رصد بورس 96 در ایستگاه پایانی

دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته تحت تاثیر انتشار گزارش‌های مناسب برای سال آینده شاهد رشد شاخص کل بود. طی معاملات هفته منتهی به ۴ اسفند نماگر بورس تهران نزدیک به یک درصد رشد کرد. رشدی که ناشی از انتشار گزارش‌های نسبتا مناسب از سوی برخی شرکت‌های بورسی با سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ بود. رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و افزایش قیمت دلار در کنار تغییر رویه وزارت نفت در برابر پالایشگاه‌ها موجب شد شرکت‌های عمده بازار در گروه پتروشیمی، پالایشگاهی، معدنی و فلزی به همراه قندی‌ها گزارش‌های مناسبی را برای سال آینده منتشر کنند. به نظر می‌رسد سهامداران در حال رصد آخرین تغییرات وضعیت بازار از منظر تحولات بازارهای جهانی و گزارش‌های پیش‌بینی اولیه شرکت‌ها در روزهای پایانی سال جاری هستند. در کنار این موضوعات‌، بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر موارد مورد ارزیابی سهامداران در روزهای پایانی سال است. سهامداران با رصد این موارد د ر تلاش برای ارزیابی وضعیت بازار سهام در سال ۹۶ هستند.

در تحولات درون بازار سهام هفته گذشته خبرهای تعجب برانگیزی در بازار منتشر شد. توقف عرضه‌های اولیه از سوی سازمان بورس و توقف پذیرش اوراق در بازار بدهی نشان از تغییر رویه سازمان بورس دارد. توقف گسترش بازار در بعد پذیرش شرکت‌ها و بازار بدهی موجب نگرانی از تغییر برنامه‌های بلند‌مدت بازار سرمایه و از دست رفتن جایگاه بازار سرمایه در کلیت اقتصاد کشور است. در آخرین روز هفته گذشته رئیس سازمان بورس در واکنش به خبر انتشار ٨٥٠٠ میلیارد تومان اوراق خزانه جدید عنوان کرد این اوراق، خارج از بورس و برای تسویه بدهی پیمانکاران منتشر می‌شود. شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتشار٨٥٠٠ میلیارد تومان اوراق خزانه گفت: این اوراق در بازار سرمایه پذیرش نخواهد شد. محمدی با بیان اینکه اوراق خزانه جدید، خارج از بورس و برای تسویه بدهی پیمانکاران منتشر می‌شود، گفت: اولویت ما بازار سهام و تامین مالی بخش خصوصی است. بر همین اساس نمی‌توان به مقوله شرکت‌ها و بازار سهام بی‌توجه بود. در همین راستا باید بازار بدهی کنترل شود. در تحولات دیگر بازار سهام، کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی دارای اهمیت بود. هر چند بهای نفت برنت در کانال ۵۶ تا ۵۷دلار برای هر بشکه باقی مانده است اما بهای فلزات کاهش را تجربه کرده است. بهای مس به ۵هزار و ۸۵۲دلار در هر تن رسیده است و بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۷۷۹دلار و ۲هزار و ۲۳۶دلار در هر تن رقم خورده است. قیمت سنگ‌آهن نیز با رسیدن به بالاترین نرخ ۳۰ ماه گذشته، رکورد زد. به گزارش متال بولتن، نمودارهای قیمت سنگ‌آهن از حدود ۱۰ روز پیش دومین موج صعودی را به ثبت رساند. براساس این گزارش، قیمت سنگ‌آهن برای تحویل در بندر کینگدائو چین، با ۵/ ۶ درصد افزایش در روز دوشنبه به ۹۲دلار و ۲۳ سنت در هر تن افزایش یافت. به گزارش وب‌سایت Nikkei Asian Review قیمت جهانی سنگ‌آهن امسال به دلیل افزایش تقاضای چین به‌طور قابل توجهی رشد پیدا کرد و قیمت سنگ‌آهن استرالیا به‌عنوان یک شاخص بین‌المللی، به بیش از ۹۰ دلار در هر تن رسید که معادل دو برابر سال گذشته است.

در بازار چه خبر بود؟

روز چهارشنبه گزارش‌های مناسب پالایشگاه‌ها موجب صدر‌نشینی هلدینگ‌های دارای سهام پالایشگاهی از جمله هلدینگ نفت و گاز پارسیان و تامین شد. در هفته گذشته موجی از گزارش‌های مثبت پالایشگاه‌ها موجب بروز اقبال به نمادهای این گروه شد. پالایشگاه نفت بندرعباس بعد از پوشش ۱۶۷ درصدی، سود جدید هر سهم را با مفروضات ۸ گانه پیش‌بینی کرد. پالایشگاه بندرعباس که اقدام به تعدیل ۵۳ درصدی سود (از ۱۶۵ به ۲۴۵ ریال) در عملکرد ۶ ماه اول سال جاری کرده بود، بعد از پوشش سود ۴۰۸ ریالی در عملکرد ۹‌ماهه (معادل ۱۶۷ درصد) ، سود جدید هر سال مالی را اعلام کرد. «شبندر» با سرمایه بیش از یک هزار و ۳۸۰ میلیارد تومانی، این متغیر را با ۱۰۶ درصد افزایش نسبت به سود ۲۴۵ ریالی قبلی، ۵۰۵ ریال در نظر گرفته است. در گروه خودرویی مدیر عامل گروه خودرو‌سازی سایپا گفت: تولیدات این شرکت از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با سال گذشته ۵۷ درصد افزایش داشته است. مهدی جمالی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: درسال گذشته تولید مجموعه سایپا حدود ۳۷۰ هزاردستگاه خودرو بود.در این باره پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این رقم به ۶۰۰ هزاردستگاه برسد. در گروه تجهیزات در حالی که نماد مپنا همچنان متوقف است، پنجمین تفاهم‌‎‎نامه و قرارداد محرمانگی بین شرکت ملی مناطق نفت‌‌خیز جنوب و گروه مپنا برای توسعه سه میدان نفتی کرنج، پارسی و رگ سفید امضا شد. به گزارش ملی نفت ایران، این تفاهم ‎‌نامه و قرارداد محرمانگی با هدف مطالعه سه میدان کرنج (مخازن آسماری، پابده و خامی)، پارسی (مخزن آسماری) و رگ سفید (مخازن آسماری، بنگستان و خامی)، روز سه‌شنبه سوم اسفندماه بین حمید دریس مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌‎خیز جنوب و عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا در اهواز امضا و مبادله شد.

تفاهم‌نامه مزبور بر اساس مدل قراردادی پیشنهادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و با تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران منعقد شد. طی این تفاهم‌نامه گروه مپنا متعهد شده است، در مدت زمان حداکثر ۶ ماه طرح پیشنهادی خود را برای توسعه این میادین ارائه کند. شرکت ملی مناطق نفت ‎خیز جنوب، تاکنون برای توسعه ۴ میدان کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان با شرکت‌های پرگس، شلمبرژه، توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا و شرکت توسعه انرژی نفت نوین کیش (تنکو) تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است. در گروه واسطه گری مالی سرمایه‌گذاری توسعه ملی بعد از قطعی شدن معامله ۷/ ۴۲ درصدی سرمایه‌گذاری نیرو، اثر این معامله ۶/ ۳۱ میلیارد تومانی را اعلام کرد. براساس اعلام «وتوسم» این واگذاری ۳۷ریال به سود هر سهم این شرکت خواهد افزود. در گروه کاغذ، روز چهارشنبه بلوک ۱۸/ ۸۷ درصدی سهام شرکت صنایع کاغذ پارس به قیمت پایه هر سهم ۳۵۰۰ ریال از سوی یکی از سهامداران عمده آن عرضه شد. این معامله بلوکی که به دلیل رقابت خریداران در دقایق پایانی معاملات روز سه‌شنبه گذشته به روز بعد موکول شده بود، بالاخره انجام شد.

در گروه انفورماتیک «اپرداز» طی یک نامه اعلام کرد:تاکنون تغییری در فرآیند کسب سود و به تبع آن پیش‌بینی درآمد هر سهم اعلام شده اخیر ایجاد نشده است و در صورت وقوع هر گونه رویداد با اهمیتی بلافاصله مراتب از طریق کدال منتشر خواهد شد. در گروه حمل‌و‌نقل روز چهارشنبه بازار شاهد بازگشایی دو نماد «توریل» و «حسینا» بود. «توریل» پس از اعلام سود ۱۷۹ ریالی برای سال ۹۶ با افت ۳ درصدی به تابلوی معاملات بازگشت. EPS توریل برای سال مالی جاری طبق آخرین بودجه اعلامی شرکت ۲۶۰ ریال در نظر گرفته شده است. «حسینا» نیز پس از انتشار بودجه سال مالی آتی با تعدیل مثبت ۲۴ درصدی نسبت به سال قبل با رشد ۵/ ۱ درصدی و در قیمت ۷۲۳ تومان بازگشایی شد. در این گروه همچنین «حپارسا» اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه را روی سامانه کدال منتشر کرد. طبق این اطلاعیه «حپارسا» افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را در برنامه کاری خود دارد که در صورت موافقت سازمان و تصویب در مجمع عملیاتی خواهد شد. در گروه فلزی، شرکت مس باهنر که سود سال مالی جاری را ۵۰ درصد افزایش داد با رشدی حدود ۷ درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و تا پایان معاملات به محدوده ۱۲ درصد مثبت نیز رسید. «فباهنر» در اولین بودجه سال ۹۶ مبلغ ۳۳۷ ریال سود پیش‌بینی کرده که نسبت به آخرین بودجه سال مالی ۹۵ با رشد ۱۱ درصدی همراه است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۸۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۲۰میلیارد تومان بالغ شد.