افتتاح پروژه فیبرنوری خانگی

دنیای اقتصاد: حدود ۶ سال پس از آنکه اپراتور چهارم کشور که تحت عنوان اپراتور فیبر نوری شناخته می‌شد نتوانست پروژه فیبرنوری خانگی را حتی آغاز کند شرکت مخابرات که حالا بستر فیبرنوری کشوری را در اختیار دارد از پروژه‌ای بهره‌برداری کرده که قرار است در فاز اول در ۸ شهر و سپس در کل کشور اینترنت فیبر به خانه‌ها تحویل دهد. تفاوت کار مخابرات با اپراتورچهارم در این بود که مخابرات در بسیاری از شهرها نیازی به کشیدن مجدد کابل در سطح شهرها ندارد چون تقریبا از سال‌ها قبل این شرکت کابل‌های نوری را جایگزین سیم مسی کرده است. حالا و پس از گذشت چند ماه از تفاهمی که بین دولت (سهامدار اقلیت مخابرات) و سهامدار اصلی مخابرات به وجود آمده ارائه این مجوز نیز امتیاز قابل توجهی به شرکت مخابرات به حساب می‌آید هرچند تا پیش ازاین هم کمتر کسی تصور می‌کرد بازیگر دیگری جز مخابرات بتواند توسعه ارتباطی بر بستر فیبر را در کشور عملیاتی کند.

شرکت مخابرات نام این پروژه را «تانوما» (تار‌نوری مخابرات) گذاشته و تقریبا از چند روز قبل تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهر تهران انجام داده است. مدیران این شرکت در مراسم افتتاح آن گفتند که از هم اکنون مشترکان در ۶ شهر بزرگ کشور می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت نسبت به امکان‌پذیربودن استفاده از این سرویس استعلام کنند. نکته قابل توجه در ارائه خدمات دیتا روی فیبر سرعت بالا و کیفیت بهتر آن نسبت به دیگر مدل‌های ارتباطی (به خصوص در مقایسه با ارائه اینترنت بر بستر ADSL که بر بستر سیم مسی انجام می‌گیرد) است با این حال بسیاری با توجه به تجربه مخابرات در ارائه اینترنت ADSL نسبت به موفقیت این شرکت در این زمینه ابراز تردید می‌کنند اما مدیرعامل مخابرات در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد که بستر جدید فیبر کیفیت قابل قبولی را در مقایسه با سرویس‌های نسل‌های قدیمی‌تر دارد و تحولی در این عرصه ایجاد می‌کند. نگاهی به تعرفه خدمات نشان می‌دهد مخابرات طرح‌های مختلفی را برای جلب مشترکان انجام داده اما مهم‌تر از قیمت این طرح‌ها - که مقداری از تعرفه ADSL گران‌تر است - ارائه سرعت‌های ۵۰ مگابیت و ۱۰۰مگابیت بر ثانیه است که شاید بتوان گفت برای نخستین بار به کاربران خانگی در ایران ارائه می‌شود.

جهانگیری: جلوی توسعه را نمی‌توان گرفت

دکتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه این مراسم و پس از آنکه با کلیک کردن این پروژه را افتتاح کرد، گفت: زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم باید به درجه‌ای از مقاومت برسیم که در مقابل تکانه‌های بیرونی بتوانیم مقاومت کنیم و به یکسری کارهای سنتی قدیمی متکی نباشیم. این هدف ما را به داشتن اقتصاد دانش‌بنیان نزدیک می‌کند که باعث می‌شود به فروش منابع کشور از جمله تولید نفت متکی نباشیم.دکتر جهانگیری با بیان اینکه سالانه ۵ میلیون دانشجو و یک میلیون فارغ‌التحصیل در کشور داریم و این فرصت مهم تبدیل به دغدغه‌ای برای ایجاد اشتغال اینها شده است، گفت: راه رفع این دغدغه خلاقیت و نوآوری و اقتصاد مقاومتی با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان است. معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اولویت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دانش‌بنیان کردن اقتصاد تاکید کرد: کسانی که فکر می‌کنند با محدودیت ایجاد کردن می‌توانند جلوی توسعه و حتی انحرافات را بگیرند، اشتباه می‌کنند.

واعظی: فیبرنوری شبکه مفقوده شبکه ملی

همچنین واعظی، وزیر ارتباطات نیز در این مراسم به این موضوع اشاره کرد که اپراتور فیبر‌نوری (‌ایرانیان‌نت) به دلیل مشکل سرمایه‌گذار خارجی نتوانسته تاکنون این پروژه را اجرا کند و حالا مخابرات آن را اجرایی کرده است. به گفته واعظی در ۵/ ۳ سال گذشته برای جلب اعتماد بخش خصوصی تلاش کردیم و بخش خصوصی را همکار خود دیدیم و اعتقاد داریم بخش خصوصی در کنار بخش دولتی باید فعالیت کند و در کنار یک ریال سرمایه‌گذاری دولتی، ۳ تا ۴ برابر سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد شود. واعظی تصویب دو قانون حقوق شهروندی و آزادی اطلاعات را دو دستاورد بزرگ دولت خواند و گفت امروزه شاهد آن هستیم کسانی که یک زمان مخالف شبکه‌های اجتماعی بودند و برای بسته شدن آن تلاش می‌کردند، حالا خودشان در این شبکه‌ها مشغول فعالیتند.

6 میلیون مشترک در فاز نخست

برات قنبری، رئیس هیات‌مدیره مخابرات در این جلسه به هزینه کرد ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه اشاره کرد و گفت حدود ۲ هزارکیلومتر فیبر برای این پروژه در کشور کشیده شده است. او همچنین گفت که در فاز نخست اجرای این پروژه برای هر شهر تحت‌پوشش هدف‌گذاری شده است. برات قنبری که همزمان معاون وزیر ارتباطات هم هست، با بیان اینکه ۵۰ درصد از سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط مخابرات انجام شده است، گفت: طبق اهداف برنامه ششم توسعه برای ارتقای جایگاه کشور در منطقه باید جایگاه ایران ۳۰۰ درصد افزایش یابد. در این زمینه تغییر نگاه، اصلاح ساختار و اتخاذ رویکردهای جدید در توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستور کار قرار گرفته است.

سراییان: وارد عصر گیگا شدیم

مدیرعامل مخابرات در سخنرانی افتتاحیه تانوما گفت که از امروز وارد عصر گیگا شدیم و در طی پنج سال باید فیبرنوری را جایگزین سیم مسی کنیم. در همین حال مدیرعامل مخابرات گفت که شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز و کرج در فاز نخست این پروژه قرار دارند. او درباره کیفیت این محصول و مقایسه آن با سرویس‌های قبلی مخابرات به «دنیای اقتصاد» گفت: سرویس‌های جدیدی که بر بستر فیبر می‌توان ارائه داد بسیار متنوع و با کیفیت‌تر از سرویس‌های قبلی است. سراییان با اشاره به اینکه مخابرات به‌عنوان یک شرکت خصوصی صرفا در نقاطی این پروژه را اجرا می‌کند که توجیه اقتصادی داشته باشد و برای پوشش قراردادن کل کشور دولت باید پیش قدم شود. سراییان همچنین بسته‌های اینترنت مبتنی بر فیبر را شامل دو سرعت ۵۰ مگابیت و ۱۰۰مگابیت برثانیه برشمرد و گفت که تعرفه این سرویس از ۱۰۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان بنا به سرعت و حجم متغیر است. به گفته سراییان، تا شهریورماه تعداد مراکز مخابراتی که قادر به ارائه این سرویس هستند، افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

سرویس‌های متنوع محتوایی

با فراهم شدن بستر فیبر می‌توان سرویس‌های متنوعی را علاوه بر اینترنت پرسرعت روی آن به مشترکان ارائه داد، از جمله مشترکان می‌توانند هم تلفن تصویری و ویدئو کنفرانس داشته باشند هم محدودیت ارائه خط تلفن ثابت به مشترکان از بین می‌رود. همچنین بر این اساس ارائه محتوای با کیفیت ۴k نیز از ویژگی‌های این سرویس بود که اتفاقا در مراسم رونمایی از تانوما به آن هم اشاره شد. هرچند امروزه محتوای مربوط به ۴k در داخل کشور کم است، اما این فرمت با کیفیت تصویری در بازی‌های رایانه‌ای و محتواهای سرگرمی جدید در حال رشد است. به‌عنوان مثال بازی‌های آنلاین با کیفیت بالای تصویری حالا از طریق فیبرنوری به خوبی می‌تواند انجام بگیرد. ارائه سرویس‌های دیگر مانند اینترنت اشیا، تماشای آنلاین محتواهای تصویری (‌استریمینگ)، راه‌اندازی کسب وکارهای خانگی مبتنی بر شبکه و... از جمله مزیت‌های این پروژه است. امروزه در برخی از کشورهای جهان مانند آمریکا اپراتورهای فیبر تقریبا تمام خدمات ارتباطی و سرگرمی خانواده‌ها را ارائه می‌دهند و باید دید شرکت مخابرات تا چه ‌اندازه و با چه سیاستی می‌تواند محتوا را به بستر فنی فیبر خود سرازیر کند.