دنیای اقتصاد- پرستو فخاریان: استاندار کرمانشاه اعلام کرد: «رویکرد ما در جذب سرمایه‌ها برای گردشگری «پهن کردن فرش قرمز پیش‌پای سرمایه‌گذاران» است و در همین راستا اقدامات حمایتی را صورت داده‌ایم.» به گزارش خبرنگار اعزامی «دنیای‌اقتصاد» به کرمانشاه، اسداله رازانی شامگاه دوشنبه در نشستی با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: «برخی توافق‌نامه‌ها در این زمینه صورت گرفته است و ما به دنبال اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها هستیم. از سوی دیگر، سرمایه‌گذارانی با شرکای داخلی و خارجی وارد عمل شده‌اند.» وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما، با اعلام این خبر خوش که تمام سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه ساخت هتل و دیگر تاسیسات گردشگری که پیش از این در کرمانشاه صورت گرفته، با توفیق مواجه شده، تصریح کرد: «البته به استثنای قصرشیرین که پس از بسته شدن مرز به روی زائران از رونق افتاد و هتلداران در آن منطقه با چالش‌هایی مواجه شدند.» رازانی یادآور شد: «در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف سعی کرده‌ایم فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و هتلداری را معرفی کنیم و امیدواریم نتایج آن را به‌زودی ببینیم.» در همین حال، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز که در این نشست حضور داشت، در این‌باره گفت: «در سال ۹۲ میزان اعتبارات گردشگری این استان رقمی در حدود ۴ میلیارد تومان بوده اما در سال ۹۵ به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است.» به گفته جلیل بالایی، تاکنون ۴ هتل، دو هتل آپارتمان، سه مرکز رفاهی و پذیرایی، دو مجتمع بین راهی و سه مجتمع گردشگری با مجموع اعتبارات و سرمایه ۹۲ میلیارد تومان ساخته شده و پروژه‌های دیگری نیز با ۲۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه در حال ساخت هستند.

ایجاد کریدور توریستی

استاندار کرمانشاه در ادامه از بازگشایی مرز خسروی در سال‌جاری خبر داد و این اتفاق را عاملی برای توسعه هرچه بیشتر گردشگری در شهرهای مرزی برشمرد. رازانی از گردشگری به عنوان یکی از پایه‌های توسعه کرمانشاه یاد کرد و از ایجاد کریدور گردشگری بیستون ـ طاق بستان در راستای این رویکرد خبر داد. به گفته این مقام عالی‌رتبه در استان کرمانشاه، مطالعات این طرح انجام شده و برای عقب‌نشینی پادگان‌های نظامی در این مسیر نیز رهبری دستور داده‌اند و کار شروع شده است. وی همچنین با اشاره به حمایت‌هایش از گردشگری در یک و سال نیم گذشته، تصریح کرد: «در یک‌سال و نیمی که در این استان حضور دارم، توسعه گردشگری را در دستور کار قرار داده‌ام؛ به‌طوری که اعتبارات این بخش ۱۰۰ درصد افزایش یافته و نظارت ما هم نشان می‌دهد استفاده خوبی از این اعتبارات شده است.» وی ابراز امیدواری کرد که با ادامه فعالیت این دولت در چهارسال آتی، برنامه‌های توسعه گردشگری استان کرمانشاه پیش برود.

«راه‌گشایی» به نفع گردشگری

استاندار کرمانشاه درباره میزان اعتبارات تخصیص‌یافته به بهسازی و توسعه راه‌های دسترسی این استان توضیح داد: «در حال‌حاضر فرودگاه کرمانشاه با بیش از ۱۲۰ پرواز در هفته فعال است و راه‌اندازی خط‌آهن در این استان نیز مراحل پیشرفت را طی می‌کند. طبق وعده وزارت راه تا ۳۰ خردادماه امسال قطار به کرمانشاه می‌رسد و البته این پروژه تا مرز خسروی نیز ادامه خواهد یافت.» به گفته رازانی، بیش از ۳۰ درصد از اعتبارات استانی به زیرساخت‌های جاده‌ای تخصیص یافته است و در کنار آن اعتبارات کشوری نیز در این راستا استفاده می‌شود. او با بیان اینکه قرار است جاده کرمانشاه ـ سنندج، بزرگراه شود، خاطرنشان کرد: «مسیر پاوه یا همان اورامان با توجه به اینکه راه اصلی داخل استان به‌شمار می‌آید تاکنون ضرورتی برای چهاربانده شدن نداشته و در گذشته نیز تمام اقدامات تکمیلی در این جاده به‌عنوان راه اصلی انجام شده است. اما اخیرا به‌خاطر جاذبه‌های گردشگری و بازارچه‌های مرزی، برای ما روشن شده که این جاده دیگر پاسخگو نیست و باید چهار بانده شود، از این‌رو طرح آن تثبیت شده و حتما عملیات اجرایی آن برای ارتقا انجام می‌شود.»

پاسخی برای چالش راهیان‌نور

استاندار کرمانشاه همچنین درباره توسعه زیرساخت‌ها برای راهیان نور در این استان اظهار کرد: «قرار است به‌زودی ۲۰ هزار نفر از مناطق جنگی کرمانشاه بازدید کنند که ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی برای ایجاد مجموعه رفاهی تخصیص داده شده و برای میزبانی از راهیان نور نیز ۲۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. برای ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس در زمینی به وسعت ۱۵ هکتار نیز اعتباراتی منظور شده است.» رازانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه اقداماتی برای خروج راهیان نور از وضعیت مصرف‌ به ایجاد نفع برای این استان صورت گرفته نیز گفت: «راهیان نور بیش از آنکه پدیده گردشگری درآمدزا باشد، یک کار فرهنگی است که براساس آن نظام تصمیم گرفته اهالی سایر استان‌ها و جهان را با جریان بازمانده از هشت سال دفاع‌مقدس آشنا کند و در این زمینه نیز هزینه‌هایی را پیش‌بینی کرده است. در واقع راهیان نور به نوعی قابل مقایسه با اردوهای دانش‌آموزی در سایر کشورها است. در هیچ کشوری با این اردوها به عنوان پدیده گردشگری درآمدزا برخورد نمی‌شود.» معاون عمرانی استاندار نیز در این نشست با بیان اینکه برنامه‌ریزی مفصلی برای گردشگری در این استان تنظیم شده، تصریح کرد: «بر این اساس طرح جامع گردشگری که از سال ۸۴ نوشته شده بود، درحال بازنگری است.» مجتبی نیک‌کردار زیرساخت و آموزش را از ارکان مهم‌ توسعه گردشگری دانست که باید به آنها توجه نشان داد.