گره کور

دنیای اقتصاد: «گره کور»؛ این شاید رساترین تعبیر برای توصیف وضع فعلی تیم‌ملی فوتبال کشورمان باشد. بعد از اختلاف نظرهایی که بین کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ رخ داد، مربی پرتغالی تیم کشورمان ابتدا مدعی شد از این به بعد بازیکنان پرسپولیس را طبق قوانین فیفا فقط ۷۲ساعت پیش از مسابقات تیم‌ملی به اردو دعوت می‌کند. او اما چندی بعد تغییر عقیده دارد و در اظهارنظری شوکه‌کننده مدعی شد دیگر به هیچ‌وجه خبری از دعوت سرخ‌ها به تیم‌ملی نخواهد بود! واکنش آخر کی‌روش به اندازه‌ای تند و تیز بود که جامعه فوتبال ایران را شوکه کرد. خیلی‌ها در این مدت به این موضوع واکنش نشان دادند، اما خود کارلوس سکوت کرده است. حالا و در روزهایی که خبری از موضع‌گیری صریح و علنی کی‌روش نیست، فضا برای شایعه‌پردازی آماده شده است. طی دو هفته گذشته به شدت شایعه شده در اردوی بعدی تیم‌ملی کشورمان هیچ بازیکنی از پرسپولیس حضور نخواهد داشت. می‌گویند کپی پاسپورت‌ها برای اخذ ویزای قطر دریافت شده، اما این موضوع به باشگاه پرسپولیس ابلاغ نشده است. سوم فروردین تیم کشورمان در اولین بازی دور برگشت در دوحه باید به مصاف قطر برود و هر روز که زمان می‌گذرد، فرصت برای ایجاد صلح و بازگرداندن پرسپولیسی‌ها به تیم‌ملی کمتر می‌شود. در همین راستا حتی شایعه شده کی‌روش عذرخواهی رسمی برانکو را شرط دعوت از پرسپولیسی‌ها به تیم‌ملی قرار داده؛ آنچه اگر درست باشد، تحققش به این سادگی‌ها نیست.

فدراسیون مقابل کارلوس؟

از زمان اوجگیری این شایعه، همه منتظر بودند واکنش فدراسیون فوتبال را ببینند. مهدی تاج اما ترجیح داده فعلا (حداقل تا زمان تنظیم این مطلب) موضع رسمی در این مورد نگیرد. روز شنبه اما دو، سه جمله در این مورد از قول آقای رئیس منتشر شد که می‌تواند حسابی بحث‌برانگیز باشد. تاج مدعی شده از این به بعد هم مثل قبل همه بازیکنان شایسته به تیم‌ملی دعوت خواهند شد و اسم باشگاه آنها فرقی در این ماجرا ندارد. از حالا به بعد به وضوح می‌توان فهمید در فدراسیون فوتبال چه خبر است. اگر لیست جدید تیم‌ملی اعلام شود و هیچ بازیکنی از پرسپولیس در آن نباشد، می‌شود پی برد قدرت در قبضه کی‌روش است، چرا که مسلما هشت بازیکن کلیدی پرسپولیس یک شبه و به‌طور ناگهانی شایستگی فنی‌شان را از دست نخواهند داد.

در نقطه مقابل اگر خبری از تحریم سرخ‌ها نباشد، می‌توان فهمید فدراسیون در مدیریت کردن این اختلاف عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است. به‌طور همزمان شنیده می‌شود احتمال تحریم پرسپولیسی‌ها توسط سرمربی تیم‌ملی، برخی حساسیت‌ها در سطوح مدیریتی بالاتر از فدراسیون فوتبال را هم برانگیخته است. به هر حال مسابقات بعدی تیم‌ملی قرار است در تعطیلات نوروز برگزار شود و جنگی چنین عریان در سطح فوتبال ملی می‌تواند اوقات هواداران پرشمار این رشته ورزشی در کشورمان را تلخ کند. تیم‌ملی تا کنون امتیازات بسیار خوبی اندوخته و مسجل شدن صعود به جام‌جهانی در حوالی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری هم می‌تواند اتفاق خوشایندی تلقی شود. حالا باید حداکثر دو هفته دیگر منتظر بمانیم و ببینیم این گره چطور باز خواهد شد؛ با دست؟ با دندان؟ و البته شاید هم اصلا خبری از باز شدن آن نباشد!