کشور دو قطبی

دنیای اقتصاد: پس از یک روز پرآشوب که واقعیت‌های جدید سیاسی را در کره‌جنوبی نمایان می‌کرد، آرامش مختصری به خیابان‌های سئول بازگشته است. به گزارش سی‌ان‌ان مردم کره‌جنوبی در میان خشم و شادی در روزی که دیگر پارک رئیس‌جمهورشان نبود از خواب برخاستند.

پارک گئون های، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی پس از اینکه دادگاه قانون اساسی رای درباره برکناری وی را تایید کرد حالا مجبور شده است دفتر کار خود را ترک کند. با رفتن پارک حالا چشم‌ها به کره‌جنوبی خیره شده است تا رهبر آینده خود را انتخاب کند. از دل این انتخاب است که در واقع نحوه ارتباط کره‌جنوبی با آمریکا و کره‌شمالی مشخص خواهد شد. پلیس روز شنبه در خیابان‌های سئول حضور گسترده داشت، این در حالی است که در درگیری نیروهای پلیس با طرفداران پارک در روز جمعه دو تن کشته شدند.

عصر جمعه اما دو راهپیمایی صورت گرفت یکی از این راهپیمایی‌ها از سوی طرفداران پارک صورت گرفت که در اعتراض به برکناری رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به خیابان‌ها آمده بودند و دیگری نیز از سوی مخالفان پارک سازماندهی شده بود. دسته اخیر برای برکناری پارک به خیابان‌ها آمده و به پایکوبی پرداختند. این دسته از ماه دسامبر در خیابان‌ها حضور داشتند و خواستار برکناری پارک شده بودند. هوانگ کیو آهن، کفیل ریاست‌جمهوری اما برای جلوگیری از دو دسته شدن مردم کره‌جنوبی خواستار وحدت آنان شده است و از هر دو گروه خواسته یکدیگر را به چشم دشمن نگاه نکنند. او گفته است این دو‌قطبی شدن فضای را به شدت جامعه آسیب‌پذیر می‌کند.

نگرانی طرفداران پارک

طرفداران پارک از روز جمعه چادرهایی را در مقابل ادارات دولتی برقرار کرده‌اند. برخی شاهدان عینی می‌گویند صدها چادر در نزدیکی ساختمان‌های دولتی برپا شده است. این افراد پرچم کره‌جنوبی و ایالات‌متحده را بالای سر خود می‌چرخاندند و در حمایت از خانم پارک نیز آواز می‌خواندند. آنها همچنین دادگاه قانون اساسی را بی‌نصیب نگذاشتند و شعارهای تند و تیزی علیه این دادگاه سر دادند.

یکی از معترضان به برکناری پارک در نزدیکی ساختمان دولتی شعار می‌داد: ما استیضاح را محکوم می‌کنیم. مردم هم به تبعیت از وی این شعار را مدام تکرار می‌کردند. البته این‌بار حضور طرفداران پارک به مراتب کمتر از هفته‌های اخیر بوده است. در یک نظرسنجی نزدیک به ۷۰ درصد مردم از استیضاح و برکناری پارک رضایت داشتند. با این حال پارک در میان برخی از مردم این کشور طرفداران سرسختی دارد. برخی از مردم در راهپیمایی روز جمعه در حالی که اشک از چشمان‌شان سرازیر شده بود از پارک حمایت می‌کردند. جونگ یون هی، یک شهروند ۶۴ ساله با انتقاد از رای دادگاه گفت که برکناری پارک غیرمنصفانه بوده است. او بر این باور است که حتی اگر پارک سوءمدیریت هم داشته باشد اما او به‌طور شخصی هیچ نفعی نبرده است. کیم جونگ هیون که در دهه چهارم زندگی‌اش به سر می‌برد، معتقد است با این رای، آزادی، دموکراسی و قانون اساسی کره‌جنوبی به خطر افتاده است. جیسون چویی ۳۶ ساله به خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید: اصلا لزومی نداشت استیضاح صورت بگیرد. این معترض که پرچم کره‌جنوبی را در دست دارد، البته به یک نکته هم اشاره می‌کند و می‌گوید آنها از تصمیم دادگاه پیروی خواهند کرد. کیم و چویی اما یک دغدغه مشترک دارند. آنها می‌ترسند که با روی کار آمدن یک دولت چپگرایانه تصمیم درباره نصب سیستم موشکی تاد از سوی آمریکا برعکس شود.

کیم همچنین اضافه می‌کند: حکومت بعدی باید از رابطه ما با آمریکا حفاظت کند. ما نیاز به موشک‌های تاد داریم زیرا همین الان هم موشک‌های کره‌شمالی و چین هم ما را نشانه گرفته‌اند. در این راستا کره‌شمالی در سرمقاله یک روزنامه دولتی در واکنش به برکناری پارک، تندترین حملات را علیه رئیس‌جمهوری مخلوع کره‌جنوبی داشت. این روزنامه نوشت: پارک گئون‌ های یک دیکتاتور زشت و نادان بود که پول با ارزش مالیات‌دهندگان را حیف و میل کرده است. او در واقع زندگی اسفبار و رقت‌انگیزی داشته است.

با اظهارنظرهایی از این دست که از سوی کره‌شمالی ابراز می‌شود افرادی همچون چویی می‌ترسند که فاز بعدی در کره‌جنوبی تصمیم بر نصب نکردن موشک‌های تاد از سوی آمریکا باشد. او از این ترس دارد که سیاست دولت بعدی نزدیکی به چین و ارتباطات دوستانه با پکن باشد. پکن از مخالفان سرسخت نصب موشک‌های تاد در کره‌جنوبی است و حالا ممکن است دولت بعدی تصمیم پارک را برای نصب موشک‌های تاد در این کشور به حالت تعلیق درآورد. یکی از زنان که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرد، گفت که ملت دو دسته شده‌اند، تصمیم دادگاه این عامل را موجب شده است. دودستگی در مردم کره‌جنوبی در اولین روزی که دیگر پارک در دفتر کار خود حضور نداشت، مشهود و آشکار بود. هر چند جمعیت طرفداران پارک، نسبت به چند هفته اخیر آب رفته است اما عمده طرفداران حول و حوش ۴۰سال سن دارند.

آن سوی میدان؛ جشن و پایکوبی

چند بلوک آن سوتر از ساختمان‌های دولتی، در میدان گوانگ هووامون، جوی کاملا متفاوت حکمفرما بود. در روزی که بخش اندکی از مردم ناراحت و غمگین بودند در این سوی میدان اما جشن و پایکوبی برقرار شده بود. این افراد اواخر زمستان سال گذشته میلادی خیابان‌های سئول را به تسخیر خود درآوردند و خواستار برکناری پارک از سمت خود بودند. نهایت اینکه این افراد توانستند روز جمعه مزد حضور خیابانی خود را از دادگاه قانون‌اساسی کره‌جنوبی دریافت کنند.

پلیس برای اینکه بین دو طرف درگیری پیش نیاید مجبور شده بود از مانع استفاده کند تا دو طرف را از یکدیگر جدا کند. نگاهی به ترکیب دو طرف میدان نشان می‌دهد که جنبش ضدپارک را عمدتا جوانان تشکیل می‌دهند، در حالی که طرفداران پارک افراد مسن هستند. معترضان ضدپارک، بادکنک‌های زرد رنگی در دست داشتند که این بادکنک‌ها از سوی آنها به سمت آسمان رها می‌شد. همچنین مردم این بخش از میدان، موسیقی پاپ پخش می‌کردند و به نشانه پیروزی نیز فریاد می‌زدند. مون هال نیول، ۱۷ ساله است. او می‌گوید که امروز حس می‌کرده در یک فستیوال شرکت کرده است. او تاکید کرد که از برکناری پارک به شدت خوشحال است. یکی دیگر از افراد ضدپارک به نام کیم دائه ریم، ۳۰ ساله به سی‌ان‌ان می‌گوید که این برکناری به بزرگ‌ترها درس بزرگی داد.

سرنوشت پارک

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، به‌رغم صدور حکم برای تخلیه دفتر کار خود، فعلا به‌طور موقت در «خانه آبی» باقی می‌ماند. او احتمالا روز دوشنبه-فردا- درباره فساد مالی تفهیم اتهام شود. شاید با دستور دادگاه او در وهله اول ممنوع‌الخروج شود. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی متهم است که اجازه دخالت به یک دوست دیرینه در امور اقتصادی و سیاسی داده و از برخی شرکت‌های بزرگ کره‌ای نیز رشوه دریافت می‌کرده است.