دنیای اقتصاد: سخنگوی وزارت امور خارجه برخی خبرهای مربوط به مذاکرات ایران و آمریکا در موضوعات خارج از برجام را نادرست خواند و گفت همچنان برای گفت‌وگو با آمریکا خارج از موضوع برجام دستورالعملی نداریم. چند روز پیش، دولت ترامپ اعلام کرد که درباره آزاد شدن شهروندان زندانی خود، در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، با طرف ایرانی گفت‌وگو کرده است، گفت‌وگویی که رسانه‌ها از آن به‌عنوان «اولین مذاکره مستقیم» دولت ترامپ با ایران یاد کرده‌اند.

«بهرام قاسمی» دیروز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حاشیه نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار شد، با هیات آمریکایی مذاکره شده است، ابراز کرد: «درباره روابط ایران و آمریکا یا نشست ایران و آمریکا چنین خبری ندارم؛ آنچه وجود داشته، در گذشته بوده و هنوز هم می‌تواند ادامه داشته باشد؛ رایزنی‌های هیات ایرانی با هیات‌های سایر کشورها در حاشیه اجلاس است که با تک تک کشورها انجام می‌شود و بیشتر آن مربوط به برجام است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «از گذشته تاکنون عدم مذاکره با آمریکا در حوزه‌های خارج از برجام را داشته‌ایم و ادامه می‌دهیم. البته در دولت قبلی آمریکا به دلایل انسانی، گفت‌وگوهایی از طرف آمریکا درباره برخی زندانیان ایرانی در آمریکا شد و نتایج مثبتی هم داشتیم.»

قاسمی اضافه کرد: «در این دوره هم ظاهرا طرف‌های آمریکایی صحبت‌هایی را درباره یکی دو نفر از آنهایی که در زندان‌های ایران هستند، مطرح کرده اند. به‌طور کلی هیچ مذاکره دیگری با آمریکا نداریم و موضوعات درباره برجام است.» او تاکید کرد که همچنان برای گفت‌وگو با آمریکا خارج از برجام، دستورالعملی نداریم.

ادعای دولت ترامپ

پیش‌تر دولت ترامپ اعلام کرده بود که درباره آزاد شدن شهروندان زندانی خود در حاشیه نشست برجام در وین، با طرف ایرانی گفت‌وگو کرده است، گفت‌وگویی که رسانه‌ها از آن به‌عنوان «اولین مذاکره مستقیم» دولت ترامپ با ایران یاد کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد که این مذاکره روز سه‌شنبه ۵ فروردین در حاشیه نشست وین انجام شده که موضوع آن نحوه اجرای توافق هسته‌ای ایران بوده است. بنا بر این گزارش، تونر گفت که هیات آمریکایی در گفت‌وگو با هیات ایرانی، ضمن نگرانی جدی از زندانی بودن و مفقود ماندن شهروندان آمریکایی در ایران، خواستار آزادی فوری این شهروندان آمریکایی شد تا بتوانند به آغوش خانواده‌های خود بازگردند. مارک تونر در این رابطه به حبس سیامک نمازی، بازرگان ایرانی-آمریکایی و پدر او به نام باقر نمازی اشاره کرده است.

بیانیه برجام پاسخی به ترامپ بود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره نتایج نشست کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار شد نیز اظهار کرد: «ایران درباره بدعهدی‌ها به‌خصوص از جانب آمریکا و برخی سخنان رئیس‌جمهوری جدید آن کشور که مخل آن سازوکارهای ضدتحریمی در حوزه مالی و بانکی است، گلایه کرد و درباره مواضع وی که توانسته است تا حدی بر بخش‌های مالی، پولی و اقتصادی اثرگذار باشد، گلایه‌ها مطرح شد.» قاسمی افزود: «از سوی کمیسیون مشترک هم به اتفاق از ایران به‌خاطر انجام تعهداتی که نسبت به آژانس و برجام داشته قدردانی شد و بر آن صحه گذاشتند که ایران به این تعهدات پایبند بوده است.»

او با یادآوری بیانیه پایانی این نشست که از سوی هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خوانده شد، ابراز کرد: «این بیانیه، بحث جدی و اساسی است که باید به آن توجه کرد؛ این بیانیه شامل حال خود آمریکا هم هست و باید تعهداتشان را رعایت کنند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «همه با یک صدا و یک زبان تاکید کردند که برجام باید ادامه یابد و به پیش رود. برخی مسائل دیگر همچون کار مشترک با چین در نیروگاه اراک هم مورد حمایت ۱+۵ قرار گرفت.»

او با اشاره به بیانیه هفته گذشته کمیسیون مشترک برجام در ارتباط با این قرارداد بین‌المللی و تاکید آنها بر الزام همه کشورها به تعهداتشان در برجام گفت: «یکی از کشورهای عضو این کمیسیون آمریکا بود و با توجه به تاییدی که در بیانیه پایانی این کمیسیون در ارتباط با برجام و دفاع از آن وجود داشت می‌توان گفت این پاسخی به آقای ترامپ بوده است. ولی باز هم باید صبر کرد و قصاص قبل از جنایت را توصیه نمی‌کنیم، باید صبر کرد.»

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه ۵ فروردین در شهر وین و با حضور هیات‌هایی از ایران و گروه ۱+۵ برگزار شد. از طرف مقابل هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از طرف ایرانی هم عراقچی معاون وزیر خارجه ریاست هیات‌های دو طرف را در این نشست عهده‌ دار بودند. براساس توافق صورت گرفته وین، این کمیسیون هر سه ماه یک بار و در جهت بررسی روند اجرای برجام، مشکلات و موانع پیش روی اجرای آن، شکل می‌گیرد.

در همین خصوص سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه که ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام را برعهده دارد، پس از پایان هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام، گفته بود: «طلبکاری ما از طرف‌های مقابل به‌خصوص آمریکا در بدعهدهایی که کردند و در تاخیر و تعللی که در اجرای برجام داشتند همیشه به قوت خود باقی است و مرتبا ما روی آن کار و سعی می‌کنیم آن را اصلاح کنیم.»

عراقچی بعد از پایان این نشست سه‌ساعت‌و‌نیمه که در هتل کوبورگ وین برگزار شد، افزوده بود: «طبیعتا ما در هر جلسه‌ای مواردی که از بد عهدی یا تاخیر در اجرای تعهدات طرف مقابل باشد را مطرح می‌کنیم. ما در طول تقریبا یک سال و نیم گذشته که از اجرای برجام می‌گذرد با این موانع مواجه بودیم که یکی یکی حل کردیم؛ خیلی از موارد رفع و اصلاح شده است.» او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «هم طرف‌های آمریکایی و هم طرف‌های اروپایی در این مدت قوانین خود را تغییر داده‌اندتا اجرای تعهدات و روابط اقتصادی خود را با ایران تسهیل کنند.»

متحدان تمایلی به تحریم ایران ندارند

از سوی دیگر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید معتقد است که متحدان آمریکا تمایلی به تحریم دوباره ایران ندارند. ژنرال «مک مستر»، در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز در پاسخ به این سوال که با توجه به رفتار ایران در منطقه که مورد قبول آمریکا نیست آیا این کشور می‌تواند تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند درحالی که متحدانش علاقه‌ای به انجام این کار ندارند گفت: «متحدان ما تمایلی به انجام این کار ندارند و آنچه در ۸ سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم این است که سیاست آمریکا به‌طور ناخواسته باعث تقویت ایران در خاورمیانه و فراتر از آن شده است. اکنون با فاجعه‌ای در خاورمیانه مواجه هستیم که ایران بخشی از شکل‌گیری آن بوده است.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، مک مستر در ادامه گفت: «آنچه درحال حاضر حیاتی است تغییر سیاست مقابله با ایران است و آنچه اکنون شاهد آن هستید به‌خاطر رهبری رئیس‌جمهوری و روابط واقعا قدرتمند با دنیای عرب است و به نظرم فرصت فوق‌العاده‌ای برای مقابله با رفتارهای مخرب ایران در منطقه و فراتر از آن ایجاد شده است.»