راه‌های افزایش مبادلات ایران و روسیه

دنیای اقتصاد - رشت - محدثه بی‌آزار: در دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با هیات عالی جمهوری آستاراخان روسیه متشکل از معاون هیات‌دولت و وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی، وزیر روابط بین‌الملل و اقتصاد خارجی، مقامات دولتی، سرمایه‌گذاران و بازرگانان این منطقه، درباره افزایش همکاری‌های مشترک، توسعه مراودات تجاری و راه‌های توسعه مناسبات دوکشور و نمایشگاه توانمندی‌های ایران و روسیه که به میزبانی منطقه آزاد انزلی برگزار می‌شود، بحث و گفت‌وگو شد. رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار گفت: با کاهش تعرفه‌های گمرکی روسیه، مبادلات تجاری ایران با این کشور افزایش می‌یابد. وی با اشاره به نرخ بالای تعرفه‌های گمرکی روسیه اعلام کرد: از سوی منطقه آزاد انزلی همواره تاکید شده که تجار روسیه در امور گمرکی در اولویت قرار گیرند و همین انتظار را نیز از روسیه داریم تا تعرفه مناسبی را برای تجار ایرانی درنظر بگیرد.وی افزود: اکنون مبادلات تجاری ایران با روسیه ۲ میلیارد دلار بوده که در صورت فراهم شدن بستر لازم از سوی دو کشور این رقم در مدت سه سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

مسرور با اشاره به توصیه‌های رئیس‌جمهوری برای توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی با روسیه به‌عنوان کشور هدف اقتصادی اظهار کرد: اکنون مبادلات تجاری دو کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست که باید با بهره‌گیری از توان دو کشور برای رفع نیاز بازارهای دو کشور تلاش کرد و منطقه آزاد انزلی آمادگی این را دارد تا توانمندی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان دو کشور را در نمایشگاه‌های تخصصی ایران و روسیه به نمایش بگذارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های ایران و روسیه در منطقه آزاد انزلی با حضور شرکت‌های روسی و ایرانی اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های منطقه به‌عنوان گام اول بوده و باید به‌منظور دستیابی به مبادلاتی پایدار و با حجم بالا تلاش شود تا دو کشور و کشورهای حاشیه دریای‌خزر از این ظرفیت مناسب بهره‌گیری لازم را داشته باشند. مسرور با اشاره به افتتاح دو پست از اسکله‌های مجتمع بندری کاسپین از سوی رئیس‌جمهوری در فروردین امسال افزود: مجتمع بندری کاسپین برای تجارت با روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر طراحی شده و به عنوان نمایندگان دو دولت باید روابط تجار دو کشور را تسهیل کنیم تا شاهد افزایش مراودات تجاری و گردش کالا باشیم.

وی به لزوم ایجاد کارگروه مشترک اقتصادی بین تجار دو کشور تاکید و خاطرنشان کرد: با ایجاد کارگروه مشترک نمایندگان بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند ارتباط خوبی داشته باشند، این درحالی است که پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک اقتصادی تاکنون به کشور دیگری از سوی ما داده نشده است. معاون هیات دولت و وزیر حمل‌ونقل و منابع طبیعی آستاراخان نیز در این دیدار با اشاره به اظهار تمایل سرمایه‌گذاران روسیه به سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی گفت: هیاتی که در این نشست حضور دارند با توجه به ظرفیت‌های موجود و فراهم‌بودن زیرساخت‌های لازم در این منطقه اعلام آمادگی به‌منظور سرمایه‌گذاری، ایجاد واحد تولیدی و انجام همکاری‌های گسترده با منطقه آزاد انزلی داشته‌اند و معتقدیم این منطقه برای سرمایه‌گذاران روسی یک فرصت سرمایه‌گذاری مناسب است. رادیک خاریسوف به تاثیرات مهم این نشست در تسریع روند همکاری‌های دوسویه ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: از مهم‌ترین اقداماتی که در این جلسه به آن اشاره و برای اجرای هرچه بهتر آن تبادل‌نظر شده، تسهیل در ورود نمایندگان بخش خصوصی و کسب‌وکار به بازار امن این منطقه و فراهم کردن شرایط به‌منظور افزایش گردش کالا در دو کشور است.

اصغر امانی، دبیر انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی نیز به تشریح روند توسعه‌ای طی شده در این منطقه در ۴ سال اخیر پرداخت و اشاراتی هم به توافق‌نامه‌ها و دیدارهای مشترک بخش خصوصی دو کشور و صادرات محصولات دانش‌بنیان منطقه به روسیه کرد. در این جلسه رئیس گمرک آستاراخان و مدیر گمرک ایران مستقر در منطقه آزاد انزلی نیز آمادگی گمرک متبوع خود را برای برداشتن موانع و تسهیل در انجام مبادلات تجاری دو کشور اعلام کردند.