شب حسرت و معجزه

دنیای اقتصاد: نبرد بزرگان آسیا باز هم برنده نداشت. در شبی که چشم میلیون‌ها ایرانی به مسقط عمان دوخته شده بود تا آخرین شانس‌های صعود پرسپولیس از گروه مرگ را تعقیب کنند، شاگردان برانکو بار دیگر برابر الهلال عربستان به نتیجه مساوی دست پیدا کردند. بازی رفت دو تیم یک - یک شده بود و سرخابی‌های ایرانی و عربستانی در حالی به مصاف هم می‌رفتند که هر دو به تازگی کسب مقام قهرمانی در مسابقات لیگ کشورشان را جشن گرفته بودند. چنان که انتظار می‌رفت بازی با میل به پیروزی بیشتر سرخ‌ها آغاز شد. الهلال آمده بود یک مساوی بگیرد و صعودش به مرحله بعد را قطعی کند.

آنها در اغلب دقایق مسابقه بسته بازی کردند و اجازه دادند پرسپولیس میدان‌داری کند. با این وجود سرخ‌ها نتوانستند از موقعیت‌هایی که برای گلزنی ایجاد کرده بودند، استفاده کنند. در دقیقه هفتم این بازی داور عراقی خطای واضح پنالتی روی علی علیپور را نگرفت. این دومین مسابقه متوالی است که علیپور در محوطه جریمه رقبا سرنگون می‌شود و داوران از اعلام پنالتی‌های سرنوشت‌ساز چشم‌پوشی می‌کنند. در نیمه دوم مسابقه قبلی با الریان هم چنین اتفاقی برای علیپور رخ داد و اگر آنجا داور اعلام پنالتی می‌کرد، شاید مصاف دوشنبه‌شب مسقط تا این اندازه حیاتی نمی‌شد.

در ادامه بازی هم سرخ‌ها چند فرصت کلیدی برای گلزنی داشتند. مهدی طارمی در دو مرحله قدر پاس‌های دقیق ارسال شده از جناحین را ندانست و ضربات او یک بار توسط گلر مهار شد و یک بار هم از کنار دروازه به بیرون رفت. همچنین علی علیپور هم در یک نوبت شوت سرکشی را روانه دروازه سعودی‌ها کرد که توپ با کمترین فاصله از بالای دروازه راهی اوت شد. یک بار هم وحید امیری در موقعیتی بسیار مناسب برای انداختن توپ جلوی پای علیپور عجله کرد و در نتیجه این فرصت عالی هم از دست رفت. در نقطه مقابل بالا بازی کردن پرسپولیس در یکی، دو نوبت باعث شد تیم عربستانی روی ضدحملات صاحب موقعیت شود؛ طوری که مهاجم آنها یک فرصت تک به تک کامل را از دست داد. در نهایت جدال نزدیک این دو تیم پرهوادار قاره کهن با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید تا الهلال به دور بعد صعود کند و کار پرسپولیس به اما و اگر در بازی پایانی بکشد.

معجزه در امارات

شاید در شرایط طبیعی همه فکر می‌کردند تساوی بدون گل در بازی پرسپولیس و الهلال منجر به حذف قطعی سرخ‌ها از مرحله گروهی لیگ قهرمانان شود، اما اتفاق عجیبی که در امارات رخ داد، همه را شوکه کرد و معادلات را تغییر داد. الریان قطر که واقعا تیم قدرتمندی به نظر می‌رسد و در بازی با پرسپولیس هم ۹۰دقیقه مقاومت جانانه کرده بود، در خانه الوحده قعرنشین با ۵گل در هم کوبیده شد. باورش سخت است عمر باری که آن روز در تهران همه شوت‌های سرخپوشان را گرفت پنج بار برابر الوحده مغلوب شده باشد، اما خب این اتفاق رخ داد تا هر چهار تیم گروه مرگ در روز آخر برای صعود شانس پیدا کنند. پیروزی الریان برابر الوحده می‌توانست کار این گروه را با صعود دو تیم عربستانی و اماراتی به پایان برساند، اما حالا همه چیز تغییر کرده و سرخپوشان تهرانی هم در روز آخر حداقل ۵۰درصد شانس صعود دارند.

پرسپولیس چطور صعود می‌کند؟

در حال حاضر الهلال عربستان با ۹امتیاز تبدیل به اولین تیم منطقه غرب آسیا شده که صعودش را به مرحله یک‌هشتم نهایی قطعی کرده است. به این ترتیب آنها در روز آخر در حالی به میهمانی الریان قطر می‌روند که تنها هدف‌شان کسب سرگروهی جدول خواهد بود. تیم اول گروه این شانس را دارد که در مرحله بعد با تیم دوم گروه دو مصاف بدهد و تازه در بازی برگشت هم میزبان باشد. اینها امتیازات کمی نیستند و اگر الهلال خواهان این شرایط باشد باید حداقل یک مساوی از الریان ۷امتیازی بگیرد. اگر این اتفاق رخ بدهد و الریان مقابل الهلال برنده نباشد، پرسپولیس با کسب پیروزی با هر نتیجه‌ای در بازی آخر برابر الوحده امارات می‌تواند به مرحله بعد صعود کند. پس شاگردان برانکو باید ببرند و منتظر باشند که الریان هم الهلال را نبرد. متاسفانه در صورت هم‌امتیاز شدن پرسپولیس و الهلال در روز آخر، این تیم عربستانی است که به مرحله بعد صعود می‌کند. در مسابقه رفت روی کاغذ پرسپولیس میزبان بوده و بازی یک - یک مساوی شده، اما در بازی برگشت که به میزبانی الهلال برگزار شد طرفین به مساوی بدون گل دست یافتند. بنابراین چون الهلال در مسابقات رودررو عملکرد بهتری نسبت به پرسپولیس داشته، آنها اولویت بالاتری برای صعود دارند. در لیگ قهرمانان آسیا تفاضل گل اولویت اصلی نیست. مسابقات روز آخر این گروه دوشنبه دو هفته بعد یعنی ۱۸اردیبهشت برگزار خواهد شد.

باز هم بلای «چیپ»

دوشنبه‌شب اما دیگر نماینده کشورمان در آسیا شب ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشت. در گروه سوم ذوب‌آهن میزبان العین امارات بود که با سه گل مغلوب این تیم شد. تقابل دو تیم می‌توانست کلید صعود ذوب به دور بعد باشد، اما فرصت‌سوزی‌های فراوان شاگردان مجتبی حسینی این شانس را از ذوب گرفت. در حالی که نیمه اول با یک گل به سود تیم اماراتی در حال پایان بود، داور یک ضربه پنالتی به سود ذوب اعلام کرد، اما در کمال تعجب جری بنگستون تصمیم گرفت آن را چیپ بزند و ضربه از دست رفت. بعد از آن همه قیل و قال بر سر پنالتی سوخته طارمی شاید فکرش را هم نمی‌کردیم حالا حالاها در فوتبال ایران کسی هوس چیپ زدن کند، اما جری این کار را کرد. تیم اصفهانی بازنده به رختکن رفت و نیمه دوم دو گل دیگر هم خورد. آنها البته خوش‌اقبال بودند که در دیگر بازی این گروه بنیادکار ازبکستان دست به کار بزرگی زد و الاهلی عربستان را ۲برصفر شکست داد، وگرنه الان الاهلی هم صعود کرده بود. دوشنبه ۱۸اردیبهشت ذوب‌آهن باید الاهلی را در عربستان شکست بدهد و به مرحله بعد صعود کند. این تنها راه باقی مانده پیش روی تیم ایرانی است.