دنیای اقتصاد: کمتر از دو ماه از فصل بهار گذشته است و در این مدت در سه حراجی معتبر آثار هنری، یعنی کریستیز، ساتبیز و بونامز، هنرمندان ایرانی درخشش قابل توجهی در فروش آثارشان داشته‌اند. آثار هنرمندان مدرن و معاصر ایرانی در این سه حراجی، بیش از ۵ میلیون و ۱۱۶ هزار دلار معادل بیش از ۱۹ میلیارد تومان بوده است. این رقم در مقایسه با مجموع فروش ۱۵ میلیون دلاری هر سه حراج، نشان‌دهنده بیش از ۳۴درصد است. به این معنی که هنرمندان ایرانی بیش از یک سوم کل بازار هنرهای تجسمی خاورمیانه را در دست دارند و این موضوع نشان‌دهنده جایگاه بسیار قابل توجه هنر تجسمی ایران در منطقه است.در این سه حراج معتبر ۸۳ اثر از ۵۶ هنرمند ایرانی به فروش گذاشته شد که از این مجموع ۶۴ اثر چکش خورد و مجموع قیمت آنها به بیش از ۵میلیون و ۱۱۶ هزار دلار رسید. ۴۶ اثر از ۱۶۲ اثر حاضر در کریستیز، ۱۱ اثر از ۶۰ اثر حراج ساتبیز و ۲۳ اثر از ۷۴ اثر حراج بونامز به آثار هنرمندان ایرانی اختصاص داشت که در کل این آثار تنها ۱۹ اثر از هنرمندان ایرانی در این حراج‌ها به فروش نرسیدند.

رکوردداران بزرگ تجسمی ایران

خبرگزاری هنرآنلاین نیز در گزارشی در همین رابطه نوشته است: آثار حسین زنده‌رودی هنرمند مدرنیست ایرانی در میان دیگر آثار، بیشترین سهم را در بالا رفتن آمار فروش آثار ایرانی در این سه حراج معتبر داشته و با هفت اثر فروشی بیش از یک میلیون و ۵۲۵ هزار دلار را رکورد زده‌اند. این رقم نشان‌دهنده بیش از سی درصد آمار کل فروش در میان هنرمندان ایرانی است، به این ترتیب می‌توان گفت که حسین زنده‌رودی به تنهایی بیش از ۱۰درصد کل فروش این سه حراج را به نام خود ثبت کرده است. پس از او تک اثر بهمن محصص با فروش ۷۵۷ هزار دلاری در رده دوم پرفروش‌ها قرار گرفته است. در واقع امضای حسین زنده‌رودی با فروش هفت اثر به قیمت یک و نیم میلیون دلاری حراج‌ها رسیده؛ این در حالی است که امضای محصص تنها با یک اثر توانسته ۷۵۰ هزار دلار را کسب کند. سهراب سپهری نیز دیگر هنرمند ایرانی است که با اختلاف اندکی از منیر شاهرودی فرمانفرماییان در جایگاه بعدی ایستاده و با فروشی افزون از ۷۵۳ هزاردلار بخش قابل توجهی ازآمار فروش آثار ایرانیان در حراج‌های خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

پس از او همچنان‌که گفته شد با اختلاف اندکی منیر شاهرودی فرمانفرماییان قرار دارد که با آماری نزدیک به سپهری و با فروش‌ ۷۳۱هزار دلاری آثارش، بازارهای تجسمی خاورمیانه را پشت سرگذاشته است. فرهاد مشیری دیگر هنرمند مدرنیست و سرشناس ایرانی است که آثارش در بسیاری از حراج‌ها با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد، او نیز با قیمت ۴۹۸ هزار و ۵۸۳ دلار آثارش را به فروش رسانده و سهم قابل توجهی در جایگاه کنونی هنرهای تجسمی ایران در منطقه دارد. بعد از مشیری، پرویز تناولی قرار دارد. آثار او مجموعا به فروشی معادل ۲۶۵ هزار و ۶۹۷ دلار رسیده است. منوچهر یکتایی هنرمند نام آشنای دیگری است که سال گذشته در حراج تهران به خاطر رقم بالای فروش اثرش، خبرسازتر از همیشه بود. یکتایی نیز به اندازه ۲۳۳ هزار دلار جایگاه فروش آثار ایرانی در سه حراج معتبر یاد شده را ارتقا داده است.

پس از این اسامی، کورش شیشه‌گران با ۱۶۲ هزار دلار و فریده لاشایی با ۱۱۱ هزار دلار دیگر هنرمندان مدرنیست ایرانی در میان گران‌ترین‌ها هستند و محمد احصایی نیز با فروش تک اثرش با قیمت ۱۰۰ هزار دلار در حراج کریستیز در رتبه بعدی قرار گرفته است. در این میان مارکو گریگوریان با ۸۷ هزار دلار، رضا درخشانی با ۸۱ هزار دلار، نصرالله افجه‌ای با ۶۲ هزار دلار، ناصر عصار با ۵۶ هزار دلار به همراه حسین کاظمی و بهمن دادخواه هر کدام با اثری ۵۰ هزار دلاری در مکان‌های بعدی قرار دارند. همچنین طلا مدنی با ۴۳ هزار دلار، ابوالقاسم سعیدی با ۳۷ هزار دلار، محسن وزیری مقدم و جعفر روحبخش هر یک با ۳۵ هزار و ۶۲۳ دلار و سرانجام شیرین نشاط با تک اثرش در حراج بونامز به مبلغ ۳۲ هزار و ۳۸۵ دلار رکوردداران بیش از ۳۰ هزار دلاری بازارهای تجسمی هستند.

رتبه‌های کمتر از 30 هزار دلاری

برخی آثار نیز کمتر از ۳۰ هزار دلار یعنی تقریبا معادل ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر از آن به فروش رسیدند. آثار مهرداد محب علی با قیمت ۳۰ هزار دلار در کنار اثر تیمو نصیری با قیمت ۲۵هزار دلار، آنجلا لاریان ۲۲ هزار دلار و روشنک امین اللهی با ۲۰ هزار دلار از گران‌ترین آثار زیر ۳۰هزار دلاری بودند. افزون بر این اثر علی شیرازی ۱۷ هزار و ۸۱۱ دلار، محمد بزرگی با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار، شیرین علی آبادی ۱۶ هزار دلار، شهریار احمدی ۱۱ هزار و شادی قدیریان با قیمت ۱۰ هزار دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. آثار عباس کیارستمی، پویا آریان‌پور و صادق تیرافکن نیز هر یک زیر ۱۰ هزار دلار به فروش رسیدند و در مجموع عددی بالغ بر یازده هزار دلار را به مجموع کل فروش اضافه کردند.

هت‌تریک هنر ایرانی در حراج‌های جهانی

هت‌تریک هنر ایرانی در حراج‌های جهانی

هت‌تریک هنر ایرانی در حراج‌های جهانی