دنیای اقتصاد: تکاپوها برای سهم فراکسیونی از صندلی‌های هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه دارد. با این حال، همچنان اظهارات ضد و نقیض درباره نامزدی نمایندگان برای رسیدن به ارکان هیات‌رئیسه از جمله جایگاه ریاست اجلاسیه دوم پارلمان، مطرح می‌شود. از یکسو سخنگوی یکی از فراکسیون‌های سه‌گانه سیاسی مجلس یعنی فراکسیون مستقلین که به طیف علی لاریجانی در پارلمان نیز مشهور است، می‌گوید که ریاست علی لاریجانی در سال دوم فعالیت مجلس از سوی هر سه فراکسیون پذیرفته شده و از سوی دیگر کاظم جلالی رئیس این فراکسیون، از وجود نامزد مستقل اصلاح‌طلبان پارلمان که در فراکسیون امید جمع شده‌اند، خبر می‌دهد.

این موضوع در شرایطی از سوی رئیس فراکسیون مستقلین مطرح شده که مهرداد لاهوتی، سخنگوی این فراکسیون در گفت‌و‌گوی روز گذشته خود با «ایسنا» اعلام کرد که فراکسیون‌های «مستقلین»، «امید» و «نمایندگان ولایی» که اعضای آن اغلب اصولگرایان هستند، ریاست علی لاریجانی در اجلاسیه دوم را پذیرفته‌اند و حالا رایزنی‌ها درباره نواب رئیس و سایر ارکان هیات‌رئیسه ادامه دارد. از سوی دیگرکاظم جلالی در گفت‌و‌گوی دیروز خود با خبرگزاری خانه ملت گفت که فراکسیون امیدی‌ها (اصلاح‌طلبان) در رایزنی‌های اولیه حاضر به ائتلاف با فراکسیون اصولگرایان نشدند. جلالی گفت: باوجود تاکید فراکسیون امید در مذاکرات اولیه با ما مبنی‌بر اینکه با اصولگرایان وارد مذاکره نمی‌شوند و اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد از کانال فراکسیون مستقلین خواهد بود، سه کارگروه تشکیل داده‌اند و با فراکسیون مستقلین، فراکسیون نمایندگان ولایی(اصولگرایان) و ظرفیت‌های بیرون از مجلس از جمله آقای خاتمی برای موضوع ریاست مجلس و ترکیب هیات‌رئیسه مذاکره و ائتلاف داشته باشند.

او با اشاره به نشست خود با اعضای فراکسیون امید گفت: در این جلسه تاکید داشتیم فراکسیون ولایی با حدود ۶۰ تا ۷۰ نماینده قابل حذف نیست و این فراکسیون باید متناسب با سهم خود در هیات‌رئیسه نقش داشته باشد، اما در نهایت مذاکره‌کنندگان فراکسیون امید معتقد بودند که حداکثر یک یا دو نفر از کرسی‌های هیات‌رئیسه به فراکسیون نمایندگان ولایی اختصاص پیدا کند.

این نماینده تهران با اشاره به گفت‌وگویش با محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، گفت: در این گفت‌و‌گو تاکید کردم که نصاب هیات‌رئیسه دوره اول را در دوره دوم نیز حفظ کنیم؛ چنانچه علی لاریجانی را عضو هیچ فراکسیونی ندانیم، در حال حاضر ۵ نفر از اعضای فراکسیون امید، ۳ نماینده از فراکسیون مستقلین ولایی و ۳ عضو فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) در ترکیب هیات‌رئیسه حضور دارند و همین نصاب در سال دوم مجلس نیز تکرار شود. جلالی البته با تاییدبراینکه ترکیب نسبت فعلی در هیات‌رئیسه متناسب با نسبت جمعیت اعضای فراکسیون‌ها به تعداد کل نمایندگان نیست، توضیح داد: ما به دنبال تفاهم و تعامل هستیم و نمی‌خواهیم با طرح سهم‌خواهی بیشتر حاشیه‌سازی کنیم. جلالی با بیان اینکه هنوز برای ائتلاف و رسیدن به نگاه مشترک زمان هست، عنوان کرد: با فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) مذاکره داشته‌ایم و آنها پذیرفته‌اند در صورتی که فراکسیون امید برای تشکیل هیات‌رئیسه‌ای متشکل از همه فراکسیون‌های مجلس همراه نشود، نصاب هیات‌رئیسه را بین دو فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی نصف کنیم، اما همچنان اعتقاد داریم بهترین پیشنهاد تقسیم کرسی‌های هیات‌رئیسه بین هر سه فراکسیون است.

جلالی تاکید کرد که فراکسیون متبوعش بر این باورند که ترکیب هیات‌رئیسه مجلس باید تجلی حضور همه جریان‌های سیاسی داخل مجلس باشد. این نماینده تهران افزود: به باور ما، در ترکیب هیات‌رئیسه، هر سه فراکسیون باید نقش داشته باشند به گونه‌ای که هر فراکسیون ۴ نماینده در هیات‌رئیسه داشته باشد.

انتخابات هیات‌رئیسه مجلس روز یکشنبه هفته آینده ۷ خرداد ماه برگزار می‌شود.