وحشت مقامات سعودی

رابرت فیسک
روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در ایندیپندنت

مقامات عربستان سعودی از اینکه یک ایرانی خردمند در یک انتخابات آزاد به پیروزی رسیده است، به وحشت خواهند افتاد. پیروزی «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری کنونی ایران در انتخابات روز جمعه، خبر بسیار خوبی برای مردم این کشور و خبر بدی برای ترامپ و دوستانش بوده است. سعودی‌ها از پیروزی یک ایرانی معقول و معتدل در انتخاباتی آزاد، خوشحال نیستند.

انتخاباتی که هیچ‌کدام از دیکتاتور‌های عرب که برای ملاقات با ترامپ در ریاض گرد‌هم آمدند، جرات برگزاری آن را نداشتند. بنابراین پیروزی روحانی در انتخابات روز جمعه برای ایران یک برد و برای دولت ترامپ یک شکست محسوب می‌شود. ترامپ ترجیح می‌داد نامزدی در انتخابات ایران پیروز شود که تظاهر به دشمنی با وی، آسان‌تر باشد. رئیس‌جمهوری منتخب ایران با نزدیک به ۲۴ میلیون رای از ۴۱ میلیون رایی که در صندوق‌ها انداخته شد، در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید. هیچ یک از 50 دیکتاتوری که در ریاض گرد ترامپ جمع شده‌اند، توانایی برگزاری انتخاباتی مثل ایران را ندارند. به محض اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، ما شاهد بروز تضادی آشکار میان این انتخابات با دیکتاتورها و مستبدانی هستیم که برای ادای احترام به ترامپ در ریاض گردهم آمده‌اند. به استثنای لبنان، تونس و پاکستان؛ تقریبا هر رهبر مسلمانی که در عربستان سعودی حضور یافته است، دموکراسی را یک شوخی یا یک کار بیهوده و نامربوط قلمداد می‌کند. اما همه چیز بستگی به این دارد که روحانی چگونه می‌خواهد به جنون رژیم ترامپ و تمایلش برای حمایت ماشین جنگ با 100 میلیارد دلار تسلیحات علیه ایران، متحدان و دوستانش پاسخ دهد.

روحانی باید خشنود باشد که پاسخ ایران می‌تواند سیاسی و از نوع دیپلماتیک باشد. وی دست کم خشنود است که مشارکت در انتخابات ایران، برخلاف مشارکت تاسف بار 58 درصدی در رقابت ترامپ و کلینتون، بیش از 70 درصد بوده است. ایرانی‌ها مردمی سیاسی هستند و انتخابات ریاست‌جمهوری‌شان را جدی می‌گیرند. این یک پیروزی خوب برای دولت ایران و جمعیت عظیم جوانان آن است و یک شکست بد برای دولت ترامپ، زیرا مردی که توافق هسته‌ای ایران با آمریکا را امضا کرده است و به برقراری جامعه مدنی در کشور خود باور دارد، ۵۷ درصد آراء را از آن خود ساخت. سران برخی از کشورهای منطقه در ریاض گرد هم آمده‌اند تا عطش و اشتیاق عربستان سعودی برای راه‌اندازی یک جنگ علیه ایران و متحدانش را تشدید کنند. به همین دلیل سعودی‌ها از اینکه یک ایرانی خردمند در انتخاباتی آزاد به پیروزی رسیده است، به وحشت خواهند افتاد؛ انتخاباتی که هیچ کدام از دولت‌هایی که در ریاض گرد آمده‌اند، جرأت برگزاری آن را نخواهند داشت.