گروه بنگاه‌ها: شرکت ترکیب حمل‌ونقل به‌عنوان نماینده ایران در پروژه بین‌المللی حمل بار از طریق کریدور شمال - جنوب، با دو شرکت از روسیه و یک شرکت از جمهوری آذربایجان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. مدیر بازرگانی و حمل‌ونقل بین‌المللی شرکت ترکیب حمل‌ونقل با بیان این مطلب گفت: باتوجه به جایگاه ممتاز ایران در ارتباطات و مبادلات تجاری بین‌‌‌‌‌المللی به‌دلیل دسترسی به آب‌‌‌‌‌‌‌های آزاد و واقع شدن در مسیر کریدورهای بین‌المللی، شرکت ترکیب حمل‌ونقل با بهره‌مندی از مزیت توانمندی و امکانات حمل ترکیبی (چندوجهی) فعالیت‌های بین‌المللی خود را توسعه داده و درحال حاضر با حمایت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نماینده کشور ایران، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکت‌های RZDL روسیه و ADY Express آذربایجان عهده‌دار اجرای پروژه‌های حمل محمولات ریلی، جاده‌ای و ترکیبی درکریدور بین‌المللی شمال - جنوب است.

امین پوربرخورداری گفت: علاوه‌بر این، شرکت ترکیب حمل‌ونقل در ادامه مسیر این کریدور برای نفوذ به بازار بار ترانزیت از طریق ریل به کشورهای شمال اروپا و اروپای غربی در آینده‌ای نزدیک در حال مذاکره با چند فورواردر اروپایی است که انجام مذاکرات اولیه به‌منظور حمل بار به لهستان و همچنین مذاکره با راه آهن لتونی در حاشیه نمایشگاه ریلی اخیر از جمله اقدامات انجام شده است. کریدورهای ارتباطی آسیا - اروپا به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و طولانی بودن نسبی مسیرهای دریایی، نقش کریدورهای زمینی را به دلیل کاهش قابل ملاحظه‌ در زمان و هزینه‌های حمل بسیار برجسته کرده است.کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب از جمله ۱۰ کریدور ترانزیتی ریلی و ترکیبی تعریف شده در نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در هلسینکی در سال ۱۹۹۲ است که به عنوان شاهراه ترانزیتی شماره ۹ میان سه کشور ایران، روسیه و هند به تصویب رسیده که توافق‌نامه آن در سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی بین سه کشور یاد شده به عنوان موسسان کریدور شمال- جنوب در سن پترزبورگ به امضا رسیده است.

در این کریدور قاره‌های آسیا و اروپا به همدیگر پیونده داده شده و ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا برقرار می‌شود. از آنجا که بخش مهمی از این کریدور حمل‌ونقل از خاک ایران می‌گذرد و در حال حاضر کوتاه‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین مسیر ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی آسیا - اروپا برای خدمات‌دهی مناسب و ارتقای کیفیت خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت خصوصا در این کریدور سرمایه قابل ملاحظه‌ای را صرف ظرفیت‌سازی و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور کرده است.

محور قزوین - رشت - آستارا تنها گسستگی این مسیر به‌شمار می‌رود که احداث راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا به عنوان یکی از پروژه‌های مهم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حلقه مفقوده کریدور شمال -جنوب را تکمیل می‌کند. براساس توافقات انجام‌شده تا زمان تکمیل مسیر ریلی، ترانزیت بار به صورت ترکیبی در این کریدور انجام خواهد گرفت، به این ترتیب که بار پس از رسیدن به بندرعباس با حمل‌ونقل ریلی تا قزوین منتقل شده و از قزوین تا آستارای آذربایجان با کامیون حمل و سپس از طریق ریل به مقاصد مورد نظر ارسال می‌شود. شرکت ترکیب حمل‌ونقل با همکاری شرکت‌های همکار خود در آذربایجان و روسیه پس از رفع موانع گمرکی و عملیاتی در اواخر شهریورماه سال گذشته، اولین قطار باری آزمایشی در مسیر بمبئی هند - بندرعباس - آستارا - مسکو را راه‌اندازی کرد.

در حال حاضر سالانه تناژ قابل‌توجهی بار از طریق دریای عمان به دریای سیاه و از آنجا از مدیترانه به سمت روسیه می‌رود که این مسیر طولانی و با صرف هزینه زیادی همراه است، به طوری‌که زمان سیر کشتی‌ها در این مسیر حدود ۴۰ روز از بمبئی هند به مسکو در روسیه است و با عملیاتی شدن این کریدور به روش حمل ترکیبی زمان ترانزیت بار از بنادر جنوب به مسکو ۱۴ روز و به سمت هلسینکی فنلاند ۱۷ روز طول می‌کشد. پیش‌بینی می‌شود، با تکمیل مسیر ریلی کریدور، حمل بار در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر شود. در همین راستا و با توجه به اهمیت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد حمل ریلی بار، در چند سال اخیر‌، اقدامات مناسبی از سوی راه‌آهن ایران برای کاهش نرخ حمل و تخفیفات تعرفه‌ای به‌منظور توسعه ترانزیت انجام شده است، به‌طوری‌که در آخرین اجلاس سه‌جانبه راه‌آهن ایران، روسیه و آذربایجان، تعرفه‌ها برای حمل کانتینری بار ترانزیتی در این کریدور ۵۰ درصد کاهش یافته و با موافقت جمهوری آذربایجان، عوارض گمرکی نیز برای ورود کامیون‌های مسیر شمال- جنوب به این کشور حذف شده است.