گروه بنگاه‌ها: بانک مسکن به واحدهای احداثی از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان، تسهیلات مسکن بدون سپرده می‌دهد. این تسهیلات به منظور رونق‌بخشی بازار سرمایه و نیز تسهیل در فروش واحدهای احداثی صندوق زمین و ساختمان داده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، پیرو مکاتبات این شرکت و تصمیمات اتخاذ شده، بانک مسکن در ۵ سال آتی تا سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی ایران تسهیلات خرید بدون سپرده اعطا می‌کند.این تسهیلات در حال حاضر به ازای هر واحد ۶۰۰ میلیون ریال در تهران، ۵۰۰ میلیون ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۴۰۰ میلیون ریال در سایر شهرها است. مصوبه مذکور تنها درخصوص واحدهایی قابل اجرا است که مراحل اجرایی آنها به پایان رسیده و تکمیل شده باشند.

صندوق‌های زمین و ساختمان یکی از ابزارهای تامین مالی صنعت ساختمان هستند که به منظور جمع‌آوری و استفاده از سرمایه‌های خرد در راستای تقویت تامین مالی این صنعت ایجاد شده‌اند. این صندوق‌ها همچنین مزایای بسیاری را برای خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها ایجاد می‌کنند که مهم‌ترین آنها، امکان سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان و بهره‌مندی از مزایای این صنعت با سرمایه‌های اندک و خرد است. تا کنون ۴ صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در بازار سرمایه تعریف و عرضه شده‌اند که تاسیس سه صندوق مسکن شمال غرب، مسکن نارون و نگین شهرری، از سوی شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن انجام شده است.