دنیای اقتصاد: مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا دومین دردسرش را برای ترامپ آفرید. فلین که پیش از این متهم به ارتباط با سفیر روسیه بوده است و همین امر نیز موجب کناره‌گیری وی از حضور در کاخ سفید شد، حالا متهم شده که به نفع ترکیه لابی می‌کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، فردی که تا چندی پیش توانسته بود خود را به‌عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح کند، حالا اعتراف کرده که به‌عنوان یک عامل خارجی به سود ترکیه لابی می‌کرده است. اسناد فدرال نشان می‌دهد که مشاور امنیت ملی پیشین رئیس‌جمهور آمریکا برای لابی‌گری به نفع دولت ترکیه بیش از نیم‌میلیون دلار پول از این کشور دریافت کرده بود. در واکنش به این خبر کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ نمی‌دانست مشاور امنیت ملی اسبق وی برای ترکیه کار می‌کرد.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تا همین هفته نمی‌دانست مایکل فلین، مشاور امنیت ملی اسبق وی برای ترکیه کار می‌کرد؛ گرچه این موضوع پیش از حضور ترامپ در کاخ سفید به اطلاع تیم وی رسیده بود. نیویورک‌تایمز هم نوشت: مایکل فلین سال گذشته در ازای دریافت بیش از ۵۰۰ هزار دلار، حفاظت از منافع دولت ترکیه را بر عهده داشت؛ حتی زمانی که به ترامپ مشاوره می‌داد. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص به خبرنگاران گفت اقدامات فلین، شخصی و تجاری بوده و اطلاع‌رسانی درخصوص آنها بر عهده خود وی بوده است. وقتی از وی درباره آگاهی نداشتن ترامپ از فعالیت فلین - ژنرال بازنشسته - برای یک کشور خارجی پرسیده شد، وی گفت: «صحیح است. تا زمانی که خودش در این خصوص اطلاع‌رسانی نکرده بود، نمی‌توانستید آگاه شوید. او تا ۲ روز پیش، اطلاعات مرتبط با آن را ثبت نکرده بود.»

برخی از قانون‌گذاران آمریکایی پرسش‌هایی را درخصوص رابطه مایکل فلین با دولت رجب طیب اردوغان مطرح کرده‌اند. روابط فلین با ترکیه پیش از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ به‌طور مبسوط در رسانه‌ها منعکس شده بود. خود فلین نیز با انتشار مقاله‌ای از دولت آمریکا خواسته بود با اردوغان روابط بهتری داشته باشد. ترامپ فلین را ماه گذشته و به‌دلیل مذاکرات وی با سفیر روسیه در واشنگتن درباره تحریم‌های آمریکا علیه مسکو پیش از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری، برکنار کرد. فلین اما روابطی هم با روس‌ها داشته است که افشای آنها در ماه گذشته موجب شد وی از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید استعفا دهد.

ارتباط فلین با سفیر روسیه به دولت پیشین آمریکا و زمانی باز می‌گردد که باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا ۳۵ دیپلمات روس را به تلافی دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا اخراج کرده بود. روسیه در آن زمان واکنش تندی به این مساله نشان نداد. وی که پیش از انتخابات سمتی در دولت آمریکا نداشت، ارتباط پنهانی با سفیر روسیه را پذیرفت اما گفت که بحث تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه در این گفت‌وگوها به میان نیامده است؛ موضوعی که طرح آن می‌تواند به منزله نقض قوانین آمریکا باشد.