خاطره عباس کیارستمی در اختتامیه چهاردهمین جشنواره تصویر سال

چهاردهمین دوره جشن تصویر سال با معرفی برگزیدگان به‌کار خود پایان داد.در همین رابطه سیف‌الله صمدیان دبیر چهاردهمین جشن تصویر سال گفت: شروع و پایان سال ما با نام «عباس کیارستمی» بود، در نظر داریم برای او یک گذر ایجاد کنیم. به گزارش «ایسنا»، دبیر چهاردهمین جشن تصویر سال در اختتامیه با بیان اینکه امسال با چند ویژگی شیرین و تلخ مواجه شدیم، گفت: امسال روز اول جشن تصویر سال را به خاطر ۱۴ سال همراهی خیلی خاص آقای کیارستمی با تصویر سال با او شروع کردیم.

او ادامه داد: این اواخر در تصویر سال، از کیارستمی می‌خواستم تا دیگر عکسی روی دیوار نبرد، چون معمولا یک کار مثلا ۳۰ هزار دلاری او، کنار کار بچه‌های ناشناخته گذاشته می‌شد که من از او خواستم، این کار را انجام ندهد.صمدیان با بیان اینکه در دوره چهارم جشن تصویر سال یکسری از فیلم‌ها امکان نمایش نداشتند، اظهار کرد: کیارستمی در چهارمین دوره، یکی از بهترین چیدمان‌ها را طراحی کرد و از آن موقع یکی از زیبایی‌های اصلی خانه هنرمندان شده است و به لطف مدیر جدید خانه هنرمندان، می‌خواهیم یک طرح با همکاری بهمن کیارستمی پیاده کنیم. در این طرح، قرار است هفت چنار را در گذری با نام کیارستمی ایجاد کنیم و احتمالا یک نگارخانه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار نیست هیچ گزارشی ارائه کند، درباره نمایش عکس‌های بخش «مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها» در باغ - موزه هنرهای ایرانی گفت: با توجه به موقعیت خانه هنرمندان و به پیشنهاد سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران این مجموعه عکس‌ها در باغ - موزه هنر ایرانی به‌نمایش درآمد و قرار است تا ۳۱ فروردین ۹۶ در معرض دید باشد.دبیر جشن تصویر سال همچنین به فراخوانی اشاره کرد که به پیشنهاد او از سوی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد و گفت: براساس این فراخوان هر کسی عکس یا فیلمی از عباس کیارستمی دارد می‌تواند با جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هماهنگ شود.

رضا میرکریمی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم در این مراسم گفت: در شرایطی که دولت‌ها و شرایط مختلف سیاسی می‌آیند و می‌روند و نگاهشان به حوزه فرهنگ عمیق‌تر نمی‌شود، اگر کسی بتواند یک رویداد فرهنگی تمام‌عیار را در بخش خصوصی به مدت ۱۴سال مدیریت کند، بسیار آفرین دارد.او ادامه داد: یک قرار در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گذاشتیم که بعد از بسیاری از بزرگداشت‌ها که در دنیا برای عباس کیارستمی برگزار شد، باشکوه‌ترین مراسم را در خانه او، ایران، برگزار کنیم. به این منظور ستادی با مسوولیت سیف‌الله صمدیان تشکیل شد، آثار زیادی به دبیرخانه رسیدند که مجموعه منتخب آن نمایش داده می‌شود و قرار است میهمانان زیادی از دیگر کشورهای دنیا به احترام عباس کیارستمی به ایران بیایند.