اقتصاد سلامت در آمریکا

موسسه تحقیقاتی مشاوران تکونومی

اقتصاد دارو روش‌های ارزیابی اقتصادی، مدیریت صحیح و عملی درباره آن گروه از مراقبت‌های بهداشتی و درمانی است که در آنها از فرآورده‌های دارویی استفاده می‌شود. هدف از به‌کارگیری این روش‌ها افزایش توانمندسازی مدیران در تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری نظام‌مند و عینی مقوله‌های مرتبط با داروها است. در این رشته با شناسایی و حل مشکلات نظام دارویی و ارتقای خدمات نظام سلامت با مدیریت صحیح منابع مالی می‌توانند به بهبود وضعیت این صنعت کمک کنند. صنعت دارو به دلیل اینکه منبع اصلی نوآوری‌های پزشکی به حساب می‌آید، از اهمیت بسزایی برخوردار است. صنعت نظام‌مند و حساب شده داروسازی در آمریکا، ۱۷ درصد از فروش خود را در پروژه‌های تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است.

زمانی که رقابت اقتصادی در سطح ملی به رسمیت شناخته شده، موفقیت و پیشرفت در بازار تنها با نوآوری‌های بیشتر ممکن است و شرط توزیع در بازار داروها، میزان کارآیی، امنیت و کیفیت ساخت آنهاست. در سال گذشته ایالات متحده جایگاه خود را به‌عنوان کشوری برجسته در نوآوری‌های حوزه دارو و درمان در دنیا تثبیت کرده است. قیمت‌های داروها نیز در بسیاری از کشورها با سیستم بیمه درمان ملی تنظیم می‌شود. در ادامه عملکرد صنعت دارو، اثرات قانون‌گذاری بر قیمت آنها و میزان دسترس‌پذیری داروها مورد بررسی قرار می‌گیرد. منطق قیمت‌گذاری داروها از بیمه فراگیر یا پرداخت هزینه‌ها از سوی طرف سوم است که این روش قیمت‌گذاری برای بیماران محرکی ایجاد می‌کند که هزینه‌های بالاتری برای درمان آنها ثبت شود و در عین حال این اتفاق عاملی است که باعث می‌شود قیمت داروها و ویزیت پزشکان افزایش یابد.

اگر بیمه به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود تحت عنوان حفاظت مالی باشد، پرداخت مشترک بیمه و بیمار یک روش نامناسب است. به‌عنوان مثال، فرض کنید یک تقاضای خطی وجود داشته باشد، اگر بیماران از بیمه‌ای با نرخ پرداخت ۵۰ درصد استفاده کنند، شرکت‌های دارویی قیمت‌های داروها را دو برابر آن قیمتی که بیمار بیمه نباشد، ارائه می‌کنند. صنعت داروی آمریکا به واسطه به کارگیری بیش از ۸۵۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ نقش قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد محلی، منطقه‌ای و ملی دارد. همچنین به دلیل توزیع محور بودن این صنعت و ارتباط آن با سایر بخش‌های اقتصادی، بیش از ۵/ ۳ میلیون شغل به‌طور غیرمستقیم ایجاد شده است. این ارقام باعث شده صنعت دارو به صنعتی پیشرو در ایجاد اشتغال آمریکا تبدیل شود. صنعت دارویی بیش از ۲/ ۱ تریلیون دلار از تولید ناخالص داخلی را به‌عهده دارد. درآمدهای این صنعت شامل ۵۵۸ میلیارد دلار از تجارت دارو و ۶۵۹ میلیارد دلار از تامین‌کنندگان و تولید آن است. در سال ۲۰۱۴، متوسط هزینه پرداخت شده برای حقوق و دستمزد ۱۲۳.۱۰۱ دلار به ازای هر کارگر بوده که این رقم بیش از دو برابر متوسط دستمزد سالانه ۵۷.۱۴۹ دلاری هر کارگر در بخش خصوصی آمریکا است که نشانه‌ای از ایجاد مشاغل با کیفیت بالا در این صنعت است.

آمارهای سال ۲۰۱۴ بیان می‌کند شاغلان حاضر در صنعت دارو متخصصانی از علوم تجربی، مهندسی، ریاضی و حوزه فناوری هستند. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد، صنعت دارو یکی از منابع اصلی درآمدهای مالیاتی دولت است، به‌طوری که مالیات فدرالی، ایالتی و محلی در سال ۲۰۱۴ که از این صنعت اخذ شده، بیش از ۶۷ میلیارد دلار بوده است. همچون بسیاری صنایع، صنعت دارویی آمریکا نیز یکی از پیشروترین صنایع در ایالات مختلف آمریکاست، به‌طوری که با وجود گستردگی جغرافیایی این کشور، شاهد رونق صنعت دارو در سراسر ایالت‌ها هستیم. دو ایالت کالیفرنیا و نیوجرسی بیش از ۱۰۰میلیارد دلار درآمد سالانه از صنعت دارو دارند. ۹ ایالت درآمدی بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سال دارند و ۱۵ ایالت در بازه ۱۰ تا ۴۹میلیارد دلاری قرار دارند. ۲۴ ایالت دیگر نیز هر ساله بیش از یک میلیارد دلار از پیامدهای اقتصادی این صنعت به دست می‌آورند.