بازی صندلی‌ها!

دنیای اقتصاد: با پایان مسابقات لیگ شانزدهم فوتبال در ایران، حالا تکاپوی تیم‌ها برای ترمیم و بازسازی در لیگ هفدهم آغاز شده است. در این زمینه بدون تردید مهم‌ترین مساله مربوط به انتخاب کادرفنی است. در کنار تیم‌های موفقی مثل پرسپولیس، استقلال، پیکان و پدیده که طبعا کادرفنی‌شان را حفظ کرده‌اند، برخی تیم‌ها که در فصل گذشته توقعات را برآورده نکردند وارد فاز تغییر مربی شده‌اند.

قطعی‌ها

سایپا یکی از اولین باشگاه‌هایی بود که بلافاصله بعد از پایان مسابقات لیگ شانزدهم تکلیف نیمکتش را روشن کرد. به این ترتیب آنها علی دایی را که پیش‌تر سابقه قهرمانی لیگ را هم با نارنجی‌ها داشته به استخدام درآوردند و به سرعت وارد فاز یارگیری شدند. دایی تا اینجا برای سایپا، محمد عباس‌زاده و آرش رضاوند را هم گرفته تا نشان بدهد خیلی برای آغاز فصل جدید عطش دارد. از سوی دیگر نفت آبادان هم در شرایطی که با فیروز کریمی در لیگ برتر ماندگار شد، برای لیگ هفدهم سراغ فراز کمالوند رفت و این مربی را از گسترش‌فولاد گرفت. فراز با خودش کرار جاسم را هم به آبادان برده است. بعد از جدایی کمالوند، هوشنگ نصیرزاده هم که در کمال شگفتی مدیرعامل گسترش‌فولاد شده بود لوکا بوناچیچ را برای هدایت تیم تبریزی برگزید و آنها هم کار را شروع کرده‌اند.

اتفاق مهم‌تر در تبریز اما به تعیین تکلیف نیمکت پرماجرای تراکتورسازی مربوط می‌شد؛ جایی که امیر قلعه‌نویی رفتنی شد و در مقطعی از جواد نکونام به‌عنوان سرمربی جدید یاد کردند، اما در نهایت یحیی گل‌محمدی این سمت را پذیرفت. دیگر تیم لیگ برتری هم که تقریبا وضعیت نیمکتش مشخص شده، فولاد خوزستان است. آنها با نعیم سعداوی چندان خوب نتیجه نگرفتند و در ادامه باب مذاکره را با یک مربی پرتغالی باز کردند، اما به‌خاطر عدم توافق مالی با وی سراغ گزینه‌های داخلی رفتند. حالا گفته می‌شود مدیران این باشگاه با سیروس پورموسوی به توافق قطعی دست یافته‌اند. پورموسوی در لیگ شانزدهم هدایت استقلال خوزستان را بر عهده داشت، اما در این تیم با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه شد و حالا عجیب نخواهد بود اگر این خبر بعد از بازی برگشت استقلال خوزستان با الهلال و پایان ماموریت پورموسوی بین آبی‌های اهواز اعلام شود.

آلترناتیوهای سرشناس

با فعل‌وانفعالاتی که فعلا رخ داده، لیگ هفدهم حداقل سه آلترناتیو سرشناس خواهد داشت. مهم‌ترین چهره‌ای که می‌تواند بلافاصله بعد از شروع لیگ جای یک مربی ناموفق را بگیرد، امیر قلعه‌نویی است. پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر پارسال با تراکتور در آستانه فتح دو جام قرار گرفت، اما در آخرین لحظات هر دو را از دست داد. به این ترتیب او از تراکتور جدا شد و فعلا خبری در مورد آینده‌اش به گوش نمی‌رسد. در مورد او این احتمال وجود دارد که هدایت ذوب‌آهن را بپذیرد و جانشین مجتبی حسینی شود، اما اگر این اتفاق رخ ندهد قلعه‌نویی در یک اتفاق نادر خانه‌نشین خواهد شد. همین شرایط برای محمد مایلی‌کهن هم وجود دارد.

سرمربی نام‌آشنای فوتبال کشورمان فصل گذشته هدایت ملوان را در مسابقات دسته اول بر عهده داشت و در این تیم بد نتیجه نگرفت، اما چون موفق به صعود نشد شغلش را از دست داد. روز پنج‌شنبه انزلی‌چی‌ها نادر دست‌نشان را به‌عنوان سرمربی جدیدشان معرفی کردند و به این ترتیب مایلی‌کهن هم فعلا بدون تیم باقی مانده؛ اتفاقی که او را آلترناتیو مربیان ناموفق لیگ هفدهم می‌کند. سومین نفر از این لیست، حسین فرکی است. شاید هیچ‌کس باور نمی‌کرد کار فرکی با سایپا به جایی بکشد که این تیم را روز آخر به زحمت در لیگ نگه دارد، اما ناکامی عجیب او در تیم تهرانی حالا حسین آقا را هم از فهرست سرمربیان شاغل در لیگ برتر کنار نگه داشته است. در کنار این نفرات می‌توان به چهره‌هایی مثل صمد مرفاوی، حمید درخشان، عبدالله ویسی و... هم به‌عنوان گزینه‌های جانشینی مربیان ناموفق در لیگ هفدهم نام برد.

دو تله بزرگ

در لیگ هفدهم اما دو باشگاه هم هستند که هنوز تکلیف کادر فنی‌شان روشن نیست؛ دو باشگاهی که اگر شرایط فعلی اقتصادی و مالکیتی‌شان بهبود پیدا نکند، حکم یک تله بزرگ برای مربیان تازه‌وارد را پیدا خواهند کرد. به فرض حضور پورموسوی در فولاد اهواز، نفر جایگزین او در استقلال خوزستان با چنین شرایطی مواجه خواهد بود. وضعیت این باشگاه آنقدر وخیم است که حتی قبل از بازی حیاتی آسیایی‌شان هم بازیکنان دست از اعتصاب نکشیدند. نفت تهران هم شرایط مشابهی دارد. علی دایی کاراکتر خاصی داشت که توانست با همه نداری‌های این باشگاه کنار بیاید و تیم را قهرمان جام حذفی کند، اما نفر جایگزین او قطعا کار سختی در نفت خواهد داشت. البته هنوز هستند مربیانی که بدون توجه به این مشکلات، پیشنهاد کار در چنین تیم‌هایی را می‌پذیرند تا فقط در لیگ برتر باشند و در کانون توجه بمانند. بدون شک فردا که مشکلات اوج گرفت، این مربیان حق اعتراض نخواهند داشت.