این کار به ایجاد شغل بیشتر منجر می‌شود، مثلا کاری که با شرکت Corning انجام می‌دهیم. همین الان اپل حدود ۲ میلیون شغل در آمریکا ایجاد کرده است که یک میلیون و نیم آن برنامه‌نویسانی هستند که در سراسر آمریکا پراکنده‌اند.ما زبان برنامه‌نویسی اپل را به شکل گسترده‌ای در بخش‌های آموزشی داریم گسترش می‌دهیم موضوعی که باعث می‌شود در آینده تعداد قابل توجهی شغل خوب ایجاد شود.

تجربه شما از کار کردن با دونالد ترامپ (عضویت در مجمع مشورتی که ترامپ از مدیران عامل چندین شرکت بزرگ تکنولوژی درست کرده) چه بود؟

به‌عنوان مدیرعامل اپل در قبال کشوری که در آن زندگی می‌کنم احساس مسوولیت دارم. تاکید قابل توجهی روی موضوع مهاجرت کرده‌ام. به‌طور واضح ما (من و ترامپ) تفاوت دیدگاه زیادی در موضوعات مختلف داریم. تمرکز ترامپ روی موضوع شغل خوب است، اما کنار کشیدن از پیمان پاریس خیلی ناامید‌کننده بود و به نظرمن تصمیم اشتباهی بود. اما من از آن اشخاص نیستم که بگویم چون این کار مطابق میل من پیش نمی‌رود پس من کنار می‌کشم.

شمابه این انتقاد که می‌گوید اپل دیگر نوآور نیست چگونه پاسخ می‌دهید؟

سرمایه‌گذاری ما برای درازمدت است. ما نمی‌خواهیم به هر شکلی اولین باشیم برای مثال شما اگر نگاه کنید آی‌پاد به‌عنوان اولین MP۳ Player نبود آی‌فون هم اولین تلفن هوشمند نبود و آی‌پد هم نخستین تبلت نبود. ما عجله‌ای نمی‌کنیم محصولی بسازیم صرفابه این دلیل که دیگران آن را زودتر ساخته‌اند هدف ما این است که محصولی بسازیم که تحولی در زندگی افراد ایجاد کند. چند روز پیش ایمیلی از شخصی گرفتم که در یک تصادف خودرویش به شکلی آسیب دیده بود که دیگر دسترسی به تلفنش نداشت و قادر به بیرون آمدن از ماشین نبود. او سرانجام توانسته بود از طریق ساعت هوشمندش تماس بگیرد و همین راه خلاصی او از آن خودرو بود. اینها چیزهایی است که تفاوت ایجاد می‌کند.

بلومبرگ