دنیای اقتصاد: ۲۲ روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم باقی مانده و هر روز بر میزان گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه فعالیت برخی نامزدهای انتخاباتی یا کناره‌گیری احتمالی‌شان به نفع نامزد دیگر افزوده می‌شود. در جدیدترین گمانه‌ها، برخی اعضای حزب موتلفه اسلامی اعلام کرده‌اند که نامزدهای اصولگرای حاضر در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، به نفع نامزد این حزب یعنی مصطفی میرسلیم کناره‌گیری می‌کنند.

البته پیش از این نیز برخی دیگر از اعضای این حزب این گمانه را مطرح کرده بودند، اما دیروز حمیدرضا ترقی، یکی دیگر از اعضای موتلفه در گفت‌وگو با «ایلنا» بر این موضوع تاکید کرد. او گفت که احتمال کناره‌گیری ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف به نفع مصطفی میرسلیم وجود دارد. این عضو موتلفه البته این مساله را وابسته به پایش اجتماعی و نتیجه مناظرات دانست. ترقی همچنین با بیان اینکه آقای رئیسی در حقیقت تنها نامزد جمنا نیست، ادامه داد: آقای رئیسی تعهدی به جمنا ندارد، اما به لحاظ اخلاقی قطعا شرایط اجتماعی و را‌ی‌آوری را بررسی می‌کند و سپس تصمیم‌ می‌گیرد. ترقی البته پاسخ کسانی را که می‌گویند حضور میرسلیم باعث تفرق آرای اصولگرایان می‌شود نیز داد. او گفت که براساس چه معیاری این سخن را می‌گویند وقتی هنوز نامزد نهایی اصولگرایان مشخص نشده است.

جمنا به یک کاندیدای واحد می‌رسد

با این همه در سوی دیگر، نزدیکان جبهه مردمی نیروهای انقلاب موسوم به جمنا بر این باورند که این جبهه تا زمان انتخابات به نامزد واحد می‌رسد؛ این موضوعی است که دیروز محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اعلام و تاکید کرد که قرار ما در جمنا این است که در روز انتخابات یک کاندیدا بیشتر نداشته باشیم.همچنین دیروز یکی از اعضای فراکسیون ولایی مجلس هم اعلام کرد که این فراکسیون از سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف تا رسیدن به کاندیدای واحد حمایت خواهد کرد. اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: فراکسیون نمایندگان ولایی تاکنون با آقایان قالیباف و رئیسی نشست داشته و ما هنوز بین هیچ کدام از این دو نفر انتخاب نکرده‌ایم؛ بلکه اعضای فراکسیون مختار هستند کنار هر یک از این دو کاندیدا قرار بگیرند.

واکنش به احتمال معاون اولی جلیلی

فارغ از ماجرای نامزدها و احتمالات مطرح درباره آن که کدام یک صحنه رقابت را به نفع دیگری ترک می‌کنند، چالشی در سطوح پایین‌تر از نامزدها نیز وجود دارد؛ احتمالات در این سطح به جایگاه معاون اولی نامزدهای انتخابات در صورت پیروزی اشاره دارد. آنچه این روزها به‌عنوان بخشی از گمانه‌های انتخاباتی مطرح است، موضوع حضور سعید جلیلی در کنار ابراهیم رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی به‌عنوان معاون اول دولت او در صورت پیروزی است. این گمانه با واکنش یکی از نمایندگان مجلس عضو جبهه پایداری روبه‌رو شده است. جمشید جعفرپور در مورد احتمال فعالیت جلیلی در سمت معاون اولی رئیسی گفت: موضوعی که از انتخاب افراد برای این سمت‌ها مهم‌تر است همدلی نیروهای انقلابی وفادار به نظام برای حل مشکلات مردم است، بنابراین اینکه یکی با اصرار بگوید که الا و بلا می‌خواهم در این سمت و نه سمت دیگری فعالیت کنم به دور از دیدگاه تعامل و توحیدی است که توقع داریم. از سوی دیگر گمانه‌های دیگری نیز مطرح شده است؛ برخی بر این باورند که جلیلی برای رئیس‌جمهور نشدن محمدباقر قالیباف تلاشی تمام عیار دارد. این تحلیل بر این مبنا است که جلیلی اگر به رئیسی پیوند خورده نه فقط برای رئیس‌جمهور نماندن روحانی است؛ بلکه شاید برای رئیس‌جمهور نشدن محمدباقر قالیباف است.