دنیای اقتصاد: پارک گئون‌های، رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی روز سه‌شنبه در آغاز محاکمه خود به اتهام فساد در پرونده‌ای جنجالی که به برکناری وی منجر شد، حضور یافت. به نوشته روزنامه گاردین، روز سه‌شنبه کره‌جنوبی اولین رئیس‌جمهوری زن خود را محاکمه کرد و احتمال داد که وی با حکم حبس ابد روبه‌رو شود. دادستان‌ها، ‌های را متهم کرده‌اند که از قدرت و اختیار سوءاستفاده کرده و به دوست قدیمی خود چوی سون سیل اجازه داده است تا کمپانی‌های بزرگ کره‌ای از جمله سامسونگ را تحت فشار قرار دهد. های، متهم است که به شکل مخفیانه با چوی ارتباط داشته و درباره مسائل سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر وی بوده است. گفته می‌شود که چوی نفوذ فراوانی روی رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی داشته است.

خبرگزاری فرانسه هم از سئول گزارش داد: رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی با چهره‌ای گرفته و به همراه داشتن شماره زندانی خود به دادگاه ناحیه مرکزی سئول وارد شد و از برخورد با چوی سون سیل، یکی از دوستان خود که باعث این رسوایی بود و وی نیز تحت تعقیب قرار گرفته است، امتناع کرد. این محاکمه که ماه‌ها طول خواهد کشید، تابستان گذشته آغاز شد و به سقوط پارک گئون های، دختر دیکتاتور سابق کره‌جنوبی که به‌طور دموکراتیک انتخاب شده بود، منجر شد. وی در پاسخ به سوال کیم سی یون، رئیس دادگاه که از وی پرسید «زندانی پارک گئون های، شغل شما چیست؟»، پاسخ داد «من شغلی ندارم.»

کسی که چند ماه پیش در «کاخ آبی»، مقر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی زندگی می‌کرد، دستبند به دست به دادگاه انتقال داده شد و مسیر زندان تا دادگاه را در خودرو وزارت دادگستری و با همراهی دست‌کم ۶ نگهبان پیمود. پارلمان کره‌جنوبی پارک گئون‌های ۶۵ ساله را در ماه دسامبر به علت دست داشتن در رسوایی فساد چوی سون سیل برکنار کرد. دیوان قانون اساسی کره برکناری وی را در ماه مارس تایید کرد و این امر به لغو مصونیت وی منجر شد.

این تحولات در کره‌جنوبی در حالی رقم می‌خورد که پس از برکناری های، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور مون جائه این به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور برگزیده شد. او رهبر چپ لیبرال‌هاست و قصد دارد عکس مسیر «های» حرکت کند و به‌دنبال برقراری ارتباط با کره‌شمالی است. او قسم خورده است که همه متهمان این پرونده را که موجب شده‌اند کره‌جنوبی بدنام شود به سزای عمل خود خواهد رساند. او همچنین از ارتباط شرکت‌های بزرگ با سیاستمداران انتقاد کرد و آن را زمینه ظهور دخالت این شرکت‌ها در سیاست‌ها دانست.

لی وون سئوک، دادستان ارشد دادگاه «های» نیز می‌گوید که چوی متهم به دخالت در امور سیاسی است در حالی که هیچ منصب رسمی نداشته و رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی هم متهم است که به دوست قدیمی خود اجازه داده است در امور دولتی دخالت داشته باشد. با وجود این رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی با رد تمامی اتهامات گفت که هیچ کار اشتباهی انجام نداده است و خود را بی‌گناه خواند.

«های» با یک پرونده ۱۲۰ هزار صفحه‌ای روبه‌روست و از این میان با ۱۸ اتهام اساسی دست و پنجه نرم می‌کند. رسوایی‌های پرونده «های» بسیار زیاد است و پای نفرات دیگری هم وسط است. از جمله لی جائه یونگ، سرپرست سامسونگ که متهم است رقمی حدود ۸/ ۲۹میلیارد وون (معادل ۵/ ۲۰ میلیون پوند) به دولت رشوه داده است تا بتواند کمک‌های دولتی بیشتری دریافت کند. یونگ اما در جلسه دادگاه چنین اتهامی را نپذیرفت و یو یئونگ ها، وکیل رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی به گاردین گفت: «هیچ مدارکی دال بر اینکه رئیس‌جمهور‌ های کمپانی‌ها را برای کمک بیشتر تحت فشار گذاشته باشد، وجود ندارد.»

چوی، دوست قدیمی‌ های نیز در این دادگاه تاکید کرد که افزون بر ۴۰ سال است که با رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی دوست است و او هرگز شخصی نیست که از کسی رشوه بگیرد. او تصریح کرد: امیدوارم این دادگاه در نهایت رای به آزادی خانم ‌های بدهد. کیم، قاضی پرونده می‌گوید که دادگاه تصمیم گرفته است پرونده چوی و‌ های را با یکدیگر ترکیب کند و به هر دو مورد یکجا رسیدگی شود.