بوی کتاب  در بازار شب عید

دنیای اقتصاد: سال‌هاست که بسیاری از هموطنانمان به‌ویژه اهل فرهنگ و مطالعه، به مناسبت نوروز دل دوستانشان را با هدیه دادن کتاب شاد می‌کنند و این موضوع غریبی نیست چرا که تعطیلات پایان سال و آغاز سال نو فرصت مناسبی فراهم می‌سازد تا در وقت آسایش و کنج دنج پس از دید و بازدیدهای مرسوم، ساعاتی را با همنشینی در ورق‌های دانش و خیال، فارغ از دنیای شلوغ با یار مهربان خلوت کنیم. با این همه چند سالی این سنت، شکلی جمعی‌تری به خود گرفته؛ به‌ویژه امسال که کمپین‌هایی نیز برای تشویق همگانی به هدیه دادن کتاب تشکیل شده است و بسیاری از هنرمندان و چهره‌های مطرح فرهنگی و هنری به آن پیوسته‌اند. این کمپین که با هشتگ # امسال_هم_کتاب_عیدی_دهیم تعریف شده، در فضای مجازی توانسته نظر مردم را تا حد زیادی به خود جلب کند؛ آن‌چنان‌که آمار کتابفروشی‌ها از طریق طرح عیدانه کتاب نشان می‌دهد فروش کتاب نسبت به سال گذشته رشد شایان توجهی داشته است. این استقبال تا حد زیادی مرهون پیام‌ها و دعوت‌هایی است که شخصیت‌های محبوب منتشر کرده‌اند؛ مثل پیامی که جمشید مشایخی، پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در آن از مردم ایران خواسته امسال عید به هم کتاب عیدی دهند. وی گفته است: «با کتاب خواندن به عقیده و آرزوهای خودمان دست پیدا می‌کنیم. مردم به جای اینکه سکه یا اجناس دیگری بخرند کتاب عیدی دهند چراکه کتاب، عیدی ارزشمندی است.» همچنین سالار عقیلی، خواننده نیز در پیامی از همه مردم ایران خواست عید سال ۱۳۹۶ با استفاده از طرح عیدانه کتاب به هم کتاب عیدی دهند.

محمدعلی بهمنی، شاعر نیز در پیامی با تاکید بر اینکه هیچ عیدانه‌ای بهتر و ماندگارتر از کتاب نیست، عنوان کرد: امسال به هم کتاب عیدی دهیم چراکه در حافظه ما خواهد ماند. گلی امامی، نویسنده و مترجم، نیز در پیامی از همه علاقه‌مندان خواست به مناسبت عید نوروز به هم کتاب هدیه دهیم چرا که کتاب از هر هدیه‌ای مفیدتر است. همچنین، اندیشه فولادوند، بازیگر سینما و تئاتر با پیوستن به کمپین «امسال کتاب عیدی دهیم» از همه مردم خواست عید امسال به جای هر هدیه دیگر به هم کتاب عیدی دهند و از تخفیف ۲۰ درصدی طرح عیدانه کتاب بهره‌مند شوند. سروش صحت، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون نیز از دیگر شخصیت‌هایی است که به کمپین «امسال کتاب عیدی دهیم» پیوست و گفت: برای عیدی دادن می‌توانیم به کتاب هم فکر کنیم. اگر به دنبال عیدی‌های گران‌قیمت هستیم می‌توانیم تعداد کتاب‌هایی که هدیه می‌دهیم را بیشتر کنیم. صحت افزود: می‌توانیم در کنار هر هدیه دیگری که به مناسبت عید نوروز به هم می‌دهیم کتاب را هم در کنار این هدیه در نظر بگیریم تا از ایام عید برای خواندن کتاب استفاده کنیم. اگر کتاب عیدی گرفتیم خوشحال شویم و سعی کنیم آنها را بخوانیم.

نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک نیز با پیوستن به کمپین« امسال کتاب عیدی دهیم» عنوان کرد: سنت عیدی دادن خوب است و از دوران گذشته بزرگ‌تر‌ها به کوچک‌تر‌ها پول یا هر هدیه دیگری عیدی می‌دادند. انصاری پیشنهاد کرد: امسال در ایام نوروز به جای هر هدیه دیگری کتاب عیدی دهیم. برای انتخاب یک کتاب مناسب باید جست و جو کنیم تا یک هدیه ماندگار پیدا کنیم چرا که کتاب خوب همیشه زنده است. همچنین، محمدمهدی فرقانی(رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، کامبیز درمبخش (کاریکاتوریست)، شهرام اقبال‌زاده (نویسنده)، اسماعیل امینی (شاعر و نویسنده)، شقایق قندهاری- (مترجم)، جواد مجابی (شاعر و نویسنده)، احمد پوری (نویسنده و مترجم) پیمان خاکسار(مترجم) از دیگر چهره‌هایی هستند که با حضور در کمپین «امسال هم کتاب عیدی دهیم» حمایت خود را از این طرح اعلام کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند با حضور در کتاب‌فروشی‌ها از طرح عیدانه کتاب استفاده کنند و کتاب بخرند و به هم کتاب عیدی دهند.

طرح عیدانه کتاب

امسال دومین سالی است که طرح «عیدانه کتاب» با همکاری کتابفروشی‌های کشور به اجرا درمی‌آید. در این طرح علاقه‌مندان می‌توانند با ارائه کارت ملی در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین با حضور در کتاب‌فروشی‌هایی که در این طرح مشارکت کرده‌اند، تا سقف صد هزار تومان کتاب خریداری کنند و از ۲۰ تا ۲۵ درصد تخفیف بهره‌مند شوند. خریداران می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را در چند نوبت و از کتابفروشی‌های مختلفی که عضو طرح هستند، تا سقف تعیین شده، کتاب خریداری کنند. امسال در این طرح ۷۶۶ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور موفق به ثبت نام و تایید صلاحیت در این طرح شدند. در طرح «عیدانه کتاب» که بیشترین میزان مشارکت کتابفروشان در این طرح‌های فصلی را در پی داشته، برای هر یک از ۷۶۶ کتابفروشی‌ عضو، مبلغ ۲۰ میلیون ریال به‌عنوان پایه یارانه درنظر گرفته شده که این مبلغ در صورت رعایت ضوابط و قوانین اعلام شده به کتابفروشان قابل تمدید خواهد بود.

اپلیکیشن «کتابفروشی»

با استفاده از اپلیکیشن «کتابفروشی» کاربران می‌توانند کتابفروشی‌های عضو طرح «عیدانه کتاب» را روی نقشه مشاهده و بهترین مسیر برای رسیدن به آنها را پیدا کنند. این اپلیکیشن با امکان به‌روزرسانی خودکار و پشتیبانی از سوی شرکت کتاب‌پردازان، شماره تماس و آدرس کتاب‌فروشی‌های عضو طرح «عیدانه کتاب» را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و کاربران را برای رسیدن به مقصد راهنمایی خواهد کرد. بر اساس این خبر، اپلیکیشن کتاب‌فروشی خدمتی برای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی است تا امکان شناسایی نزدیکترین کتاب‌فروشی‌ها را فراهم کند. در این اپلیکیشن می‌توانید اطلاعاتی همچون نام کتاب‌فروشی، نام مدیرمسوول، آدرس، وبگاه و شماره تماس کتاب‌فروشی‌های عضو این طرح را جست‌وجو یا ذخیره کنید. علاقه‌مندان برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانند به سایت موسسه خانه کتاب به نشانی
ketab.ir مراجعه کنند.

کتاب‌های پرطرفدار

تاکنون انتشارات «ققنوس»، «آموت»، «چشمه»، «میلکان»، «تیسا» و «هوپا» از جمله ناشران پرفروش طرح «عیدانه کتاب» شناخته شدند. کتاب‌های «ملت عشق»، «من پیش از تو»، «جزء از کل»، «دختری که رهایش کردی»، «پس از تو» و «بیشعوری» تاکنون در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های طرح « عیدانه کتاب» قرار گرفته‌اند. تا دیروز و پس از گذشت تنها 13 روز از آغاز این طرح 357 هزار و 513 جلد کتاب در کتابفروشی‌ها به فروش رسیده است. با توجه به میانگین قیمت کتاب در دوره‌‌های گذشته که کمی بیش از 13 هزارتومان بوده، با مبنا قرار دادن همین مبلغ می‌توان گفت تا روز گذشته بیش از چهار و نیم میلیارد تومان کتاب به فروش رسیده است که این میزان در مقایسه با طرح «عیدانه کتاب» سال پیش در بازه زمانی یک ماه با فروش 286 هزار و 580 نسخه کتاب، پیشرفت شایان توجهی داشته است و انتظار می‌رود تا پایان تعطیلات به چند برابر هم برسد.