دنیای اقتصاد: واکنش‌ها به وعده انتخاباتی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران مبنی‌بر ایجاد ۵ میلیون شغل همچنان ادامه دارد. قالیباف روز ۲۶ فروردین هنگام ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور در یک سخنرانی با بیان اینکه د رآمدِ کشور را ۵/۲ برابر افزایش می‌دهد، از ایجاد پنج میلیون شغل در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.

او عصر دوشنبه در مسجد امیرالمومنین قم و در جمع مردم این شهرنیز یک بار دیگر این وعده انتخاباتی خود را تکرار و اظهار کرد: کسانی که می‌گویند نمی‌توان پنج میلیون شغل در کشور ایجاد کرد به‌خاطر این است که نگاه آنها به جای دیگری است. به‌دنبال این سخنان، ابتدا اسحاق جهانگیری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنانی به این وعده قالیباف واکنش نشان داد و با بیان اینکه برخی با شعار ایجاد شغل می‌خواهند مردم را فریب دهند، گفت: برخی می‌گویند و شعار می‌دهند که می‌خواهند فلان قدر شغل ایجاد کنند، برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده‌ای یا عدد و رقم نمی‌دانی، شغل ایجاد کردن کار بسیار دشواری است، اقتصادی که ظرفیتش مشخص است که چه مقداری شغل می‌توان ایجاد کرد؛ بنابراین اینکه کسی بگوید چند میلیون شغل ایجاد می‌کنم معلوم است که می‌خواهد مردم را فریب دهد.

همزمان محمدعلی نجفی، رئیس ستاد فرهنگیان حسن روحانی در همایش مسوولان ستادهای فرهنگیان روحانی به وعده‌های انتخاباتی شهردار تهران واکنش نشان داد و گفت: آقای قالیباف ادعا می‌کند که من درآمد کشور را ۵/۲ برابر می‌کنم، این ادعا شبیه ادعاهای دولت قبل و رئیس‌جمهوری قبلی است و فقط رنگ و لعابش تغییر کرده است. برای کسب این درآمد باید رشد سالانه اقتصادی ۲۵ درصد باشد؛ درحالی‌که متوسط رشد سالانه ما در ۴ دهه گذشته فقط ۳ درصد بوده است. به گزارش «ایلنا» او افزود: قالیباف گفته است که رشد اقتصادی را به بالای ۲۵ درصد می‌رسانم. کسانی که به ایشان مشورت می‌دهند یا آشنایی اولیه با اقتصاد ندارند یا دروغ می‌گویند. قبلا ایشان گفته بود که اگر بخواهم کاندید ریاست‌جمهوری شوم باید بر سر من اجماع شود، اما نه‌تنها اجماع نشد بلکه در رای‌گیری جمنا چهارم شده بود. نجفی با بیان اینکه کارنامه ۴ ساله اخیر قالیباف اصلا قابل‌دفاع نیست، گفت: پوپولیسم فریبکارانه را باید افشا کنیم تا مردم دچار انحراف نشوند. آقای قالیباف گفته است که ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنم ایشان راهکار باید بدهد که چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟

نجفی با اشاره به اینکه آن چیزی که خطرناک است، سر دادن شعارهای غیرقابل‌اجرا است یا شعارهایی که اگر اجرا شود به ضرر مصالح مردم خواهد بود، گفت: ببینید که در سال ۸۴ و ۸۸ چه شعارهایی مطرح شد. شعار نهم و دهم «ما می‌توانیم» بود اما سوال اینجاست که آیا واقعا توانستند؟

رئیس ستاد فرهنگیان روحانی ادامه داد: احمدی‌نژاد می‌گفت بیکاری را ریشه‌کن می‌کند، اما دیدید که چطور شد. گفت تا پایان فروردین ۹۰ مشکل مسکن نخواهیم داشت و دیدید که چه شد. به‌دنبال این سخنان بود که محمد دهقان، رئیس ستاد محمدباقر قالیباف به اظهارات اسحاق جهانگیری درباره ایجاد شغل در کشور واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری فارس او اظهار کرد: من پیشنهاد می‌کنم جهانگیری اظهارنظرش را اصلاح کند و نگوید نمی‌توان ٥ میلیون شغل ایجاد کرد؛ بلکه بگوید ما به‌عنوان دولت تدبیر و امید نمی‌توانیم. وی افزود: کسانی که با تعطیلی کارخانه‌ها، میلیون‌ها جوان را بیکار کردند، نمی‌توانند در مورد اشتغال حرف بزنند.