دنیای اقتصاد: گزارش صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک نشان می‌دهد که در چهار سال اخیر، بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان صنایع الکترونیک اعطا شده است؛ این در حالی است که براساس این گزارش حدود ۸۰۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه نیز برای شرکت‌های صنایع الکترونیک صادر شده است.

به گزارش روابط عمومی صحا، اعطای تسهیلات مالی این صندوق به فعالان بخش‌خصوصی و تعاونی حوزه صنایع الکترونیک کشور به ویژه در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ بیش از ۸۰ درصد مجموع فعالیت صندوق تاکنون بوده است. همچنین در سال ۱۳۹۵ با توجه به لزوم بازگشت تسهیلات قبلی، تنها رشد چشمگیر در تعداد تسهیلات قابل مشاهده است؛ این امر با نگهداری حداقل نقدینگی و تخصیص تمامی سرمایه ممکن در قالب تسهیلات به شرکت‌ها میسر شده است، اما در این بین نکته حائز اهمیت این است که میزان مطالبات واخواستی صحا نسبت به مجموع گردش مالی آن کمتر از ۵ درصد است و در سال ۹۵ این میزان، به‌رغم افزایش چند برابری گردش مالی با ۱۰ درصد کاهش رو به‌رو بوده.

از سوی دیگر براساس آمار صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، بیش از ۷۷۸ میلیارد ریال ضمانت‌نامه پیمان برای شرکت‌های صنایع الکترونیک در دولت یازدهم صادر شده است. عملکرد این صندوق در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در صدور ضمانت‌نامه ۳ برابر کل فعالیت صندوق در همه سال‌های قبل آن بوده است. همچنین آمار ضمانت‌نامه در سال ۹۵ رشد ۱۰۰ درصدی را نسبت به سال ۹۴ نشان می‌دهد، به‌طوری‌که در سال گذشته با صدور حدود ۵۰۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه(صرفا ضمانت‌نامه پیمان) امکان عقد حدود ۳ هزار میلیارد ریال قرارداد برای فعالان صنعت الکترونیک حاصل شده است. این در حالی است که صدور ضمانت‌نامه‌های پیمان در سال‌های گذشته عملا متوقف شده بود، اما در دولت یازدهم با تلاش وزارت صنعت، معدن وتجارت، صدور ضمانت‌نامه با رشد چشمگیری مواجه شده است.