یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

دومین هفته صعودی بورس

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۹/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد. در شرایط توقف گسترده نمادها شاهد کم تحرکی بازار بودیم. با این وجود، تعدیل مثبت‌های سودآوری برخی گروه‌ها از جمله سیمانی ها، غذایی ها، پالایشی‌ها و فلزات اساسی در کنار سطوح بالای قیمت جهانی کالاها رشد ۶/ ۱ درصدی شاخص را در ۱۳ روز متوالی رقم زده است. با این وجود در روزهای پایانی هفته ابهام نسبت به تقاضای چین، بزرگ ترین مصرف‌کننده مواد خام با اعلام دولت این کشور برای تشدید مالیات بر مسکن و نگرانی‌ها از حباب مسکن چین با کاهش شتاب رشد قیمت مسکن این کشور، برای دومین ماه متوالی در ۱۹ ماه اخیر در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران و احتمال رفع اختلالات عرضه، قیمت جهانی کالاها با افت اندکی همراه شد. همچنان فشار فروش حقوقی‌ها با نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند فشار را بر بورس حفظ کند.

بازار ارز

دومین هفته افت دلار

هر دلار آمریکا با افت ۸/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. در هفته اخیر افت نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به رابطه برابری ثابت دلار و درهم، بر نرخ دلار فشار آورد. این عامل در کنار کاهش تقاضای سفته بازی با افزایش عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت چشم انداز مداخله دولت فشار را بر نرخ دلار تشدید کرد. به این ترتیب در هفته اخیر دلار زیر سطح ۳۸۰۰ تومانی تثبیت شد. روز پنج‌شنبه نیز با فشار عوامل نرخ دلار در میانه معاملات تا سطح ۳۷۷۴تومان افت داشت. اما در ساعات پایانی با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک ها، رشد اندک نرخ دلار رقم خورد. همچنان چشم انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به عید می‌تواند تا حدی از دلار حمایت کند. اما انتظار می‌رود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد شدید دلار شود.

بازار سکه

حمایت طلا از سکه

هر سکه طرح جدید با رشد ۸/ ۰ درصدی برای سومین هفته در چهار هفته اخیر صعودی شد. رشد اونس طلا با وجود افت دلار از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار ارز شاهد تداوم روند نزولی دلار زیر سطح ۳۸۰۰ تومانی بودیم. در بازار طلای جهانی افت شاخص دلار با تردیدها نسبت به تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، از اونس طلا حمایت کرد. همچنین ریسک‌های سیاسی با انتخابات اروپا و بازگشت احتیاط میان معامله‌گران پیش از سخنرانی روز سه شنبه ترامپ، عامل حمایت از اونس طلا شد. به این ترتیب پس از تعطیلی بازارهای داخلی روز پنج‌شنبه اونس طلا از سقف تکنیکال ۱۲۴۲ دلاری عبور کرد و روز جمعه به سقف ۳ ماه و نیم اخیر (۱۲۶۰ دلار) رسید. پیش تر با خوش‌بینی‌ها به طلا و بازگشت تقاضای مناسبتی حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به ۹۰ هزار تومان نزدیک شد.

بازار طلای جهانی

حمایت دوجانبه از اونس طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۶ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس طلا را به سقف ۳ماه‌و‌نیم رساند. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ بهره آمریکا در مارس را به ۲۲ درصد کاهش داد. فدرال رزرو با توجه به «عدم اطمینان» چه از لحاظ ریسک‌های مثبت (افزایش سیاست‌های مالی انبساطی) و ریسک‌های منفی (اثرات منفی ارزش بالای دلار) در مورد روند افزایش نرخ بهره محتاط تر خواهد بود. در ادامه وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد اثرات کاهش مالیات ترامپ در سال جاری کمرنگ خواهد بود و تداوم نرخ بهره پایین را در سال جاری محتمل دانست؛ بنابراین روند نزولی دلار تشدید شد. همچنین پس از رشدهای اخیر بازارهای سهام با خوش‌بینی به سیاست‌های ترامپ، بازگشت احتیاط برای سخنرانی روز سه‌شنبه ترامپ در مقابل کنگره عامل دیگر حمایت از طلا بود.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در بازه محدود

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت هفتگی ۹/ ۰درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۲۷۳ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی شاهد نوسان «تسه»ها در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی هستیم. با وجود اینکه رشد تقاضای مسکن، افزایش ۲/ ۶ درصدی قیمت اوراق را در بهمن رقم زد اما همچنان به نظر می‌رسد پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با توجه به نرخ سود واقعی بالای کنونی عبور «تسه»ها از سقف ۷۷ هزار تومانی را دشوار کرده است. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار دارد. همچنان تقاضای بالقوه مسکن، با توجه به کم شتابی رشد مسکن و رشد غیرتورمی مسکن، کندی خروج سمت عرضه از رکود، در کنار رشد قیمت نهاده‌های تولید در ماه‌های اخیر، نگرانی‌ها برای تشدید نوسانات قیمت مسکن را در میان مدت تشدید کرده است.

بازار نفت

تداوم کم‌نوسانی نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵۴ دلار معامله ‌شد. افزایش ذخایر نفت تجاری آمریکا برای هفتمین هفته متوالی فشار را بر نفت حفظ کرد. با این وجود همچنان تعهد اوپک و غیراوپک به توافق برای کاهش تولیدات در کنار افت شاخص دلار، نوسانات نفت را نزدیک سطح ۵۴ دلاری رقم زد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) افزایش ۵۶۴ هزار بشکه نفت، کمتر از پیش‌بینی کارشناسان (۵/ ۳ میلیون بشکه افزایش) در هفته اخیر را اعلام کرد. همچنان در کمیته فنی نظارتی اوپک، تعهد ۸۶ درصدی تولیدکنندگان در ژانویه اعلام شد. همچنان دبیر کل اوپک تمایل معامله‌گران به کاهش بیشتر را اعلام کرده است. با این وجود بازگشت پرشتاب تولیدات شیل، تردیدهایی را برای بازگشت تعادل به بازار نفت را تشدید کرد. امری که احتمال لزوم تمدید قرارداد برای کاهش تولیدات را پررنگ کرده است.