دنیای اقتصاد: نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چند روزی است که سفرهای تبلیغاتی خود را آغاز کرده‌اند. در همین راستا طی دو روز گذشته ابراهیم رئیسی به خراسان جنوبی، محمدباقر قالیباف به قم، سیدمصطفی آقامیرسلیم به مازندران سفر کردند. همچنین در ادامه این سفرها روز گذشته رئیسی راهی یزد شد. نکته مهم در این سفرها وعده‌های انتخاباتی و سخنان آنها است.

قالیباف و وعده ایجاد 5 میلیون شغل

محمدباقر قالیباف عصر دوشنبه در مسجد امیرالمومنین قم و در جمع مردم این شهر با بیان اینکه امروز پدران ما در خانواده‌ها مقابل نیازهای اولیه فرزندان خود شکسته می‌شوند، گفت: این سزاوار نیست که جوان ما می‌بیند مادرش در خانه مردم خدمتگذاری می‌کند و پول جمع می‌کند تا فرزندش درس بخواند و تمام آرزوی این فرزند جبران محبت‌های مادر خود است، اما وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود باید پول توجیبی خود را باز هم از مادرش بگیرد که نتیجه آن آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی است. به گزارش «ایسنا» وی در ادامه اظهار کرد: اوج بدبختی آنجاست که می‌بینیم تمام اطلاعات و آمارها نشان می‌دهد که ایران عزیز ما ظرفیت‌های بسیار زیادی در عرصه اقتصادی دارد، اما با وجود همه این ظرفیت‌ها در این عرصه در میان ۱۰ کشور دنیا هستیم. امروز اقتصاد ما را دلال‌ها اداره می‌کنند. به گزارش «ایرنا» این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری وعده ایجاد پنج میلیون شغل در کشور داد و گفت: کسانی که می‌گویند نمی‌توان پنج میلیون شغل در کشور ایجاد کرد به‌خاطر این است که نگاه آنها به جای دیگری است. قالیباف گفت: اگر نتوان پنج میلیون شغل در کشور ایجاد کرد این همه جوانی که هر سال از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوند، باید چه کار کنند؟ همچنین به گزارش خبرگزاری فارس وی گفت: ۹۶ درصد مردم از گردونه ظرفیت‌ها و منابع اقتصادی خارج هستند در‌حالی‌که پول همین ۹۶ درصد در اختیار بانک‌ها قرار دارد فقط چهار درصد می‌توانند آن را دریافت کنند که نتیجه این وضعیت بی‌اعتمادی، بی‌عملی و خلف وعده است. قالیباف افزود: بیش از ٥٠ هزار میلیارد تومان وام فقط در اختیار چند صد نفر قرار می‌گیرد، اما مردم گرفتار ٥ میلیون تومان وام خرد هستند. به گزارش خبرگزاری مهر این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری کشور، نظام و مردم نیازمند تحول اساسی در عرصه اقتصادی هستند.

رئیسی و افزایش یارانه دهک‌های پایین

سیدابراهیم رئیسی نیز در نخستین سفر تبلیغاتی خود وارد استان خراسان جنوبی شد. او در جمع مردم بیرجند گفت: دولت و وزاری آن باید قبل از هر کسی مدعی مبارزه با فساد باشند. وی افزود: در ۶ ماه اول دولتم گزارشی از ساختارهای فسادزا در کشور به مردم و مجلس ارائه داده و اگر راه‌حل آن در دولت باشد با ارائه قانون آن ‌را از بین می‌بریم تا دیگر مردم شاهد بروز فساد در کشور نباشند. به گزارش «ایسنا» رئیسی با بیان اینکه مردم از حرف و وعده خسته شده‌اند، گفت: دولت کار و کرامت خودش باید اهل کار باشد چون مردم از حرف و وعده خسته شده‌اند و همه چیز باید در میدان عمل اتفاق بیفتد. تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه می‌شود یارانه دهک‌های پایین ۲ تا ۳ برابر افزایش پیدا کند، گفت: امروز فردی که با وجود تحصیلات دنبال شغل است و به هر کس و ناکسی مراجعه می‌کند شب با احساس خجالت به خانه برمی‌گردد. رئیسی ادامه داد: بیشتر مراجعات بنده درخواست شغل و کار است، کرامت یک جوان، بازنشسته، کارمند و کارگر ایجاب می‌کند که شغل شرافتمندانه داشته باشد. وی ادامه داد: بنده در سرکشی به روستاها مشاهده کردم که مردم تنها با یارانه ۴۵ هزار تومانی زندگی می‌کنند. آیا مردم با این درآمد امکان زندگی دارند؟ او افزود: بنده با خدمت در آستان قدس رضوی بهترین جایگاه از لحاظ معنوی و حتی عنایت مردم داشتم. موضوعی که باعث شد وارد عرصه انتخابات شوم نگاه به مشکلات فقرا، مستمندان و به ویژه بیکاران بود. همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیسی در نخستین گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با مردم گفت: فضای مجازی برای انتقال اخبار و اطلاعات و شفاف‌سازی مسائل می‌تواند بسیار کمک کند. وی با انتقاد از توقف اجرای طرح مسکن مهر افزود: به جای اینکه این طرح را که در دولت گذشته انجام شد زیر سوال ببریم اگر اشکالی داشت می‌توانستیم آن را رفع کنیم. رئیسی با تاکید بر اینکه آسیب‌زدایی از نظام بانکی امکان‌پذیر است، افزود: برای اصلاح نظام مالی و بانکی کشور طرحی دارم که با نظر کارشناسان تهیه شده است و امیدوارم آن را اجرایی کنم. به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: احساس ما این است که مساله و بحران بیکاری قابل‌حل شدن است و این بحران را می‌توان با ایجاد یک و نیم میلیون شغل در سال حل کرد.

میرسلیم و اقتصاد نفتی

سیدمصطفی آقامیرسلیم، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در مازندران، با بیان اینکه نباید از نفت به‌عنوان درآمد برای کشور استفاده کرد، گفت: می‌توان بدون نفت هم همه مشکلات را برطرف کرد. به گزارش «ایلنا» او در جمع دانشجویان دانشگاه مازندران تاکید کرد: به نفع کسی از انتخابات کناره‌گیری نمی‌کنم؛ زیرا معتقدم مردم برنامه‌ها را می‌بینند و بعد رای می‌دهند. قطعا کسانی که به قالیباف رای می‌دهند به من رای نمی‌دهند و بالعکس، زیرا من به رفتار قالیباف در شهرداری انتقاد دارم. میرسلیم ادامه داد: من با نظرات جمنا موافقم و اگر در انتخابات پیروز شوم قطعا از اعضای ائتلاف جمنا استفاده خواهم کرد، اما از نظر من معنی ائتلاف به بعد از پیروزی اختصاص دارد نه قبل از آن. او درباره دیدگاه خود درباره حصر گفت: درباره حصر باید قوه‌قضائیه پاسخ بدهد؛ زیرا قوه‌قضائیه در نظام جمهوری اسلامی ایران مستقل است و زیر نظر رئیس‌جمهور نیست. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، وی در جمع تعدادی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتقاد کامل موتلفه اسلامی بر افکار و اهداف جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: ما کوچک‌ترین حرکت و سخنی که حتی بوی مقابله و رقابت با آقایان قالیباف و حجت‌الاسلام رئیسی بدهد، انجام نمی‌دهیم.

پاسخ جهانگیری به قالیباف

اسحاق جهانگیری، نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری با بیان اینکه برخی با شعار ایجاد شغل می‌خواهند مردم را فریب دهند، گفت: ایجاد شغل کار دشواری است. جهانگیری در آیین بهره‌برداری از مرحله نخست اتصال فیبر نوری به منازل طی سخنانی اظهار کرد: برخی می‌گویند و شعار می‌دهند که می‌خواهند فلان قدر شغل ایجاد کنند، برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده‌ای و یا عدد و رقم نمی‌دانی. شغل ایجاد کردن کار بسیار دشواری است، اقتصادی که ظرفیتش مشخص است که چه مقداری شغل می‌توان ایجاد کرد، بنابراین اینکه کسی بگوید چند میلیون شغل ایجاد می‌کنم معلوم است که می‌خواهد مردم را فریب دهد. به گزارش «ایلنا»، همچنین اسحاق جهانگیری که روز گذشته برای ضبط نخستین برنامه خود برای مخاطبان رادیو ایران در صدا و سیما حضور یافته بود در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برنامه‌تان برای ستاد مستقل از آقای روحانی چیست، گفت: ستاد مستقل دارم؛ ولی تشکیل ستاد نمی‌دهم.

روحانی و انتخابات

از سوی دیگر روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دیدار مسوولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر معظم انقلاب با اشاره به دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراها گفت: افتخار جمهوری اسلامی ایران آن است که همه مقامات بلندپایه نظام، مستقیم یا غیرمستقیم با رأی مردم، اقتدار مشروع خود را به‌دست آوردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی افزود: مردم‌سالاری دینی یکی از هدیه‌های بعثت پیامبر اسلام(ص) است. ما در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری که همواره شجاعانه هم از وجه جمهوریت و هم وجه اسلامیت نظام دفاع کرده‌اند و ما را دعوت کرد که مُر قانون را اجرا کنیم، آکنده از امید و اعتماد همه مردم در انتظار انتخاباتی سالم، امن، عادلانه و فراگیر که موجب افتخار دیگری برای جمهوری اسلامی ایران باشد، هستیم. انتخاباتی که موجب رضایت خداوند، خشنودی روح پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و مورد عنایت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) باشد. لازم می‌دانم در این مجلس بزرگ و باشکوه، یاد کنم از یار دیرین امام و رهبری، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که امروز جایش در اینجا خالی است. رحمت، رضوان و غفران الهی را برای آن عزیز طلب می‌کنم. از سوی دیگر رئیس‌جمهوری هنگام ورود به سازمان صدا و سیما برای ضبط برنامه تلویزیونی، درباره برنامه عملی خود برای ایجاد رونق تولید، خروج از رکود و حل بیکاری گفت: «یک برنامه مدون دارم که آن را منتشر می‌کنم.» حسن روحانی که برای ضبط برنامه‌های انتخاباتی در صداوسیما حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران گفت: «در این برنامه درباره تولید که چه اقداماتی باید انجام بگیرد و همچنین بحث اشتغال مطرح می‌شود و مسائل رکود؛ البته درباره رکود الان رکود نداریم جز در یک بخش. یعنی اقتصاد ما فقط در یک بخش و آن هم مسکن رکود دارد مابقی بخش‌ها از رکود خارج شده؛ در عین حال درباره رونق اقتصادی هم در این برنامه آمده است؛ ضمن اینکه من یک برنامه صد روزه هم خواهم داشت که اعلام می‌کنم.» نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت مردم چیست و اینکه برنامه کوتاه‌مدتی برای آن دارید یا خیر؟ گفت: «مهم‌ترین اولویت مردم طبق نظرسنجی‌ها حل معضلات اقتصادی است یعنی بهبود معیشت مردم.» او افزود: «یک اقداماتی در طول این سه سال و نیم انجام گرفته است که آن اقدامات باید ادامه پیدا کند یک اقدامات جدیدی هم هست که در برنامه صد روزه و همچنین در برنامه چهار سال انجام خواهد شد.» روحانی درباره اولین اقدام پس از پیروزی در انتخابات اظهار کرد: «اقدام اولیه راجع به مسائل اقتصادی خواهد بود.»

هاشمی‌طبا: کنار نمی‌روم

به گزارش «ایلنا» سیدمصطفی هاشمی‌طبا، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز روز گذشته پس از ضبط برنامه‌اش در صداوسیما در این خصوص که آیا به نفع یکی از نامزدها در انتخابات ریاست‌جمهوری کنار می‌رود، گفت: نظر من همین است و هستم. چرا باید به نفع کسی کنار بروم؟ من با تصمیم شخصی پا به این عرصه گذاشتم و همان‌گونه که در ورزش فرار وجود ندارد همه باید در صحنه حضور داشته باشند.

آغاز سفرهای انتخاباتی با وعده‌های اقتصادی