کمک روسی برای راست‌های اروپایی

دنیای اقتصاد: روسیه به مظنون اول دخالت در انتخابات تبدیل شده است. پس از آنکه نهادهای امنیتی آمریکا از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا خبر دادند حالا کریس برایانت، یکی از اعضای برجسته حزب کارگر بریتانیا از دخالت روسیه در انتخابات عمومی این کشور خبر می‌دهد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، وزیر سابق حزب کارگر بریتانیا می‌گوید که شواهد معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه در انتخابات بریتانیا دخالت مستقیم داشته است.

کریس برایانت به پارلمان گفت برخی تصمیمات سطح بالا ممکن است با تاثیرپذیری از نفوذ روسیه اتخاذ شده باشد. او تصریح می‌کند که با کمک برخی متخصصان متوجه شده است که در سال ۲۰۱۵، زمانی که انتخابات عمومی قرار بوده برگزار شود حملات شدید سایبری به احزاب شده است. برایانت تاکید می‌کند: حالا دیگر شواهد معتبری وجود دارد که روسیه در انتخابات فرانسه، آلمان و ایالات‌متحده دخالت داشته و دارد و می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که در کشور ما نیز چنین اتفاقی رخ داده است. به گفته برایانت به باور بسیاری تصمیمات در سطوح بالا در فرانسه، آلمان، ایالات‌متحده و بریتانیا تحت نفوذ روسیه بوده است. مارتین سیاران، رئیس جدید مرکز امنیتی ملی سایبری بریتانیا می‌گوید که با احزاب به‌طور غیررسمی گفت‌وگوهایی داشته است تا در آینده مراقب اطلاعات آنلاین حساس خود باشند، زیرا هر آن احتمال حمله وجود دارد.

در زمان انتخابات سال ۲۰۱۵ و در اوج تبلیغات انتخاباتی گزارش‌هایی توسط نیروهای امنیتی، مبنی بر حمله هکرها بر اطلاعات آنلاین منتشر شد. همان زمان نیز گزارش شد که این حملات زیرنظر کرملین در حال وقوع است. در این‌باره گزارش‌هایی منتشر شده بود که روسیه از طریق حملات سایبری روی انتخابات کشورهای غربی تاثیر می‌گذارد. کارشناسان می‌گویند مهم‌ترین سند در این رابطه حمله هکرهای روسی به کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها در ایالات‌متحده است. این حملات هکری با افشای ایمیل‌های دموکرات‌ها همراه شد و در نهایت افشای اطلاعات کمک بزرگی به ترامپ بود تا در انتخابات پیروز میدان باشد.

در این رابطه هنوز ترس‌هایی وجود دارد. کشورهای اتحادیه اروپا سه انتخابات بسیار مهم پیش روی خود دارند: فرانسه، هلند و آلمان. انتخابات در این سه کشور به این دلیل مهم تلقی می‌شود که راست‌های افراطی این کشورها ارتباط خوبی با روسیه و پوتین دارند. امانوئل ماکرون کسی که دوست دارد رئیس‌جمهوری بعدی فرانسه باشد اخیرا روسیه را متهم به حمله سایبری کرده و بر این باور است که رسانه‌های دولتی روسیه نیز با انتشار اخبار جعلی به کمک پوتین آمده‌اند تا در انتخابات فرانسه تاثیرگذار باشند. هر چند این ادعاها توسط کرملین رد شده است اما برخی بر این باورند که راست‌های افراطی اروپا که ضداتحادیه هستند ارتباط خوبی با روسیه دارند. ماکرون می‌گوید: در غرب ما به حالت آماده‌باش در آمده‌ایم و قصد داریم از انتخابات خودمان دفاع کنیم. این دقیقا موضوعی است که باید نگرانش بود. برایانت نیز همچون سایر سوسیالیست‌های اروپایی نگران نفوذ روسیه است. او که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ وزیر دولت در اتحادیه اروپا بود، از رفتار بریتانیا و ایالات‌متحده در قبال روسیه به‌شدت انتقاد می‌کند. او می‌گوید: درک شخصی من است که دیوید کامرون و باراک اوباما نسبت به روسیه خیلی بی‌تفاوت بودند و دوست نداشتند تا زور بازو به کرملین نشان دهند، زیرا باراک اوباما براساس دیدگاه «همه‌چیز از نو» قصد داشت تا با رویکردی تازه از پوتین امتیازات عمده دریافت کند اما به صراحت بگویم این راهبرد در مورد پوتین هرگز جواب نداد.

به اعتقاد برایانت هر قدم ضعیفی که از سوی کشورهای اروپایی برداشته شد، در مقابل پوتین یک قدم مستحکم و بلندتر برداشت.

مهاجرانی به انتظار

ترس از روی کار آمدن راست‌های افراطی در اروپا که حمایت پوتین را دارند، مهاجران کشورهای غربی را نگران کرده است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از آرزوهای کرملین بود که به آسانی محقق شد. حالا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب شده است تا مهاجران بریتانیایی نگران وضعیت خود باشند. در این راستا چند روز پیش گزارشی منتشر شد که در آن اشاره شده بود که نزدیک به ۲/ ۴میلیون مهاجر در بریتانیا منتظر تصمیمات جدید سیاستمداران بریتانیایی هستند. دیوید دیویس، یکی از اعضای کابینه دولت «ترزا می» می‌گوید: فعلا قانون مهاجرت تغییر نخواهد کرد زیرا سالیان سال طول می‌کشد تا کسانی پیدا شوند جای کارگران مهاجر را در این کشور بگیرند. این اظهارنظر اما با عصبانیت رای‌دهندگان برگزیت همراه شده است.

این اظهارنظر وزیر برگزیت بریتانیا، اما موجب آسودگی کشورهای اروپایی شد زیرا آنها نگران سرنوشت شهروندان اتحادیه اروپا بودند که با تغییر قانون ممکن بود این افراد از بریتانیا اخراج شوند. دیوید دیویس که در استونی به‌سر می‌برد، تصریح کرد: در بخش بیمارستانی، هتلداری، رستوران‌ها، بخش خدمات اجتماعی و بخش کشاورزی شاید سالیان سال طول بکشد تا نیروهای بومی بتوانند جای افراد مهاجر را پر کنند. او به طرفداران خشمگین برگزیت هم گفت: فکر نکنید تا رای دادید به یک‌باره قرار است درهای بریتانیا را به روی افراد ببندیم. با این حال این سخنان اما ممکن است دردسرهایی برای ترزا به همراه آورد، زیرا او به‌شدت درباره مهاجران بریتانیا تحت فشار قرار دارد.

این در حالی است که یان دونکن، یکی از اعضای ارشد محافظه‌کاران گفت که ممکن است یک ذره سریع‌تر از آنچه دیوید دیویس گفته قانون مهاجرت به این کشور تغییر کند. او گفت البته این تغییرات وسیع نخواهد بود اما جزئیات آن تغییر خواهد کرد. با بالا گرفتن دعوای برگزیتی‌ها و مخالفان آن در بریتانیا، افراد شاخص برگزیتی‌ها با بزرگنمایی خطر مهاجران در بریتانیا قصد دارند تا هرچه سریع‌تر قوانین به سود آنها تغییر پیدا کند. در این‌باره نایجل فاراژ، یکی از اعضای سرشناس طرفدار برگزیت، پیرو سخنان دونالد ترامپ گفته است که سوئد به دلیل حضور مهاجران زیاد به بهشت متجاوزان جنسی تبدیل شده است. او می‌گوید: سوئد به دلیل خط‌مشی‌های لیبرال برای مهاجرت‌پذیری به پایتخت متجاوزان جنسی تبدیل شده است. این رهبر سابق حزب بریتانیای مستقل که از مخالفان اصلی اتحادیه اروپا هم به‌حساب می‌آیند، به دنبال اظهارنظر ترامپ درباره سوئد، حضور مهاجران را برای این کشور یک خطر بزرگ تلقی کرده است.

این در حالی است که اظهارنظر ترامپ درباره سوئد با واکنش تند مقامات این کشور مواجه شده بود. او گفته بود که به سوئد نگاه کنید، یک آشفتگی محض است، ببینید مهاجران چه بلوایی در آن کشور درست کرده‌اند. این سخنان اما با واکنش تند مقامات سوئدی روبه‌رو شد، زیرا در تاریخ مورد اشاره در سوئد هیچ اتفاق خاصی نیفتاده بود و حتی نخست‌وزیر سابق سوئد ترامپ را متهم به مصرف مواد توهم‌زا کرده بود. در حالی که ترامپ پس از سخنانش تا حدی عقب‌نشینی کرد، این نایجل فاراژ است که دنبال سخنان ترامپ را گرفته و گفته است که سوئد بیش از هر کشور دیگری مهاجران مرد را قبول کرده است و همین امر موجب شده است تا مردم این کشور در معرض آسیب‌های اجتماعی از جمله تجاوزهای جنسی قرار گیرند.

فاراژ که در این زمینه با رادیو «LBC» گفت‌وگو می‌کرد تاکید کرد که میزان تجاوزهای جنسی در سوئد به شکل دراماتیکی بالا رفته است و در حال‌حاضر این کشور به پایتخت متجاوزان در جهان تبدیل شده است. او همچنین رسانه‌های سوئد را متهم کرد که گزارش‌های تجاوز جنسی را منتشر نمی‌کنند، بر‌ای همین میزان این ارقام برای مردم سوئد مخفی باقی‌مانده است.