دنیای اقتصاد: بازارهای جهانی فلزهای گرانبها تا چهارشنبه حالتی کم و بیش انتظاری داشتند. انتظار برای انتشار صورت جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو موجب شد که نوسان بازارها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و صبح چهارشنبه کم باشد. با وجود این، اونس طلا صبح چهارشنبه چند دلاری رشد داشت، آن هم در شرایطی که بازارهای سهام جهان همچنان مشغول رکوردزنی بودند. رویترز صبح روز گذشته نوشت که سود بورس‌های جهان در هفته‌های گذشته از سال ۲۰۱۷ بیشتر از سود تمام سال ۲۰۱۶ بوده است.

اونس طلا که هفته گذشته روی بهای ۱۲۳۵ دلار ایستاده بود، روز دوشنبه با رشدی اندک به قیمت ۱۲۳۷ دلار رسید، اما سه‌شنبه به قیمت ۱۲۳۵ دلار بازگشت. چهارشنبه نیز با همین قیمت آغاز شد گرچه انتظار می‌رود هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید بهای دیگری به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد،‌ به‌ویژه از آن رو که شب گذشته جزئیات مباحثات اعضای سیاست‌گذار بانک مرکزی آمریکا در نشست ژانویه منتشر شده است. پوشش این جزئیات و اثر آن بر بازارها در این گزارش ممکن نبود، اما در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» این تحولات مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

اونس طلا در دومین روز کاری بازارهای جهانی کف و سقف ۱۲۲۶ و ۱۲۳۹ دلاری را تجربه کرد، اما در نهایت روی قیمت ۱۲۳۵ دلار ایستاد. روز سه‌شنبه، اونس ابتدا تحت فشار تقویت شاخص دلار و نگرانی برخی معامله‌گران از احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه مارس بانک مرکزی این کشور بود. با این همه، در ادامه روز معامله‌گران خریدهای خود را در قیمت‌های پایین‌تر تشدید کردند. رشد طلا از کف قیمت روزانه در حالی رخ داد که شاخص دلار و بازارهای سهام آمریکا سرگرم رشدهای قابل توجه بودند. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد ۹۵/ ۱۰۰ واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد ۳۷/ ۱۰۱ واحد جهش کرد. دوشنبه پاتریک هارپر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا گفته بود که در صورت واضح بودن فشارهای تورمی از افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه مارس فدرال رزرو حمایت می‌کند و این امر به جهش سه‌شنبه شاخص دلار ترجمه شد. سه‌شنبه همزمان با فشار دلار بر طلا، رشد بهای نفت خام از فلز زرد حمایت کرد.

جهش سه‌شنبه شاخص دلار باعث شد صبح چهارشنبه شاهد تعدیل روند این شاخص باشیم، امری که به رشد چند دلاری بهای اونس طلا تا نزدیکی محدوده بالاتر کمک کرد. همزمان ادامه رشد بهای نفت خام به دلیل خوش بینی به توافق اخیر اوپک برای حفظ سطح تولید هم به کمک طلا آمد. با این همه، صبح روز گذشته یک عامل کاهشی بسیار مهم توجه معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها را به خود جلب کرد. صبح چهارشنبه رکوردزنی بازارهای سهام جهان ادامه داشت تا حدی که باعث شد سود روزهای رفته از سال ۲۰۱۷ بیشتر از تمام سال ۲۰۱۶ باشد. این روند عمدتا ناشی از اعلام درآمدهای شرکت‌های اروپایی و آمریکایی و پیش‌بینی اثرات خوب برنامه کاهش مالیات توسط دولت ترامپ است. با این همه، عامل مهم‌تر انتظار اجازه نداد طلا تحت فشار خروج سرمایه به‌سوی بورس قرار بگیرد. تا اواخر شب گذشته عمده بازارها در انتظار متن گفت‌وگوهای اعضای فدرال رزرو در نشست ژانویه بودند. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» اثرپذیری بازارها از صورت جلسه چهارشنبه شب را پوشش خواهیم داد. اونس طلا تا ساعت ۷ عصر چهارشنبه به وقت تهران به قیمت ۱۲۳۶ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی این روز رقم خورده باشد.

در حالی که احتمال و بعد اجرای تشدید انقباض پولی در آمریکا می‌تواند طلا را کاهشی کند، صبح چهارشنبه، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «یورو پاسیفیک» تاکید کرد، قیمت جهانی طلا طی ماه‌های آینده با تبعیت از افزایش نرخ تورم، با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا، پیتر شیف، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری یورو پاسیفیک در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» گفت: «طلا مسیر تورم را دنبال خواهد کرد و بیش از پیش با افزایش قیمت همراه خواهد شد. همه بازارهایی که با افزایش قیمت طی ماه‌های گذشته روبه‌رو شده‌اند تا حدی اصلاح شده و قیمت آنها کاهش یافته است، ولی طلا تاکنون یک استثنا بوده است.»