یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نشانه‌های احتیاط در بورس

روز دوشنبه شاخص کل بورس با رشد ۳۵ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) همراه شد. در شرایط کنونی عواملی از جمله نزدیک شدن به انتخابات، افت قیمت جهانی کالاها از سقف‌های پیشین با رشد موجودی انبار، تقویت سمت عرضه و تردیدها نسبت به روند رشد تقاضا، قرار گرفتن مس در ۵۶۰۰ دلار و روی در ۲۶۰۰ دلار، تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار و تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرده است. بنابراین با وجود حرکت معامله‌گران در نمادهای بزرگ‌تر، اما شناسایی سود پس از رشد اندک قیمت سهام، سمت عرضه را تقویت می‌کند. امری که رشد شاخص را در روزهای اخیر تعدیل کرد. با وجود این به این ترتیب روز دوشنبه «تاپیکو» با خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری در کنار «فولاد»، «اخابر» و «فارس» با حمایت حقوقی‌ها بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «خودرو» و «شپنا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

بازار ارز

رشد یورو با سیگنال جهانی

روز دوشنبه هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ ۳۷۵۶ تومان معامله شد. همچنان با چشم‌انداز تشدید عرضه شاهد کم‌نوسانی دلار در سطح ۳۷۵۰ تومانی هستیم. در شرایط کنونی عوامل روانی، از جمله ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات از نرخ دلار حمایت می‌کند. بنابراین پس از افت نرخ دلار به زیر سطح ۳۷۵۰ تومانی، افزایش تقاضا رشد اندک دلار را از کف مزبور رقم زد. اما تداوم فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، با توجه به تمایل دولت برای کاهش نوسانات در بازار ارز فشار را بر دلار حفظ کرده است. با این‌وجود، با رشد یورو در بازارهای جهانی به سقف ۵ ماهه، نرخ یورو در بازارهای داخلی با رشد ۴۰ تومانی همراه و به قیمت ۴۱۳۵ تومان معامله شد. پیروزی کاندیدای میانه‌رو با کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل حمایت از یورو در بازارهای جهانی بود.

بازار سکه

سیگنال طلا به سکه

روز دوشنبه هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در شرایط روند کم‌نوسان نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. با پیروزی کاندیدای میانه‌رو در دور اول انتخابات فرانسه، با کاهش نگرانی‌ها نسبت به پیروزی احزاب افراطی، کاهش تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا رقم خورد. اما همچنان با تداوم ریسک‌های اقتصادی و سیاسی شاهد حمایت سطح ۱۲۶۵ دلاری از اونس طلا هستیم. اما چشم‌انداز رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا افت بیشتر اونس طلا را در میان‌مدت محتمل کرده است. با وجود افت طلا روز دوشنبه، اما حمایت تقاضای مناسبتی سکه با نزدیک شدن به مبعث، کم‌واکنشی سکه به چشم‌انداز طلا را رقم زد. بنابراین حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به ۹۰هزار تومان نزدیک شد؛ بنابراین افت بیشتر قیمت سکه محتمل است.

بازار طلای جهانی

کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۷۰ دلار معامله ‌شد. با اعلام نتیجه پیروزی ماکرون، نامزد میانه‌رو در دور اول انتخابات فرانسه، رشد یورو به سقف ۵ ماهه و افت شاخص دلار رقم خورد. این عامل با کاهش ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی، شاخص بازارهای سهام اروپا را به سقف ۲۰ ماهه رساند و از بازارهای سهام آسیا حمایت کرد. بنابراین با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه روز دوشنبه اونس طلا به‌صورت مقطعی تا سطح ۱۲۶۵ دلار کاهش داشت. همچنان بازگشت اندک شاخص دلار از کف و تداوم ریسک‌های اقتصادی، از جمله توجه معامله‌گران به اعلام برنامه‌های مالیاتی ترامپ روز چهارشنبه، ریسک‌های ژئوپلیتیک با سیگنال‌های آمریکا و کره شمالی مانع از افت قابل توجه اونس طلا شد. اما گلدمن ساکس با چشم‌انداز رشد نرخ بهره آمریکا، احتمال ۳ بار افزایش در سال جاری، روند نزولی را برای طلا پیش‌بینی می‌کند.

بازار اوراق مسکن

تشدید نوسانات «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۱ / ۲ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۳۷۷ تومان معامله شدند. در روزهای اخیر با افزایش تعداد معاملات مسکن در ابتدای اردیبهشت و با توجه به امکان ترکیب اوراق جدیدتر با اوراق پیشین برای دریافت وام، اوراق پیشین با رشدهای قابل توجه ۵ درصدی همراه شدند. «تسه»های جدیدتر نیز با رشد قابل توجه همراه شدند. تشدید نوسان قیمت «تسه»ها در روزهای اخیر به احتمال تشدید رشد تقاضا در ماه اردیبهشت اشاره دارد. این در حالی است که در فروردین شاهد روند کم‌نوسان اوراق نزدیک به کف ۷۰هزار تومانی بودیم. تقویت چشم‌انداز خروج مسکن از رکود، رشد تقاضا با نزدیک شدن به تابستان و ورود تقاضای «خانه اولی»ها عوامل حمایت از «تسه»ها هستند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۴/ ۲۱ درصد است.

بازار نفت

تردید روسی در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. روز گذشته شناسایی کف میان معامله‌گران روند نزولی قیمت نفت را پس از ۶ روز متوقف کرد. همچنان سطح بالای ذخایر نفت در کنار چشم‌انداز رشد پرشتاب تولیدات شیل، فشار را بر قیمت نفت حفظ کرد. با وجود خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق میان اعضای اوپک، اما تردیدها نسبت به توانایی روسیه برای مشارکت در تمدید توافق، به دلیل افزایش تولیدات به‌صورت طبیعی در نیمه دوم سال عامل تشدید نگرانی‌ها در بازار نفت است. مقامات روسیه اعلام کردند در صورت عدم تمدید توافق، تولیدات این کشور به بالاترین سطح در ۳۰ سال اخیر خواهد رسید. این در شرایطی است که وزیر انرژی روسیه اعلام کرد تولیدات روسیه در پایان ماه ۳۰۰ هزار بشکه در روز از میزان تعهدشده کاهش خواهد یافت.