دنیای اقتصاد: «قیمت بنزین در سال ۹۶ افزایش پیدا نمی‌کند.» این تصمیمی بود که در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با موافقت نمایندگان مردم در خانه ملت اتخاذ شد تا بنزین در سال آینده نیز با نرخ ۱۰۰۰ تومان به فروش برسد. به این ترتیب در شرایطی که کارشناسان با اشاره به افت قیمت جهانی نفت خام و همچنین کمتر شدن قیمت بنزین ایران از قیمت بنزین در فوب خلیج فارس در ابتدای سال، فرصت را برای آزادسازی قیمت بنزین در کشور مناسب می‌دانستند، با تصویب بند (د) تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۹۶، این فرصت عملا از دست رفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت بنزین در ایران ۳۵ درصد ارزان‌تر از بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای منطقه، بنزین بر اساس قیمت روز نفت خام در بازارهای جهانی، کیفیت‌های متفاوت و مالیاتی که معمولا بیشتر از هزینه تولید است، قیمت‌گذاری شده و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. این سیاست به منظور کمک به گسترش حمل و نقل عمومی و جلوگیری از آلودگی هوا به کار گرفته می‌شود اما با وجود تاکید کارشناسان، به نظر می‌رسد فعلا برای اجرای چنین سیاستی در کشور اراده‌ای وجود ندارد. براساس بند (د) تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۹۶؛ وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط مکلف است منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج‌درصد به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت‌گاز، نفت‌کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تامین کند و پس از واریز به حساب خزانه‌داری کل‌ کشور به مصرف برساند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۶ در توضیح این بند گفت: با تصویب این بند هیچ افزایش قیمتی در فرآورده‌های نفتی صورت نمی‌گیرد؛ در واقع قیمت واقعی بنزین همان یک هزار تومان باقی می‌ماند، اما لازم است بدانید ۷۰۰ تومان از این قیمت هزینه بنزین و مابقی مالیات بر ارزش افزوده است. مفتح در ادامه گفت: بنابراین با وجود آنکه افزایش قیمت نداریم، ۵ درصد از این هزینه که شامل درآمدهای حاصل از فروش نفت است «برای توسعه» در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد.