روزنامه «دنیای اقتصاد» در راستای ارتقای فعالیت‌‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یک دوره آموزشی با عنوان «فرآیند تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی» را در تاریخ یکشنبه، سی‌و‌یکم خرداد‌ماه به مدت ۵ ساعت برگزار می‌کند. صندوق توسعه ملی به‌عنوان تنها سهم تعریف شده بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی از درآمدهای نفتی کشور در جهت تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.

در شرایط فعلی صندوق توسعه ملی در مقایسه با قیمت تمام‌شده منابع داخلی و خارجی و با در نظر گرفتن یارانه‌های احتمالی یکی از ارزان‌ترین منابع برای تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری کشور به شمار می‌رود. با توجه به تعداد زیاد پروژه‌های نیمه‌تمام، شرکت‌های سرمایه‌گذار باید از نقطه آغازین برنامه‌ریزی هر پروژه نحوه تامین مالی را در چارچوب تامین مالی از صندوق تعریف و برنامه‌ریزی کنند. اما گرفتن تسهیلات از صندوق توسعه ملی پیش‌شرط‌های اولیه‌ای دارد که سرمایه‌گذاران از آغاز برنامه‌ریزی باید در نظر بگیرند. در صورت لحاظ کردن این پیش‌شرط‌ها و برنامه‌ریزی تامین هزینه‌ها می‌توان از منابع مالی سرمایه‌گذار و صندوق توسعه ملی به‌صورت بهینه استفاده کرد. تعریف و انتخاب موضوع پروژه سرمایه‌گذاری، تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی بانک‌پذیر، روند پذیرش طرح در سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی از جمله مواردی هستند که باید به‌طور جدی مورد توجه قرار می‌گیرند. به این منظور به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود در مرحله برنامه‌ریزی یک پروژه بخش تامین مالی را جدی گرفته و اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل کنند.

در این دوره آموزشی اولویت‌های صندوق توسعه ملی در شرایط جاری، مراحل دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، منابع صندوق توسعه ملی، نظام‌نامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ارزی و ریالی (صندوق توسعه ملی)‌، ‌وظایف بانک عامل در تعامل با صندوق، نرخ بازده مورد انتظار صندوق، فرآیند پذیرش، بررسی و تصویب طرح‌ها از محل منابع ارزی و ریالی، سهم آورده تسهیلات، قراردادهای عاملیت ریالی صندوق توسعه ملی با بانک‌های عامل، انواع تسهیلات، سود، کارمزد و معیارهای تصمیم‌گیری برای انتخاب بانک عامل، مقایسه تسهیلات ارزی و ریالی و انتخاب نوع آن و معیارهای اهلیت متقاضی بررسی خواهد شد. علاقه‌مندان و متقاضیان شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با بخش آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت مرکز آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه کنند.