سفر جنگی نفر دوم آمریکا به مرز کره شمالی عکس: AFP

دنیای اقتصاد: سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل از احتمال جنگ هسته‌ای خبر داد. به گزارش سی‌ان‌ان کره‌شمالی در چند دهه اخیر مدام ایالات‌متحده را تهدید به جنگ کرده اما ترامپ گفته است خط بطلانی بر «استراتژی صبر» در برابر پیونگ‌یانگ خواهد کشید و در اظهارنظری بی‌سابقه نیز تاکید کرده است که اگر چین برای حل مشکل کره‌شمالی یاریگر ایالات‌متحده نباشد، واشنگتن یکجانبه علیه این کشور اقدام خواهد کرد.

این در شرایطی است که «کیم این ریونگ» سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل روز دوشنبه در کنفرانس خبری ایالات‌متحده را تهدید به حمله کرد و گفت پیونگ‌یانگ می‌تواند آمریکا را هدف قرار دهد. این کنفرانس خبری یک ساعت پس از دیدار مایک پنس از مرز بین دو کره برگزار شد. پنس در این دیدار به کره‌شمالی هشدار داده است که صبوری آمریکا یا قدرت نیروی نظامی واشنگتن را مورد آزمایش قرار ندهد. در نیویورک اما کره‌شمالی هم وارد جنگ زبانی با مقامات آمریکایی شد. کره‌شمالی نیز حضور ناو جنگی ایالات‌متحده را در آب‌های شبه‌جزیره کره محکوم و افزون بر آن کیم تصریح کرد: این عمل آمریکا موقعیت خطرناکی در شبه‌جزیره کره به‌وجود آورده است و هر آن امکان دارد یک جنگ هسته‌ای به راه بیفتد و صلح و ثبات در دنیا با خطر مواجه شود.

در حالی که گزارش‌ها پیش از این حکایت از جنگ لفظی مقامات کره‌ای با آمریکا داشته اما این ‌بار سطح این تهدیدات بالاتر رفته است. نماینده کره‌شمالی که در کنفرانس خبری بیانیه دولت متبوعش را می‌خواند، تاکید کرد: ایالات‌متحده صلح و ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد و همچنان از منطق گنگستری پیروی می‌کند که همانا تاکید بر اشغال دیگر کشورها است. از این‌رو واشنگتن به‌دنبال این است که نظم مورد نظر خود را به شبه‌جزیره کره تحمیل کند. ناو جنگی «یو ای‌اس کارل وینسون» هم‌اینک در شبه‌جزیره کره مستقر شده است. همین موضوع موجب شده تا مقامات کره‌ای به حضور این ناو جنگی انتقاد داشته باشند. سفیر کره‌شمالی می‌گوید که این عمل بی‌پروای آمریکا برای اشغال کره‌شمالی صورت گرفته و موضوع را وارد فاز دیگری کرده است.

کره‌شمالی اما در تقابل با واشنگتن گفته است نه‌تنها دست از آزمایش موشکی نخواهد کشید، بلکه هر ماه، هر هفته یا هر روز دست به آزمایش خواهد زد. هان سونگ ریول، معاون وزیر خارجه کره‌شمالی به بی‌بی‌سی گفته است که کشورش دست از آزمایش موشکی برنخواهد داشت و هر زمان که بخواهد دست به آزمایش خواهد زد. رفتار کره در قبال واشنگتن موجب شد تا پنس در دیدار با مقامات کره‌جنوبی در کنفرانس خبری به مقامات کره‌شمالی هشدار دهد که رفتار بهتری را در پیش بگیرند. این در حالی است که سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل در واکنش به سخن مایک پنس سوالاتی مطرح کرده و از وی خواسته است توضیح دهد که پنس در شبه‌جزیره کره چه می‌کند و برای چه آنجا حضور دارد.

او در این کنفرانس خبری با تشریح اهداف سفر پنس به شبه‌جزیره گفت که وی احتمالا قصد دارد تا جنگی بر این منطقه تحمیل کند.

جنگ لفظی بین مقامات دو کشور در حالی بالا گرفته است که پیونگ‌یانگ در هفته گذشته در آزمایش موشکی خود با شکست روبه‌رو شد. در این زمینه استیفن دیوآریچ، سخنگوی سازمان ملل به سی‌ان‌ان گفت: فکر می‌کنم کره‌شمالی در آخرین پرتاب موشک خود با شکست روبه‌رو شده است. او افزود: ما سعی می‌کنیم که تنش در منطقه کمتر شود و به گفت‌وگوی سابق که همان کاهش زرادخانه‌ هسته‌ای است، بازگردیم. کره‌شمالی از اینکه شورای امنیت قصد دارد تا جلسه‌ای درباره پیونگ‌یانگ با رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا برگزار کند، ناراحت است. در این راستا پیونگ‌یانگ در نامه‌ای به سازمان ملل توضیح داده است که ایالات‌متحده از شورای امنیت سوءاستفاده می‌کند، این در حالی است که ایالات‌متحده، پیونگ‌یانگ را متهم به نافرمانی در برابر قطعنامه‌های شورای امنیت می‌کند.

کره‌شمالی اما روز دوشنبه آمریکا را تهدید کرد که اقدامات واشنگتن موجب می‌شود این کشور با پیامدهای ناخوشایندی روبه‌رو شود.

پنس به ژاپن اطمینان داد

در ادامه سفر آسیایی مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با نخست‌وزیر ژاپن دیدار کرد و به وی اطمینان داد که واشنگتن از توکیو در برابر پیونگ‌ یانگ حمایت خواهد کرد. پنس مدعی شد همان‌گونه که آمریکا در سوریه و افغانستان قدرت خود را نشان داد در برابر پیونگ‌یانگ هم کوتاه نخواهد آمد. او تاکید کرد: «دوره استراتژی صبوری به سر آمده است و برای کره‌شمالی همه گزینه‌ها روی میز است. ترامپ این اطمینان را داده است که با ژاپن همکاری نزدیکی خواهد داشت.» همزمان رئیس‌جمهوری آمریکا در مراسم عید پاک در کاخ سفید خطاب به رهبر کره‌شمالی گفت: مراقب رفتارت باش! به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد جنگ لفظی بین کره‌شمالی و آمریکا به بالاترین سطح خود رسیده باشد؛ طوری‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه پس از آغاز مراسم عید‌پاک در کنار همسرش در کاخ سفید و در اظهارنظری فی‌البداهه به یکی از خبرنگاران شبکه خبری سی‌ان‌ان که پرسید، آیا پیامی برای کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دارید، گفت: مودب باش و رفتارت را اصلاح کن!

این اظهارنظر هشدار آمیز پس از یک هفته تنش و در جریان مراسم بزرگداشت تولد بنیان‌گذار رژیم کمونیستی کره‌شمالی و رژه نظامی گسترده و نشان دادن توانایی و قدرت موشکی این کشور مطرح شد. این در حالی است که وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه خواهان برقراری آرامش در شبه‌جزیره کره شده و گفت: آمریکا نیز راه‌حل دیپلماتیک برای مناقشه کره‌شمالی را ترجیح می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اگرچه مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند گزینه حمله نظامی علیه کره‌شمالی روی میز است، اما معتقد است که واشنگتن همچنان ترجیح می‌دهد تنش‌ها در شبه‌جزیره کره از طریق مذاکرات چندجانبه برطرف شود. این اظهارات وزیر امور خارجه چین در حالی مطرح شده که یک مقام ارشد کره‌شمالی در واکنش به صحبت‌های اخیر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، واشنگتن را متهم کرده که دو کشور را در آستانه یک جنگ هسته‌ای قرار داده است. وزیر امور خارجه چین ادامه داد: ما می‌دانیم که وضعیت در شبه‌جزیره کره متشنج است. هرچه وضعیت بیشتر متشنج شود ما احتیاج به آرامش بیشتری برای پیدا کردن فرصت‌ها و احتمال‌هایی برای مذاکره خواهیم داشت. چین همچنین خواهان بازگشت به مذاکرات چندجانبه خلع سلاح کره‌شمالی که در سال ۲۰۰۹ به بن بست رسید، شده است. در عین حال یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: چین اخیرا نشانه‌های ملموسی در زمینه همکاری با آمریکا با هدف افزایش فشار بر پیونگ یانگ از خود بروز داده است.