رشد 5/ 22 درصدی تولید شمش در هلدینگ توسعه معادن روی

گروه بنگاه‌‌ها- زهرا مجتهد: رشد تولید و سوددهی در تمام شرکت‌های زیر مجموعه شرکت توسعه معادن روی ایران در سال ٩٥، افزایش ۵/ ۲۲ درصدی تولید شمش را نسبت به سال قبل به همراه داشته است. اردشیر سعد‌محمدی مدیر‌عامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران در نشست مطبوعاتی برگزار شده در این شرکت، از رشد تولید شمش در شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ به میزان یادشده خبر داد و گفت: رشد ۵/ ۲۲ درصدی در مقایسه با متوسط رشد تولید در سایر عناصر فلزی نظیر فولاد که معادل ۵/ ۴ درصد است، رقم قابل ملاحظه‌ای است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در خروج از زیان تمامی شرکت‌های زیر‌مجموعه «کروی» اثرگذار بوده‌اند؟ گفت: افزایش تولید، انجام مناسب و مطلوب فروش محصولات و کاهش بهای تمام‌شده تولید از عوامل موثر در سوددهی همه شرکت‌های زیر‌مجموعه است که ١٨ شرکت را به جز کالسیمین که سود اندکی داشت از زیان خارج کرد.سعدمحمدی درباره وضعیت فعلی شرکت‌ها افزود: تمامی شرکت‌های زیر مجموعه به‌طور ماهانه رصد می‌شوند و ملزم به ارائه گزارش هستند.وی معتقد است که در دنیای امروز نگاه سنتی به معدن دیگر کاربردی نیست. با تغییر و تحول در دیدگاه و ایجاد نگرش جدید است که افزایش سوددهی و اشتغال جدید توامان صورت می‌گیرد.وی به تولید ٨٠ هزار تن شمش روی در سال ٩٥ اشاره کرد و افزود: تولید شرکت‌های زیر مجموعه «کروی» از جمله کالسیمین با ١٢ درصد، ملی سرب و روی با ٥٦ درصد، فرآوری مواد معدنی با ٢٢ درصد، تولید روی قشم با ٩٦ درصد و روی بندر عباس با ٣١ درصد افزایش همراه بود. همچنین در سال ٩٥ روی قشم نسبت به سال ٩٤ رشد دو برابری را تجربه کرد.

وی در توضیح بحث تامین خاک مورد نیاز برای تولیدکنندگان شمش روی در مجموعه «کروی» خاطرنشان کرد: برای تامین خاک مورد نیاز بخشی از آن را وارد و بخشی دیگر نیز از معادن داخلی تامین می‌شود، ضمن اینکه «کروی» در برخی از پهنه‌های دارای ذخیره روی ورود کرده و قصد اکتشاف و بهره‌برداری دارد.وی گفت: یک معدن در ترکیه خریداری کردیم که البته در پی تعویض آن با معدنی با ذخایر گسترده‌تر هستیم که این موضوع در حال پیگیری و مذاکره است.مدیر عامل «کروی» از صادرات محصولات شرکت‌های زیرمجموعه به ١٤ کشور جهان خبر داد و گفت: بیش از ٩٠درصد محصولات ما صادر می‌شود و نکته حائز اهمیت آن است که رقم فروش ما بالاتر از نرخ lme به ثبت می‌رسد.

این در حالی است که ما در گزارش ارائه‌شده به بورس متوسط نرخ روی را ٢٤٠٠ دلار (به ازای هر تن) اعلام کرده‌ایم که اگر نرخ روی دچار نوسان شد، منافع سهامداران به مخاطره نیفتد.وی درخصوص ارزش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس هلدینگ گفت: ارزش هر سهم «کروی» در تاریخ ٢٦ اسفند ماه ٩۵ معادل ١٣٢١ ریال بود که این رقم در پایان سال ٩٦ به ٢۶۰۲ ریال افزایش یافت، این به آن معناست که «کروی» با رشد ٩٧ درصدی ارزش سهام خود همراه است. شرکت‌های کالسیمین، فرآوری مواد معدنی، ملی سرب و روی، روی زنگان و کشرق هر یک به ترتیب با ٨٢ درصد، ٢٧٣ درصد، ١٠٠ درصد، ۵/ ۱۳۶ درصد و ١٠٥ درصد رشد در همین دوره مواجه بودند، سعد محمدی یادآور شد: تغییرات یاد شده در حالی صورت گرفت که در خلاف جهت رفتار شاخص کل بازار سهام بود.

وی به برنامه‌های سال ٩٦ از جمله رشد ١٢درصدی تولید و اجرای ضربتی ١٢ طرح موثر در توسعه و اشتغالزایی در صنعت روی اشاره کرد و گفت: ٤ طرح را در سال گذشته به مرحله بهره‌برداری و تولید رساندیم، از جمله دو طرح استحصال روی از باطله‌ها(bzs) در قشم و بندر عباس از این دست بودند.اما در سال ٩٦، ١٢ طرح اجرایی که از نرخ بازگشت سرمایه بیش از ٤٠ در‌صد برخوردارند را در ستور کار قرار داده‌ایم.

وی درخصوص تامین منابع مالی این طرح‌ها گفت: با توجه به نرخ بازگشت سرمایه این طرح‌ها، هزینه هر نوع تسهیلاتی را پوشش می‌دهد، از این رو نگرانی در این‌باره وجود ندارد. در این طرح‌ها هزینه سود بانکی را در هزینه‌های جاری طرح‌ها گنجانده‌ایم. اگر سهام‌داران در مجمع با تقسیم سود موافقت کنند منابع مالی با هزینه کمتر می‌تواند به‌طور حتم سوددهی بهتری را در سال ایجاد کند.وی در پاسخ به چگونگی وضعیت ملی سرب و روی تصریح کرد: مشکلات زیست‌محیطی «فسرب» حل شد، به‌طوری‌که خط سرب آن به تولید ادامه می‌دهد و در همین راستا امید داریم که استحصال سایر فلزات را نیز در این خط داشته باشیم. کوره کالدو «فسرب» در خاورمیانه بی نظیر است و مشابه آن وجود ندارد.وی معتقد است که با برنامه‌ریزی‌های صحیح و به دلیل فاصله ما در سرمایه‌گذاری در صنعت روی با جهان، این فرصت وجود دارد که طی برنامه‌ای مدون زمینه‌های اشتغال‌زایی در این بخش فراهم شود.

وی به سهامداران توصیه کرد که از آنجایی که نرخ روی در بودجه ٢٤٠٠ دلار (به ازای هر تن) در نظر گرفته شده با تغییرات ١٠٠ دلاری نرخ lme اقدام به فروش سهم خود نکنند، تجربه‌ای که در سال ٩٥ شاهد آن بودیم که به محض کاهش قیمت جهانی روی از ٢٧٠٠ به ٢٦٠٠ دلار، صف فروش سهامدار بازار شکل می‌گرفت. بهتر است در این صنعت با نسبت p/ e تحلیل و بررسی کنید. این استاد دانشگاه در گزارش خود به جایگاه ایران در جهان در زمینه‌های تولید، ذخیره و مصرف روی و سرب اشاره کرد و افزود: با یک نگاه تحلیلی در‌می‌یابیم که برای سرمایه‌گذاری و توسعه هنوز از بهترین‌های جهان فاصله داریم و باید به تکنولوژی‌های روز مجهز شویم.