اعتراض در رختکن!

دنیای اقتصاد: استقلال تهران یک زمستان رویایی را پشت سر گذاشت. درست ۳۰ آذر، یعنی آخرین روز پاییز بود که این تیم با قبول شکست ۳ بر ۲ برابر نفت تهران در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی باشگاه‌های کشور از گردونه این مسابقات خارج شد. همان زمان شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند کار منصوریان در استقلال تمام است، اما دقیقا از صبح فردا که فصل زمستان شروع شد، استقلال بخشی از رویایی‌ترین روزهای یک دهه اخیرش را آغاز کرد. آنها در این زمستان خودشان را به رتبه‌های بالای جدول رده‌بندی رساندند و حداقل برای کسب عنوان نایب‌قهرمانی حائز شانس جدی شدند، در پلی‌آف آسیا السد قطر را بردند و در پایان مرحله گروهی این دوره از رقابت‌ها هم صدرنشین شدند و البته از همه مهم‌تر اینکه در دربی بزرگ پایتخت، بهترین پرسپولیس ۱۵سال اخیر را شکست دادند. به علاوه نسل جدید بازیکنان استقلال در این تیم جا افتاده بودند و این یعنی آسمان باشگاه کاملا «آبی» است. با این وجود اما، انگار بنا نیست که حتی در چنین شرایط فوق‌العاده‌ای هم استقلالی‌ها بدون مشکل و تنش به کارشان ادامه بدهند. این اواخر عدم تسویه مطالبات بازیکنان باعث شد آنها در یک مقطع طولانی دست از تمرین بکشند و اعتصاب کنند. بحران زمانی به اوج رسید که بعد از آخرین بازی رسمی استقلال در سال۹۵، برخی از بازیکنان و مربیان این تیم مصاحبه‌های بسیار تندی علیه اعضای هیات‌مدیره انجام دادند و به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شدند.

غائله شامپو!

آخرین تمرینات استقلال در سال ۹۵ اما وضع عجیب‌تری هم پیدا کرد. استقلالی‌ها در شرایطی روز پنج‌شنبه راهی محل تمرین شدند که انتظار داشتند یک قسط از قراردادشان پرداخت شود، اما نه‌تنها این اتفاق تا ظهر پنج‌شنبه رخ نداد، بلکه در عوض سبد اقلام بهداشتی به مناسبت عیدی به این بازیکنان اهدا شد؛ سبدی که در آن شامپو و شیشه پاک‌کن وجود داشت و حسابی خشم استقلالی‌ها را برانگیخت. پس از آن بود که رسانه‌ها خبر دادند بازیکنان این تیم در رفتاری عجیب و بی‌سابقه در رختکن تیم علیه شهاب جهانیان، عضو هیات‌مدیره شعار «حیاکن، رهاکن» سر داده‌اند! البته مطابق انتظار مسوولان باشگاه این خبر را تکذیب کردند، اما خب رسانه‌های منتشرکننده خبر هم معتبر بودند. به نظر می‌رسد این جو منفی علیه جهانیان از زمانی شکل گرفت که مهدی رحمتی آن مصاحبه تند را انجام داد. کاپیتان استقلال پس از بازی با لکوموتیو در اظهاراتش یکی از اعضای هیات‌مدیره را متهم کرده بود به اینکه با تلفنی که شماره‌اش جایی نمی‌افتد با دیگران تماس می‌گیرد و استقلالی‌ها را تهدید می‌کند. بعد از این ماجراها گمانه‌زنی‌ها حول این محور رفت که عضو دارای تلفن «نو نامبر» در هیات‌مدیره استقلال همین آقای جهانیان است! برخی حتی پا را از این هم فراتر گذاشتند و گفتند او مانع از پرداخت پول به بازیکنان شده که شایعه بسیار عجیبی بود.

تذکر وزیر، تکذیب افتخاری و واریز پول!

در همین اثنا بود که وزیر ورزش و جوانان هم به ماجرا ورود کرد و از احتمال وقوع تغییر و تحول در هیات‌مدیره آبی‌ها خبر داد. مسعود سلطانی‌فر در پستی که روی صفحه شخصی‌اش گذاشته بود در این مورد نوشت: «ورزش نیاز به هوا، فضا و آدم‌های جدید دارد. لازم باشدهیات‌مدیره سرخابی‌ها را تغییر خواهیم داد. هیات‌مدیره استقلال بابت مسائل پیش آمده تذکر گرفته‌اند. من نظرات هواداران را می‌بینم و نمی‌گذاریم حال این دو تیم مردمی ناخوش باشد. چرا که همواره وقتی حال این دو تیم خوب بوده، فوتبال ملی ما نیز پرشور بوده است. هواداران بدانند که وزارت ورزش حامی هر دو تیم محبوب بوده و هر راه‌حلی را که منجر به آرامش بیشتر و کسب نتایج خوب این دو تیم شود انتخاب می‌کند.» این پست شاید به معنای آن بود که ممکن است برخی از اعضای هیات‌مدیره باشگاه سمت‌شان را از دست بدهند. دوباره شهاب جهانیان در کانون توجهات قرار گرفت.

با این حال ساعاتی بعد از پست آقای وزیر، مدیرعامل استقلال مدعی شد سلطانی‌فر با استعفای جهانیان موافقت نکرده. افتخاری به سایت رسمی باشگاه استقلال گفت: «آقای سلطانی‌فر با استعفای جهانیان مخالفت کرد و در تماس تلفنی با اینجانب اظهار کرد همه مسائل را زیر نظر دارد و در جابه‌جایی افراد تسلیم هیاهو نخواهد شد. مشکلات پیش آمده درخصوص پرداخت پول بازیکنان ارتباطی به آقای جهانیان ندارد بلکه آقای جهانیان برای رفع مشکل پیش آمده نه‌تنها همکاری کردند بلکه پیگیر رفع مشکل بازیکنان بودند. خوشبختانه با هماهنگی صورت گرفته و پیگیری‌های آقای سلطانی‌فر و دکتر داورزنی و مساعدت و همکاری آقای رضایی مشکل پرداخت پول بازیکنان مرتفع و در ساعت ۲۰ به حساب اعضای تیم واریز شد.»

حدود اختیارات بازیکنان کجا است؟

استقلال این اواخر با بازیکنان جوانش خوب نتیجه گرفته و در این مورد شکی نیست، اما حتی این مساله هم باعث نمی‌شود حدود اختیارات بازیکنان نادیده گرفته شود. هر مجموعه‌ای در دنیا اگر قرار باشد به سمت موفقیت نیل کند، باید روی اصول جلو برود و باشگاه‌های فوتبال هم از این مساله مستثنی نیستند. حتی در بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان هم دیده نمی‌شود که بهترین بازیکنان دنیا وارد حیطه مسائل مدیریتی بشوند و در رسانه‌ها علیه مدیران خودشان موضع بگیرند. به باشگاه مشهور بارسلونا نگاه کنید؛ یک مدیر در رفتاری غیرحرفه‌ای علیه لیونل مسی موضع گرفت و مدعی شد او بدون ژاوی و اینیستا به موقعیت فعلی نمی‌رسید. این موضوع مثل بمب در رسانه‌های اسپانیایی ترکید، اما حتی رفتار غیرحرفه‌ای این مسوول هم باعث نشد بازیکنان به خودشان اجازه تقابل رسانه‌ای با وی را بدهند. در نهایت هم این مدیران ارشد باشگاه بودند که موضوع را فیصله دادند. در استقلال اما کار به جایی رسید که در رختکن بازیکنان(!) شعار حیاکن، رهاکن علیه مدیران تیم سر داده شد. فوتبال ایران با چنین وضعی، کجا خواهد رفت؟