سه گام آخر آزادسازی «سهام عدالت»

دنیای اقتصاد - هدیه لطفی: نشست خبری رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته با موضوع ساماندهی سهام عدالت و ارائه صورت‌حساب به مشمولان برگزار شد. میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در این نشست خبری به اقدامات و تلاش‌های اخیر این سازمان در راستای آزادسازی سهام عدالت اشاره کرد و به تشریح مرحله نخست ساماندهی با سازوکار سامانه مجزا برای ارائه صورت‌حساب پرداخت. به گفته این مقام مسوول در هفته آینده به‌طور رسمی از سامانه مزبور رونمایی خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی معتقد است، ساماندهی سهام عدالت با ۳ گام اساسی انجام خواهد شد. صدور صورت‌حساب در هفته آتی نخستین مرحله از این موضوع خواهد بود. تاسیس صندوق‌های قابل معامله گام دوم و در نهایت توزیع سهام در قالب اوراق و unit (واحدهای صندوق مزبور) به‌عنوان گام نهایی خواهد بود. به گفته پوری‌حسینی انتظار می‌رود پروسه مزبور تا مهرماه سال ۹۶ به اتمام رسد.

«عدالت» در نیمه اسفند

در این جلسه پوری‌حسینی درخصوص سهام عدالت اظهار کرد: تا نیمه اسفند ماه سال جاری، سهامداران سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه سازمان خصوصی‌سازی از میزان سهام خود باخبر شوند. در حال حاضر هنوز زمان آزادسازی سهام عدالت فرا نرسیده است و با توجه به پیچیدگی‌ها، مغایرت‌ها و منافاتی که در این زمینه رخ داده، در وهله اول شاهد صدور صورت‌حساب خواهیم بود.وی در ادامه با اشاره به اینکه مشمولان سهام عدالت امکان دریافت صورت‌حساب خود به‌صورت آنلاین را از سامانه دارند، گفت: صورت‌حساب حدود ۵۰ میلیون نفر در سامانه ساماندهی سهام عدالت آماده شده و عملیات ارائه صورت‌حساب از اوایل هفته آینده با حضور مسوولان رونمایی خواهد شد. وی در ادامه افزود: سامانه ساماندهی سهام عدالت، از یک ماه پیش فعال شده که این سامانه در حال حاضر در مرحله پیش گشایش و اطلاع‌رسانی است. وی در ادامه به تشریح مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت یا همان مرحله صدور صورت‌حساب، پرداخت و گفت: این مرحله پیش درآمدی برای صدور عملی صورت‌حساب‌ها است که با پایان آن، به بلاتکلیفی‌ها خاتمه داده می‌شود. به این ترتیب مشمولان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه جدید، صورت حساب خود را دریافت کرده و نسبت به سهام خود اطلاعات کافی را به دست آورند.

زمان مراجعه مشمولان به سایت

پوری‌حسینی در ادامه افزود: گرچه امکان اینکه تمام ٥٠ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت همزمان وارد سامانه شوند، فراهم است اما برای ایجاد امنیت بیشتر و جلوگیری از هنگ کردن سیستم، ترتیبی لحاظ شده تا افراد با سرعت مناسب‌تری وارد سامانه شوند. وی در ادامه افزود: در این راستا مقرر شده تا چنانچه آغاز به کار سامانه سهام عدالت از ۱۵اسفند باشد، کسانی که سمت راست کدملی شان پنج است می‌توانند وارد شوند؛ ۱۶ اسفند کسانی که سمت راست کدملی شان ۶ است می‌توانند وارد شوند و این ترتیب برای سایر روزها نیز به همین شکل خواهد بود. بنابراین در هر روز افراد خاصی اجازه ورود دارند. به گفته پوری‌حسینی، چنانچه فردی نتوانست در موعد مقرر وارد سامانه شود و اقدام به دریافت صورت‌حساب کند، از روز یازدهم به بعد امکان دسترسی به این سامانه برای همه آزاد خواهد بود.

مشمولان قطعی چه کسانی هستند؟

وی در ادامه به مشمولان قطعی دریافت «عدالت» اشاره کرد و گفت: کسانی مشمول قطعی دریافت سهام عدالت هستند و در واقع می‌توانند صورت‌حساب خود را از این سامانه دریافت کنند که نه تنها در مرحله اول شناسایی شده بلکه سازمان خصوصی برای آنها دعوتنامه فرستاده باشد. این افراد باید فرم همراه مدارک تکمیل شده را به تعاونی‌های شهرستان ارائه داده باشند تا به این ترتیب ثبت نام قطعی برای آنها صورت گرفته باشد. پوری‌حسینی ادامه داد: اما چنانچه فردی دعوتنامه را دریافت نکرده یا دعوتنامه را به همراه مدارک تحویل نداده باشد، ثبت‌نام شده قطعی نیست و بعدا در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

وراث در مراحل بعدی اقدام کنند

وی درخصوص وضعیت سهام عدالت افردای که فوت کرده‌اند نیز گفت: در حال حاضر با توجه به آمار، حدود ۲میلیون نفر از مشمولان فوت کرده‌اند. وی ادامه داد: اگر کد ملی متوفی وارد سامانه شود، به وراث اعلام خواهد شد که در فرصت اعلامی بعدی و با ارائه مدارک انحصار وراثت اقدام کنند. به گفته پوری‌حسینی، با حذف افراد فوت شده، مشمولان قطعی سهام عدالت حدود ۴۸ میلیون نفر خواهند بود.

خارجی‌ها امکان دسترسی به سامانه را ندارند

پوری‌حسینی افزود: سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانی www. samanese. ir از یک ماه پیش فعال و مرکز تلفن با شماره ۸۳۳۳۸ با ۹۰ خط نیز آماده شده است که بیشتر بین ساعات ۹ تا ۱۷ پاسخگوی پرسش‌های مشمولان درخصوص مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه گفت: افرادی که در خارج از کشور مستقر هستند، امکان دسترسی به سامانه را ندارند و باید تماس از داخل کشور داشته باشند.

سود اوراق چقدر خواهد بود؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به سود تقریبی «سهام عدالت» اشاره کرد و گفت: از آنجاکه شرکت‌های بورسی برای برگزاری مجامع سال مالی ۹۵ تا پایان تیر ماه سال ۹۶ فرصت دارند، بنابراین پرداخت سود پیش از تیر ماه امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که پس از تعیین سود در مجامع مزبور، شرکت‌ها ۸ ماه دیگر نیز فرصت دارند سود را پرداخت کنند. به گفته پوری‌حسینی، عملا تعیین رقم دقیق این سود تا مهرماه سال ۹۶ میسر نخواهد بود. وی در ادامه با اشاره به رقم حدودی ارزش هر برگه سهام عدالت گفت: هم اکنون با فرض آزادسازی سود سالانه این سهام حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان خواهد بود.

رد شایعات انتخاباتی

پوری‌حسینی در ادامه با اشاره به شایعات درخصوص زمان پرداخت سود و تقارن این موضوع با انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای می‌گفتند پیش از انتخابات سال ۹۶ سود سهام عدالت پرداخت می‌شود. اما با توجه به اظهاراتی که درخصوص برگزاری مجامع شرکت‌ها در سال۹۶ بیان شد، عملا این موضوع امکان‌پذیر نبود.وی خاطرنشان کرد: این شایعه را به شدت تکذیب می‌کنم، چون نه تنها در سال جاری بلکه در زمان انتخابات نیز سودی به مشمولان داده نخواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سهام عدالت متعلق به یک دوره یا دولت نیست، گفت: همه گرایش‌های سیاسی کشور در شکل‌گیری سهام عدالت دخیل بودند و همه تلاش داشتند که کام مردم را تلخ نکنند.

مصوبه اصلاح سبد سهام «عدالت» در جهت شفاف‌سازی و بهبود سهام است

پوری‌حسینی درخصوص اصلاح سبد سهام عدالت که هفته گذشته از سوی مصوبه دولت صورت گرفت، گفت: دولت هفته گذشته در مورد اصلاح سبد سهام خبری اعلام کرد. در حالی‌که مصوبه اصلاح سبد سهام در جهت شفاف‌سازی و بهبود سهام است تا مشمولان از سهام بهتری برخوردار باشند. وی تصریح کرد: قرار شد دولت در همه پالایشگاه‌ها ۲۰ درصد سهام داشته باشد که این ارزش سهام عدالت را افزایش خواهد داد. به گفته پوری‌حسینی، سبد سهام با دقت مراقبت شده و ارزش آن کم نشده است.

انتقاد معاون اول رئیس‌جمهوری از عملکرد خصوصی‌سازی

پوری‌حسینی درخصوص انتقاد معاون اول رئیس‌جمهوری از عملکرد خصوصی‌سازی گفت: چند روز قبل از شورای عالی اصل ٤٤، جلسه‌ای در حضور رهبری برگزار شده بود؛ در این جلسه معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد که «تاکنون نحوه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی رضایت‌بخش نبوده است و باید وزارت اقتصاد این موضوع را آسیب‌شناسی کند.»وی ادامه داد: دلیل اصلی این موضوع مقاومت‌های جدی است که بر سر راه خصوصی‌سازی صورت گرفته است.نمونه آن هم پالایشگاه کرمانشاه است که چهار بار مزایده برای آن برگزار شده ولی مشتری نداشته است. اکنون نیز که در این مزایده کسی برنده شده است، سازمان خصوصی‌سازی با تهدیداتی مواجه می‌شود.