رای منفی به تندروی

ان‌بی‌سی نیوز

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی ایران موفق شد در انتخابات روز جمعه، رقیب سرسخت خود را با رایی قاطع شکست دهد.

تلویزیون رسمی ایران روز شنبه، پیروزی این روحانی میانه‌رو را با کسب ۵۷ درصد از آرا تبریک گفت. در حالی که رقیب اصلی او، یک قاضی محافظه‌کار مذهبی، تنها توانست ۳۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. روحانی بعد از اعلام نتیجه پیروزی در انتخابات گفت که مردم ایران نشان دادند خواستار حرکت «رو به جلو» از طریق اصلاحات و گسترش روابط با جامعه جهانی هستند. در سخنرانی که به فاصله کوتاهی بعد از اعلام انتخاب مجددش انجام داد، این روحانی میانه‌رو از رئیس دولت اصلاحات نام برد که در حال حاضر امکان حضور رسمی در رسانه‌ها را ندارد؛ «امروز دنیا به خوبی می‌داند ملت ایران مسیر تعامل با جهان را برگزیده است. ملت ایران می‌خواهد با صلح و دوستی زندگی کند.» روحانی در سخنرانی تلویزیونی ادامه داد: «ولی در عین حال حاضر نیست تحقیر را بپذیرد. این مهم‌ترین پیامی است که ملت ایران انتظار دارد توسط قدرت‌های جهانی به درستی شنیده شود.» روحانی از سال ۲۰۱۳ که به‌صورت رسمی وارد دفتر ریاست جمهوری شد، با سرعتی ملایم آزادی‌های اجتماعی را افزایش داد و حمایت از جمعیت جوان شهری و زنان را در دستور قرار داد. قبل از شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی، این روحانی ۶۸ ساله، عکسی را در اینستاگرام منتشر کرد که در زمان کوه‌نوردی در مسیری برفی، دو خانم در آن عکس حضور داشتند که روسری و حجابشان عقب‌تر از حدی بود که توسط برخی تندرویان مناسب دانسته می‌شود.

بی‌شک انتخاب مجدد حسن روحانی به حفظ توافق‌نامه هسته‌ای ۲۰۱۵ که در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران امضا شد، کمک شایانی خواهد کرد. ضمن اینکه روحانی باید رابطه ایران و آمریکا را بعد از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید برقرار کند. کشوری که نقشی کلیدی در عملی شدن این توافق‌نامه بر عهده داشت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بارها در مورد توافقنامه هسته‌ای با ایران، این جمله را به زبان آورده است که «این توافق، یکی از بدترین معاهداتی بوده است که تاکنون امضا شده است.» با این حال در هفته جاری دولت او لغو تحریم‌ها را دوباره تایید کرد. همچنین در روز شنبه، ترامپ با هیاهوی زیادی به عربستان رسید. عربستان سعودی بزرگ‌ترین رقیب ایران است. دولتی که ایران را متهم به دخالت در کشورهایی چون سوریه، عراق و یمن می‌کند و به شدت با توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی مخالف است.

عادل بن احمد الجبیر، وزیر امورخارجه عربستان در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌گوید: «این یک مساله داخلی در ایران است.» وی در مهمانی یکشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «هر فردی که ایرانیان انتخاب کنند مربوط به خودشان است، ما ایران را بر اساس اعمال و عملکردش قضاوت می‌کنیم و نه حرف.»