ایرنا: به دنبال توافق مصر با عراق برای خرید نفت، مسوولان کویتی نیز از تمدید توافق صادرات نفت این کشور با مصر خبر دادند. وزارت نفت و منابع معدنی مصر روز پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، کشورش مذاکره با عراق را برای واردات ماهانه ۲ میلیون بشکه نفت از عراق ادامه می‌دهد و به زودی در این زمینه با بغداد قرارداد امضا می‌کند.

بر همین اساس وزارت نفت کویت بر اساس توافق مشترک دو کشور قرار است تا سال ۲۰۱۹ به صادرات نفت و مشتقات نفتی به مصر ادامه دهد. بر اساس این توافق طرف کویتی سالانه یک و نیم میلیون تن مشتقات نفتی و ماهانه دو میلیون بشکه نفت به مصر صادر می‌کند. وزارت نفت کویت همچنین تسهیلاتی را به مصر برای پرداخت بدهی‌ها ارائه کرده است، به گونه‌ای که مهلت پرداخت هزینه مشتقات نفتی خریداری شده و نفت خام از ۹۰ روز به ۱۸۰ و ۲۷۰ روز افزایش می‌یابد. دولت کویت همچنین اعلام کرد در راستای توسعه فعالیت‌های نفتی خود در شمال آفریقا، حجم سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در مصر را به ۱۵ میلیارد دلار رسانده است.

سرمایه‌گذاری‌های کویت در بخش نفت و گاز مصر بوده و روند همکاری‌ها پس از سال ۲۰۱۲ به‌صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. همزمان یک شرکت کویتی در ادامه حضور فعال شورای همکاری خلیج فارس در بخش‌های مختلف اقتصاد مصر، قصد دارد با حضور در یک میدان نفتی در صحرای مصر، اقدام به استخراج و تولید نفت خام کند. بر اساس توافق مشترک میان کویت و قاهره، شرکت کویت انرژی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت نفت کویت، تولید در میدان نفتی الجهراء واقع در منطقه صحرای غربی مصر را آغاز کرده و به این ترتیب همکاری‌های دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است. کویت به همراه عربستان سعودی و امارات از جمله مهم‌ترین حامیان حکومت مصر پس از حوادث سال ٢٠١٢ بوده و برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی مصر، میلیاردها دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کارشناسان اعتقاد دارند این کمک‌ها با هدف حفظ نفوذ شورای همکاری خلیج فارس در مصر صورت گرفته است. به گزارش رویترز، مصر در فوریه سال جاری میلادی با عراق نیز به توافق ابتدایی رسید تا از ماه مارس امسال، ماهانه یک میلیون بشکه نفت خام از این کشور وارد کند، اما هنوز هیچ قراردادی در این باره امضا نشده و هیچ نفتکش عراقی در مصر پهلو نگرفته است.از سوی دیگر، شرکت آرامکو عربستان سعودی که واردات نفتی خود را در ماه اکتبر سال گذشته میلادی به مصر قطع کرده بود، در اواخر ماه مارس سال جاری، بار دیگر صادرات نفت را به مصر از سرگرفت.