دنیای اقتصاد: اصولگرایان این روزها نگرانند. نگران از ائتلاف آینده‌شان بر سر رسیدن به یک نامزد برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و رقابت با حسن روحانی کاندیدای اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان. آنها از دو سو نگرانند. اولین و بزرگ‌ترین عامل نگرانی آنها حضور سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی سابق در عرصه رقابت‌های انتخاباتی است. آنچه موجب این نگرانی شده، تن ندادن او به‌نظر بزرگان این جریان مبنی‌بر عدم حضور در انتخابات و تک روی‌های اوست. او در شرایطی اصرار به حضور در انتخابات به‌صورت منفرد گرفته است که تقریبا همه گروه‌های اصولگرا به‌نوعی زیر چتر جبهه مردمی انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند و قرار است کاندیداهای خود را به این جبهه معرفی کنند تا در نهایت از بین آنها به یک کاندیدای نهایی برسند. اما سعید جلیلی تاکنون زیر بار این فرمول نرفته است. روز سه‌شنبه مرضیه وحید دستجردی، سخنگوی جبهه مردمی انقلاب (جمنا) در یک نشست خبری ضمن تایید غیرمستقیم کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اعلام کرد که رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و کاندیدای انتخابات گذشته حاضر به همکاری با اصولگرایان در جهت دستیابی به وحدت نشده است.

روز گذشته نیز دستجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از بین ۵۰ نفری که برای کاندیداتوری معرفی شده یا اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، آقای جلیلی نیز مطرح هستند،‌ گفت: با اینکه آقای جلیلی اعلام نکرده است که جبهه مردمی را قبول دارد اما نظر همه دوستان در هیات موسس این بود که نظر دوستان پذیرفته شود و نام آقای جلیلی روز پنج‌شنبه به رای گذاشته شود تا ببینیم آیا جزو ۱۰ نفری که بالاترین رای را می‌آورد،‌ هست یا خیر. سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی افزود:‌ بنابراین اساس برنامه جبهه بر مبنای تعامل است و امیدواریم همه دوستان بدانند ما با هیچ‌کس دوستی یا خصومت نداریم و می‌خواهیم آنچه از بدنه مردمی می‌آید همان باشد. او در گفت‌وگو با «ایلنا» همچنین از دیدار اعضای جبهه مردمی با آیت‌الله مصباح یزدی خبرداد. دستجردی همچنین تصریح کرد که جلیلی کاندیدای جبهه پایداری نیست. در کنار این سخنان، روز گذشته غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از رویه‌ای که جلیلی در پیش گرفته ابراز نگرانی کرد و در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: اگر بنا باشد او کاندیدا شود، اما نخواهد وارد مجموعه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی شود، رأی نمی‌آورد ولی رأی‌شکن است.

وی افزود: آقای جلیلی را یک فرد انقلابی می‌شناسیم در این شکی نیست از افراد شاخص هم است، ولی اگر بنا باشد وارد این چرخه نشود و از این طریق شانس خودش را به آزمایش نگذارد و مستقل ورود کند یقینا از کیک نیروهای انقلاب بهره‌برداری خواهد کرد؛ یعنی سهمی از آرای آن مجموعه را به خود اختصاص می‌دهد. او در عین حال به کاندیداهای اصولگرا؛ در مورد وعده افزایش یارانه هشدار داد. به این ترتیب جلیلی اولین کاندیدای مستقل اصولگرا خواهد بود که سازوکار وحدت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا «جمنا» را تاکنون نپذیرفته است.

دومین نگرانی اصولگرایان، اعلام کاندیدا توری پرشمار نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است. آنها نگرانند که تیم انتخاباتی احمدی‌نژاد مانع شکل‌گیری وحدت میان اصولگرایان شوند. در همین راستا، عباس سلیمی نمین در گفت‌وگو با الف گفت: احمدی‌نژاد در تلاش است تا به اصولگرایان ضربه بزند و تمام تلاش خود را برای تخریب شخصیت‌های اصولگرایی به کار گرفته است و در این انتخابات نیز همانند انتخابات قبلی این کار را خواهد کرد.او تاکید کرد: تلقی ایشان این است که اگر شخصی لایق، از جانب اصولگرایان سکان را به دست بگیرد، ایشان برای همیشه از اذهان محو می‌شود که البته هم‌اکنون جامعه شناخت بسیار بالایی نسبت به این مسائل پیدا کرده است. در همین ارتباط به گزارش خبرآنلاین، محسن کوهکن، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اعلام کاندیداتوری برخی نزدیکان احمدی‌نژاد، اظهار کرد: برخی افراد ادعا و مطرح می‌کنند که می‌خواهند به صحنه بیایند. به هر جهت وصف‌العیش نصف‌العیش است و آرزو هم بر جوانان عیب نیست.

آمادگی رضایی برای ورود به انتخابات

اما این تنها مشکلات اصولگریان نیست. آنچه این جریان را با مشکل روبه‌رو کرده، تعدد کاندیداها است. هرچند سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی از فعالان اصولگرا در گفت‌وگویی با خبرآنلاین اظهار کرده که نباید نگران تکثر چهره‌های اصولگرا در این مرحله بود و این تکثر قبل از وحدت است. در همین راستا روز گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات سال ۹۶ خبر داد و گفت که اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب کاندیداتوری را به من تکلیف کنند، درباره آن فکر خواهم کرد. رد کردن چنین تقاضایی برای من سخت است. این در حالی است که او پیش ازاین بارها اعلام کرده بود که این دوره کاندیدا نمی‌شود.

رئیسی حضور در انتخابات را نپذیرفت

از سویی دیگر خبرها حاکی از آن است که ابراهیم رئیسی تنها گزینه‌ای است که اصولگرایان روی او به وحدت رسیده‌اند. اما محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با نامه‌نیوزگفته است که تاکنون فشار اصولگراها بر آقای رئیسی موثر واقع نشده و وی قانع نشده است. به گزارش فرارو، او افزود: آقای رئیسی دلایل خاص و ملاحظاتی برای نپذیرفتن این پیشنهاد دارد و می‌گوید آستان قدس مشکلات زیادی دارد که باید این مشکلات را رفع کند.