پرسپولیس سوخت

دنیای اقتصاد: هر چقدر روز اول مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال ایران خوش‌یمن بود و استقلال تهران با وجود ارائه نمایش نه‌چندان مقتدرانه برابر العین امارات به یک پیروزی ارزشمند دست یافت، شب دوم حکایت دیگری داشت. سه‌شنبه دو نماینده کشورمان بازی میزبانی از رقبای‌شان را برگزار کردند. در عمان که به‌عنوان کشور بی‌طرف انتخاب شده بود، استقلال خوزستان برابر الهلال عربستان تن به شکست ۲بریک داد. این بازی در حالی برگزار می‌شد که خوزستانی‌ها به‌دلیل اعتصاب مالی بدون حتی یک جلسه تمرین گام به آن گذاشته بودند. آنها وقت نخست را یک بر صفر بردند، اما در نیمه دوم بازی دو گل دریافت کردند تا در آستانه حذف قرار بگیرند. گردش توپ ۷۰درصدی الهلال در مقابل مالکیت ۳۰درصدی استقلال خوزستان به وضوح نشان می‌داد در این بازی چه گذشته است. شاید از نماینده تهیدست فوتبال کشورمان بیش از این هم انتظاری نمی‌رفت. کاش مسوولان مربوطه قدر این موقعیت را می‌دانستند و بچه‌های شایسته خوزستان را در چنین مسلخی تنها نمی‌گذاشتند. در تهران اما پرسپولیس در یک بازی بسیار مهیج به مصاف لخویای قطر رفت و بار دیگر به‌خاطر موقعیت‌های فراوانی که از دست داد، هوادارانش را زجرکش کرد. این دیدار در نهایت با نتیجه مساوی صفر - صفر به پایان رسید تا تکلیف حذف و صعود به بازی برگشت در قطر کشیده شود. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که نماینده کشورمان بازی تهاجمی و خوبی ارائه داد، اما بار دیگر کلکسیونی از موقعیت‌های گلزنی را از دست داد.

آمار عجیب

آماری که کنفدراسیون فوتبال آسیا در انتهای بازی پرسپولیس و لخویا منتشر کرد حکایت از برتری فاحش و باورنکردنی سرخپوشان داشت. در شرایطی که لخویا قهرمان قطر است و به ارائه بازی‌های تاکتیکی شهرت دارد، پرسپولیس در این بازی نبرد مالکیت توپ را با حساب ۶۰ بر ۴۰ از این تیم برد. سرخ‌ها همچنین با ثبت ۵۳۱پاس در برابر ۳۶۴پاس لخویا، عملا یک‌ونیم برابر حریف بازی «تیمی» ارائه دادند که قابل تحسین است. برای اینکه پی به اهمیت این آمار ببرید، کافی است به یاد بیاورید سه نماینده دیگر ایران در آسیا تاکنون ۲۰بازی انجام داده‌اند که در آنها فقط سه بار مالکیت توپ تیم ایرانی بیش از ۵۰درصد بوده، اما پرسپولیس در شش بازی از هفت مسابقه‌اش بیشتر از حریف صاحب توپ بوده و در ۵بازی بیش از ۵۰۰پاس بین بازیکنان این تیم رد و بدل شده! شاگردان برانکو در دیدار با لخویا ۱۰موقعیت گل داشتند که همه آنها را از دست دادند. اگرچه حالا پنالتی سوخته مهدی طارمی بیشتر از هر صحنه دیگری در ذهن هواداران باقی مانده، اما بی‌گمان گل خالی‌هایی که مسلمان و احمدزاده از دست دادند یا دو فرصت تک به تک خراب شده توسط طارمی و امیری هم واقعا در فرآیند بازی کلیدی بود. شاید پرسپولیس می‌توانست با دو، سه گل برتری این بازی را ببرد و کار لخویا را در تهران تمام کند، اما حالا همه چیز به قطر کشیده شده؛ جایی که قرمزها برای صعود باید ببرند یا به یک مساوی گل‌دار دست پیدا کنند.

معضل پنالتی

بی‌گمان کلیدی‌ترین لحظه بازی پرسپولیس و لخویا جایی بود که در دقیقه۸۲ به نفع سرخپوشان پنالتی اعلام شد، اما مهدی طارمی این ضربه را از دست داد. طارمی پیش‌تر پنالتی دیگری را در بازی مرحله گروهی با الریان از دست داده بود. مهاجم بوشهری سرخ‌ها آن روز ضربه‌اش را چیپ زد و از دست داد تا برانکو بگوید دیگر به این بازیکن پنالتی نخواهد داد. با این حال او چند روز بعد در مصاف با ماشین‌سازی پنالتی تیمش را به گل تبدیل کرد تا ادعای پروفسور زیر سوال برود. آن روز چون پنالتی مزبور گل شد، منتقدان زیاد مته به خشخاش نگذاشتند، اما این بار از دست رفتن این پنالتی سرنوشت‌ساز همه را یاد وعده زیر پا گذاشته شده برانکو انداخت. البته توضیح تیم این است که قرار بود جلال حسینی پنالتی‌زن اول باشد، اما چون او در زمین از زدن ضربه انصراف داده، این ماموریت به عهده طارمی گذاشته شده است. طارمی در مجموع ۹بار برای پرسپولیس پنالتی زده که پنج بار ضرباتش از دست رفته است. به‌طور کلی به نظر می‌رسد ضربات پنالتی کابوس پایان‌ناپذیر برانکو است؛ کابوسی که هم در لیگ پارسال مانع قهرمانی سرخ‌ها شد، هم در لیگ قهرمانان آسیا کلی امتیاز از این تیم گرفته و هم رسوایی شکست برابر قشقایی در جام حذفی را برای سرخ‌ها بار آورده است.

مهندسان ناکام

یکی از مزایای فنی پرسپولیس در این فصل، برخورداری از دو هافبک بازیساز طراز اول بوده است. با این حال نه محسن مسلمان و نه سروش رفیعی در بازی با لخویا روز خوبی را پشت‌سر نگذاشتند. مسلمان ۷۰دقیقه بازی کرد و ۵۵پاس با ضریب دقت ۷۴درصدی ارسال کرد، در حالی که سروش رفیعی عملکرد به مراتب ضعیف‌تری داشت. او با وجود ۲۰دقیقه بازی بیشتر، فقط ۵پاس بیشتر از مسلمان داد و بر خلاف همبازی‌اش که سه بار به سمت دروازه شوت کرده بود، هیچ شوتی به سمت چارچوب نزد. اگر قرار باشد سروش و محسن در مسابقه برگشت هم همین‌طور بازی کنند، کار برای پرسپولیس سخت خواهد شد. چهره‌های درخشان بازی رفت اما فرشاد احمدزاده، محسن ربیع‌خواه و حسین ماهینی بودند که شاید کمتر کسی انتظار این مساله را می‌کشید.