مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

عروسک‌هایی که با نام Monsta Munny شناخته شده هستند، بخشی از یک طبقه رو به رشد از عروسک‌های موسوم به دیزاینر1 به شمار می‌روند وتقاضای مصرف‌کننده، این بخش را به یک کسب‌و‌کار موفق تبدیل کرده است. طبق گزارش گروهNPD که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمارگیری از فروش بازی‌های رایانه‌ای است، فروش همه اسباب‌بازی‌های مجموعه‌ای (طبقه‌ای که شامل عروسک‌های جنگجو مثل بتمن و سوپرمن، عروسک‌های مینیاتوری و کارت‌های بازی می‌شود) در سال ۲۰۱۶ با افزایش ناگهانی ۳۳ درصدی روبه‌رو شد. این امر کمک کرد سال گذشته فروش کلی صنعت اسباب‌بازی ۵ درصد افزایش داشته باشد.

عروسک‌های دیزاینر چه در اندازه‌های بزرگ و چه در اندازه‌های جیبی، از موادی مانند صمغ، وینیل (نوعی پلاستیک) یا چوب ساخته شده‌اند. برخی از آنها به‌دست هنرمندان شهری طراحی شده‌اند؛ اما اکثر آنها ریشه‌های فرهنگ مردمی را دارا هستند؛ ریشه‌هایی که منجر به کسب‌و‌کار پررونقی برای عروسک‌ها شده است. صنعت سرگرمی به سرعت شخصیت‌های عروسک‌های دیزاینر را وارد دنیای فیلم‌، مجموعه‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدئویی کرده و این امر منجر به کسب درآمد بیشتر در این حوزه شده است.عروسک‌های بزرگ‌تر در میزان محدود تولید شده‌اند و همین امر آنها را برای گردآورندگان به شدت ارزشمند کرده است. اسباب‌بازی‌های کوچک‌تر، اغلب در بسته‌بندی‌ مخفی فروخته می‌شوند و مشابه کارت‌های بازی برای خریداران هیجان کشف را ایجاد می‌کند. این امر منجر به روندی می‌شود که unboxing نام دارد؛ به این معنی که در این روند طرفداران هیجان‌زده یک بسته را به امید دریافت یک عروسک کمیاب باز می‌کنند و ویدئوی آن را در یوتیوب ارسال می‌کنند. Kidrobot که مبدا آن شهر بولدر در ایالت کلرادو است، با آوردن عروسک‌های دیزاینر از ژاپن به ایالات متحده در سال ۲۰۰۲، یک پیشگام در این حوزه تلقی می‌شود. اما این شرکت تحت‌الشعاع شرکت فانکو (Funko)که یک شرکت اسباب‌بازی رو به رشد در شهر واشنگتن بود قرار گرفت. هر دو شرکت عروسک‌های مشابه و گاهی با شخصیت‌های مشابه مانند بتمن، باگز بانی یا سیمپسون تولید می‌کنند. اما استراتژی‌های کسب‌و‌کار متفاوتی دارند و یکدیگر را به‌عنوان رقیب نمی‌بینند. فرانک کوزیک، مدیر ارشد خلاقیت در کیدروبات می‌گوید که مدیون رشد و توجهی است که فرانکو برای این صنعت به ارمغان آورده است.

او می‌گوید: «آنها با موفقیت‌شان دریچه جدیدی از جهان را به روی ما گشودند.» در سال ۲۰۱۴ و زمانی که آقای کوزیک وارد کیدروبات شد، این شرکت با مشکلات مالی و مدیریتی فراوانی دست به گریبان بود. این سازنده اسباب‌بازی پس از خروج موسس و مدیر اجرایی آن در سال ۲۰۱۲ دچار اشتباهات فراوانی شد. بدون هدف قوی، فروش این شرکت به شدت کاهش یافت، روحیه تیمی ضعیف شد و بسیاری از کارمندان شرکت را ترک کردند. آقای کوزیک که پیش از استخدام شدن از سوی مالک جدید کیدروبات، برای این شرکت عروسک طراحی می‌کرد می‌گوید: «این شرکت مسیر خود را گم کرده بود.» آقای کوزیک هدف خود را بر این گذاشت تا با کار کردن با هنرمندان جوان و شهری، کیدروبات را به ریشه‌های اصلی خود بازگرداند. اتفاق واقعی برای کیدروبات زمانی رخ داد که «موسسه اندی وارهول برای هنرهای تجسمی» قبول کرد تا به این شرکت مجوز اعطا کند. آقای کوزیک می‌گوید: «وارهول یک هنرمند شگفت‌انگیز است و از تکنیک‌های صنعتی برای مورد پسند قرار دادن کارش از سوی عموم استفاده می‌کرد. ما نیز همین کار را می‌کنیم.» الن ریچاردسون نایب‌رئیس محصولات و بازاریابی در کیدروبات می‌گوید: «اولین خط عروسک‌های دانی وارهول از سوی خرده‌فروشان و کلکسیونرها به خوبی پذیرفته شد.»

به گفته کوزیک ترکیب مالکیت هنری و قانونی به کیدروبات کمک کرد تا ۶ ماه پیش به سودآوری بازگردد. او تعداد فروش را افشا نکرد؛ اما به گفته او شرکت در حال رشد است. او همچنین اضافه کرد که این شرکت توانسته است محل کار خود را نیز گسترش دهد و اکنون نزدیک به ۲۰ کارمند دارد. از سوی دیگر، فانکو با ریسک‌های کمتری روبه‌رو است؛ چرا که این شرکت تمرکز خود را عمدتا بر محصولات مجوزدار می‌گذارد؛ محصولاتی که از سوی توده خرده‌‌فروشان بهتر به فروش می‌رسند. طبق نظر برایان میروتی، مدیر ارشد اجرایی این شرکت، فانکو به‌طور نمونه ۱۷۵ تا ۲۰۰ مجوز را در هر زمان مفروضی مدیریت می‌کند. این شرکت به دانش و هوشیاری خود از موانع سرگرمی می‌بالد و اسباب‌بازی‌هایی در طیف وسیعی از فیلم‌های شناخته شده مانند «بازی تاج و تخت»، «هری پاتر» و «جنگ ستارگان» تولید می‌کند. اخذ این مجوزها عامل مهمی در رشد فانکو به شمار می‌رود.

این شرکت می‌گوید در سال ۲۰۱۶ چهارصد میلیون دلار درآمد به‌دست آورده که ۵۰ درصد بالاتر از سال گذشته بوده است. آقای ماریوتی می‌گوید: «اکثر شرکت‌های بزرگ اسباب‌بازی‌‌ سرمایه‌گذاری عظیمی در شش یا هفت مجوز می‌کنند.» او می‌افزاید: «در فانکو، ما نمی‌خواهیم نگران فشارها و محدودیت‌هایی باشیم که شرکت‌های بزرگ‌تر دارند.» فانکو ۲۷۴ کارمند دارد و مالک استودیوی طراحی در آمریکا است.به گفته آقای ماریوتی شرکت فانکو می‌تواند اسباب‌بازی‌ها را در کمتر از ۷۰ روز به خرده‌فروشان برساند. فانکو اندکی نگران است که تحت فشار تولیدکنندگان بزرگ اسباب‌بازی قرار بگیرد. چابک ماندن به این شرکت کمک می‌کند تا رقابتی بماند. اگر شما به هزینه تولید و نیروی کار نگاه کنید، هزینه‌های بالاسری برای شرکت‌های کوچک‌تر بسیار کمتر است.

در حقیقت شرکت‌های هاسبرو و ماتل که دو شرکت بزرگ اسباب‌بازی‌سازی هستند، مجوز مالکیت خود را به فانکو داده‌اند. مدیریت مجوز‌های بسیار زیاد توجه خرده‌فروشان را نیز جلب کرده است و این امر به فانکو کمک کرده است تا به سرعت وارد بازار‌های انبوهی مانند والمارت، Hot Topic، بارنز اند نوبل (بزرگ‌ترین خرده‌فروشی کتاب در آمریکا) و تارگت شوند؛ بازارهایی که در اکثر فروشگاه‌های خود یک حوزه اختصاصی برای فانکو دارند. فانکو همچنین از طریق یک برنامه اشتراک ماهانه به‌طور مستقیم به مصرف‌کنندگان خود می‌فروشد. اما راز موفقیت این شرکت در شمار مجوزهایش نیست؛ بلکه وفاداری و اشتیاقی که این شرکت برای هر کدام از آنها اختصاص می‌دهد، آن را به شرکتی موفق تبدیل کرده است.

پی‌نوشت:

۱- designer toys عروسک‌های جدید که به صورت مجموعه توسط هنرمندان و طراحان در تعداد محدود تولید می‌شوند.

منبع: nytimes