دنیای اقتصاد: فلز زرد در اولین هفته کامل ماه مارس با ۳۰ دلار سقوط به بهای ۱۲۰۴ دلار رسید تا ظرف ۵ روز کاری ۵/ ۲ درصد دیگر از ارزش خود را از دست داده باشد. اونس طلا در حالی در پایان دهه اول ماه سوم میلادی به قیمت پیش‌گفته رسیده که در فوریه ۲۰۱۷ به سه قدمی قیمت ۱۲۶۰ دلار هم رسیده بود، البته نباید فراموش کرد که در دسامبر ۲۰۱۶ با قیمت ۱۰۶۱ دلار به پایان رسیده بود. جهش ارزش طلا در ماه‌های ژانویه و فوریه چهره فنی فلز زرد را به‌شدت بهبود بخشیده بود، اما حالا با تخریب این تصویر، امکان افت بیشتر بهای طلا در هفته دوم مارس وجود دارد، به‌ویژه از آن‌رو که اونس در هفته گذشته به کانال ۱۱۰۰ دلار هم سر زد. اکثر سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند اونس طلا در هفته جدید بخش دیگری از ارزش خود را از دست بدهد، ولی پیش از آغاز هفته تازه، مرور رویدادهای هفته گذشته، تصویر دقیق‌تری از وضعیت بازارهای جهانی فلزهای گرانبها به‌دست می‌دهد.

شروع بد

اونس طلا که دو هفته پیش ‌روی بهای ۱۲۳۴ دلار ایستاده بود، در اولین روز کاری هفته گذشته تا قیمت ۱۲۲۵ دلار افت کرد. افت ۹ دلاری دوشنبه نتیجه دو روند متفاوت در دو نیمه روز بود. اونس طلا در نیمه اول روز اول هفته میلادی نوسان‌های محدودی پیرامون قیمت ۱۲۳۲ دلار داشت؛ اما با اثرگذاری سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران، رشد شاخص دلار و افت بهای نفت‌خام، حرکت به سوی ابتدای محدوده ۱۲۲۰ دلار تسهیل شد. شاخص دلار که هفته قبل از آن روی عدد ۵۴/ ۱۰۱ واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد ۶۴/ ۱۰۱ واحد رشد کرد و همین رشد اندک، فشار بر طلا را افزایش داد. همزمان‌ افت ارزش نفت نیز که کالای رهبر بازار کالاهای خام و پایه است فشار بر فلز زرد را دوچندان کرد. دسته‌هایی از معامله‌گران نیز برای کسب سود، فروش‌های خود را بالا بردند که باعث شد بهای اونس تا میانه محدوده ۱۲۲۰ دلار افت کند. روز دوشنبه اونس تا قیمت ۱۲۲۴ دلار پایین رفت و دست‌آخر روی بهای ۱۲۲۵ دلار متوقف شد.

افت 10 دلاری

روز دوم هفته هم روز بدی برای طلا بود. روز سه‌شنبه، اونس با ۱۰ دلار افت دیگر به بهای ۱۲۱۵ دلار رسید. این افت عمدتا ناشی از تقویت دلار و فروش‌های فنی بود. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد ۶۴/ ۱۰۱ واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد ۸۱/ ۱۰۱ واحد بالا رفت. همزمان، ادامه افت قیمت، چهره فنی اونس را نیز متاثر کرد تا فروش‌های فنی بیشتر شود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌‌بندی روز سه‌شنبه خود نوشت که افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام و تجربه اوج‌های چندساله عامل منفی مهمی در بازار طلا بوده و خرید این کالا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داده است. سه‌شنبه همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام تضعیف شد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها علیه فلز زرد کار کرده باشند. بازار از این روز به بعد بر نشست قریب‌الوقوع کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا نیز متمرکز شدند. این نشست روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه همین هفته برگزار می‌شود. بیشتر معامله‌گران انتظار دارند اعضای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو در نشست ماه مارس خود انقباض بیشتر پولی را تصویب کنند، امری که به سود دلار و به ضرر طلاست؛ گرچه برخی معتقدند که این احتمال در بازارها «پیشخور» شده است.

تکرار روند

روند روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در روز چهارشنبه نیز تکرار شد تا اونس در پی سومین کاهش روزانه در هفته به قیمت ۱۲۰۱ دلار برسد. افت ۷ دلاری سومین روز کاری که بهای اونس طلا را به کف ۵ هفته‌ای برد عمدتا ناشی از تاثیر داده‌های خوب گزارش اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا و عوامل خارجی بود. در این روز گزارش ADP نشان داد که بخش خصوصی آمریکا در ماه فوریه ۲۹۸ هزار شغل ایجاد کرده است. این رقم بسیار بالاتر از رقم موردانتظار ۱۹۰ هزار بود و باعث تضعیف طلا شد. همزمان شاخص دلار تا عدد ۰۷/ ۱۰۲ واحد اوج گرفت تا طلا بیشتر تحت‌فشار قرار بگیرد. در این روز افت شدید قیمت نفت خام نیز به ضرر طلا کار کرد.علاوه‌بر همه این‌ها، ادامه افت قیمت‌ها در بازار فلزهای گرانبها، فروش‌های فنی طلا و نقره را نیز افزایش داد. احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا هم البته موردتوجه بود.

چهارمین کاهش

در چهارمین روز هفته نیز چهارمین افت اتفاق افتاد تا اونس در یک‌قدمی مرز کانالی بایستد. تکرار افت ۷ دلاری اونس که قیمت را به ۱۲۰۱ دلار رساند، عمدتا ناشی از ادامه افت ارزش نفت‌خام بود. شاخص دلار در این روز تا عدد ۸۵/ ۱۰۱ واحد به نفع طلا تعدیل شد اما آنچه مانع افت بهای اونس به کانال پایین‌تر شد، تنها مقاومت معامله‌گران در مرز کانالی بود. افت بهای نفت‌خام در روز پنج‌شنبه مجموع افت دوروزه این روز و روز قبل از آن را به بیشترین میزان در چند ماه گذشته رساند. همزمان، افزایش توجه به احتمال تشدید انقباض پولی در آمریکا هم اونس را تحت‌فشار نگه داشت. البته بازار در این روز به‌شدت در انتظار گزارش روز جمعه بود.

روز آخر

اونس روز آخر هفته را تحت‌فشار احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، دلار قوی و رکوردزنی بازارهای سهام با بهای ۱۱۹۶ دلار آغاز کرد، اما با انتشار گزارش اشتغالزایی آمریکا بازار به‌شدت نوسانی شد. اونس تا ساعت ۵ عصر به وقت تهران دوباره بهای ۱۱۹۶ دلار را تجربه کرد و در این ساعت انتشار گزارش دولتی اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا در ماه فوریه بازار را متاثر کرد. براساس این گزارش دولتی، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دومین ماه سال میلادی ۲۳۵ هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار ۱۹۶ هزار شغل بود. همچنین اعلام شد که نرخ بیکاری با ۱/ ۰ درصد افت به ۷/ ۴ درصد رسیده است. داده‌های بسیار خوب این گزارش می‌توانست باعث تقویت دلار و تضعیف طلا شود، اما از آنجا که معامله‌گران انتظار گزارشی خوب را داشتند، درست وارونه‌ این روندها ثبت شد. تقویت دلار و تضعیف طلا چند دقیقه هم طول نکشید زیرا بازارها چند ساعت مانده به انتشار گزارش، احتمال خوب بودن داده‌ها را «پیشخور» کرده بودند. دلیل دیگر مقاومت طلا مقابل تاثیر داده‌های گزارش، عملکرد مرز مقاومتی ۱۲۰۰ دلار بود. اونس روز جمعه تا قیمت ۱۱۹۴ دلار سقوط کرد، اما با وارونگی روندها و افزایش خریدها در قیمت‌های پایین، بهای آن به کانال ۱۲۰۰ دلار بازگشت و با مقاومت دوباره مرزی، اونس در نهایت روی قیمت ۱۲۰۴ دلار ایستاد. شاخص دلار نیز در روزی عجیب، به عدد
25/ 101 واحد افت کرد.

چشم‌انداز طلا

به این ترتیب اونس ظرف 5 روز کاری که تنها یک روز آن با رشد قیمت، آن‌هم رشدی اندک در نتیجه وارونگی روندها همراه بود حدود 5/ 2 درصد از ارزش خود را از دست داد. اونس در حالی در پایان دهمین روز ماه مارس به 4 قدمی مرز کانال 1100 دلار رسید که فوریه را با قیمت 1247 دلار به پایان برده بود.باید دید آیا اونس طلا در هفته جدید کاری که از دوشنبه آغاز خواهد شد دوباره به کانال 1100 دلار بازخواهد گشت و اگر بازگردد در آن تثبیت خواهد شد یا نه. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و رویدادها و داده‌های مهم هفته را پیش‌رو خواهید داشت. اکثر سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند اونس طلا در روزهای کاری آینده افت بیشتری را تجربه کند. با وجود این، کارشناسان حرفه‌ای همچنان به روند رشد فلز زرد خوش‌بین هستند. همچنین با آنکه چهره فنی اونس در 3 هفته اخیر ضربه خورده، برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی بار دیگر از بهار آینده از سر گرفته خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر، با توجه به آنکه تقاضای جهانی طلا معمولا از نیمه دوم مارس هر سال بار دیگر با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود، پیش‌بینی این است که روند صعودی قیمت طلا بار دیگر از بهار آینده آغاز می‌شود. براساس این گزارش، اوایل مارس هر سال معمولا تقاضا و قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی با افت نسبی روبه‌رو می‌شود و این فرصت مناسبی برای خرید پیش از آغاز بهار است.

تخریب چهره فنی فلز زرد