دنیای اقتصاد: قرارداد ساخت و انتقال دانش فنی و فناوری لوله‌های مغزی (CRA) روز گذشته بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های TUBACEX اسپانیا و فولاد اصفهان، در حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت امضا شد. وزیر نفت پیش از امضای این قرارداد از سنگ‌اندازی‌ها برای اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی گلایه کرد. بیژن زنگنه با بیان اینکه این افراد واقعا کشور را عقب انداختند و به مردم ضرر زدند، گفت: «آنها مانع امضای قراردادها شدند تا بتوانند در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اعلام کنند که دولت یازدهم کاری انجام نداده است.» زنگنه با بیان اینکه ما پاسخ حرف‌های همه را خواهیم گفت، بیان کرد: «مردم باید بدانند چه کسی به حرفی که می‌زند پایبند است. سیاست ما در دولت آینده همین خواهد بود و با قدرت بیشتر ادامه خواهیم داد.»

بزرگ‌ترین قرارداد بومی‌سازی کالا در پسابرجام

آن‌طور که وزیر نفت می‌گوید لوله‌های CRA یکی از معضلات بزرگ صنعت نفت کشور در دوران تحریم‌ها بوده است، چراکه دانش تولید این کالا در دنیا تنها در اختیار ۴ شرکت است و در طول ۱۰۰ سالی که از عمر صنعت نفت ایران می‌گذرد، همواره با واردات نیاز کشور تامین شده است. حال با امضای قرارداد روز گذشته علاوه بر اینکه در ساخت لوله‌های CRA در داخل کشور خودکفا خواهیم شد، به زودی می‌توانیم به صادرکننده این کالای ضروری به بازارهای منطقه تبدیل شویم. به گزارش «دنیای اقتصاد» قرارداد ساخت لوله‎های CRA (لوله مقاوم در برابر خوردگی) به ارزش ۶۳۰ میلیون دلار معادل ۵۵۰ میلیون یورو ظهر دیروز بین رامین قلمبر دزفولی، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران، محمد جان نثاری، مدیرعامل شرکت فولاد اصفهان و مدیرعامل شرکت توباچک (TUBACEX) اسپانیا امضا شد. این قرارداد در قالب اجرای طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه خانواده کالاهای اساسی صنعت نفت منعقد شد و بر اساس آن کنسرسیوم شرکت‎های توباچک (TUBACEX) اسپانیا و شرکت فولاد اصفهان، در طول سه سال ۶۰۰ کیلومتر لوله مغزی CRA مورد نیاز شرکت نفت و گاز پارس را در داخل کشور خواهند ساخت. همچنین بر اساس این قرارداد علاوه بر اینکه نیازهای صنعت نفت کشور به این نوع لوله‌ها رفع می‌شود، دانش فنی تولید لوله‎های آلیاژی به ویژه لوله‎های CRA به‌طور کامل به شریک ایرانی این کنسرسیوم یعنی شرکت فولاد اصفهان منتقل می‌شود؛ بنابراین پس از پایان مدت قرارداد، ایران به یکی از تولیدکنندگان این کالای راهبردی در دنیا تبدیل خواهد شد.

انتخابات موجب عزت ایران شد

وزیر نفت با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری موجب عزت مردم ایران شد، گفت: «ملت ایران نشان داد از نظر سیاسی پخته‌ترین و عاقل‌ترین مردم منطقه هستند. در حالی‌که در خیلی از کشورها هنوز ملتی تشکیل نشده و مردم به‌صورت قومی و قبیله‌ای رای می‌دهند. مردم ایران بر مبنای یک دیدگاه روشن از آینده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود و فرزندانشان رای دادند. انتخابات مذکور فراتر از انتخاب رئیس‌جمهوری و انتخاب راه چگونه زیستن بود.» به گفته زنگنه، روشنفکران منطقه غبطه چنین مشارکتی را برای کشور خودشان برای سال‌های آینده می‌خورند. وی با تاکید بر اینکه ایران تمایل دارد با دنیا در تعامل و دوستی باشد، افزود: «بسیاری از افراد می‌گفتند بعد از تحریم توجه به ساخت داخل کم می‌شود که من پاسخ دادم بعد از تحریم به ساخت داخل توجه خواهد شد. اگر در حال حاضر تحریم‌ها وجود داشتند نمی‌توانستیم لوله‌های CRA را بسازیم. صفر تا صد این لوله‌ها کمتر از سه سال در داخل کشور ساخته خواهد شد و می‌توانیم صادرکننده CRA به بازار منطقه باشیم.» زنگنه ادامه داد: «من در زمان انتخابات متوجه شدم چرا عده‌ای با قراردادهای جدید نفتی مخالفت می‌کردند. این افراد واقعا کشور را عقب انداختند و به مردم ضرر زدند. البته افرادی بودند که انتقادهای آنها دلسوزانه بود و ما می‌پذیرفتیم.» وزیر نفت اظهار کرد: «ما جواب حرف‌های همه را خواهیم داد تا در حافظه مردم بماند. نمی‌شود هر کسی هر حرفی می‌خواهد بزند و بعد بگویید صلوات بفرستید. ما رها نمی‌کنیم چه در وزارت نفت سرکار باشیم و چه سرکار نباشیم. مردم باید بدانند چه کسی به حرفی که می‌زند پایبند است. سیاست ما در دولت آینده همین خواهد بود و با قدرت بیشتر ادامه خواهیم داد.»