یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

خیزش آرام بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد 47 واحدی (06/ 0 درصدی) همراه شد. در 13 روز معاملاتی شاخص رشد 6/ 1 درصدی را ثبت کرد. همچنان شاهد کم تحرکی بازار با توقف گسترده نمادها هستیم. روز گذشته «پارسان» با توجه به حجم قابل توجه پورتفوی از پالایشی‌ها با تعدیل مثبت سودآوری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. همچنین «تاپیکو» با پورتفوی شامل متانول سازها و تعدیل مثبت آنها، دومین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص بود. امری که خوش‌بینی‌ها به رشد شاخص را پس از بازگشایی این نمادها در کنار سطوح مناسب قیمت جهانی کالاها رقم زده است. روز گذشته «فباهنر» پس از تعدیل مثبت 11 درصدی بازگشایی شد و با حمایت قیمت جهانی مس (با تداوم بالاتر از سطح 6 هزار دلاری) بیشترین رشد قیمت را داشت. تشدید فشار فروش حقوقی‌ها با نزدیک شدن به زمان تسویه خریدهای اعتباری از ریسک‌های موجود در بازار است.

تثبیت دلار زیر 3800 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۶ تومانی با نرخ ۳۷۸۰ تومان معامله شد. ناامیدی معامله‌گران از رشد قابل توجه دلار با تداوم روند نزولی دلار زیر سطح ۳۸۰۰ تومانی و افت نرخ درهم تا سطح ۱۰۳۵ تومانی بر دلار فشار آورد. همچنان فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت بر دلار، فشار را بر دلار حفظ کرده است. امری که پس از عبور دلار به‌صورت مقطعی از سطح ۴ هزار تومانی در دی، با تقویت احتیاط میان معامله‌گران دلار را از سطح مزبور بازگرداند. این عامل در کنار کاهش تقاضای آربیتراژی با تشدید روند نزولی دلار، میانگین دلار در بهمن را به سطح ۳۸۳۷ تومانی رساند. با این وجود چشم‌انداز رشد تقاضای آربیتراژی با تداوم رشد ارزش جهانی دلار در کنار بازگشت تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به عید می‌تواند از دلار حمایت کند.

بی‌توجهی سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 193 هزار تومان معامله شد. رشد اندک اونس طلا با وجود افت نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار جهانی طلا، همچنان ریسک‌های سیاسی و نااطمینانی از سیاست‌های ترامپ، اونس طلا را بالاتر از سطح 1230 دلاری حفظ کرده است. اما چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در میان مدت فشار را بر طلا حفظ کرده است؛ صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو می‌تواند تصویر روشن‌تری از این موضوع ارائه دهد. در بازار ارز نیز برای دهمین روز در 11 روز معاملاتی اخیر، روند نزولی دلار تداوم یافت. در 18 روز معاملاتی اخیر سطح یک میلیون و 190 هزار تومانی از قیمت سکه حمایت کرد. همچنان چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ تر کرده است.

حمایت ریسک‌های سیاسی از طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۳۷ دلار معامله ‌شد. با وجود رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام، اما همچنان ریسک‌های سیاسی به ویژه پررنگ شدن احتمال پیروزی مارین لوپن اونس طلا را بالاتر از سطح ۱۲۳۰ دلار حفظ کرد و پوند را در ابتدای معاملات به سقف ۲ماهه رساند. پیش‌تر نیز گزارش‌های مناسب شرکت‌های خرده فروشی آمریکا (با سیگنال سطح مناسب تقاضای کلان) در کنار خوش‌بینی به رشد اقتصادی از بازارهای سهام آمریکا حمایت کرد و در ادامه شاخص بازارهای سهام آسیا Asia Pacific Index به بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۵ رسید. بازار سهام اروپا نیز با وجود افت اندک، همچنان نزدیک بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۱۵ نوسان داشت. اما افت یورو با ریسک‌های سیاسی در کنار تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در مارس از شاخص دلار حمایت کرد. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 85/ 0 درصدی به قیمت 76 هزار و 273 تومان معامله شدند. افزایش تعداد معاملات مسکن در دی و بهمن، قیمت «تسه»ها را از کف 13ماهه (در هفته سوم دی) با رشد 10 درصدی همراه کرده است. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر «تسه»ها است. مدیر عامل بانک مسکن از عدم افزایش سقف وام مسکن و عدم کاهش نرخ بهره در کوتاه مدت خبر داد. بنابراین نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی در سطح 8/ 21 درصد با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، عامل فشار بر «تسه»ها است. امری که مقاومت سطح 77 هزار تومانی را در برابر رشد اوراق تشدید کرده است. با این وجود، چشم‌انداز افزایش تقاضا به‌صورت سنتی با نزدیک شدن به سال جدید مانع از افت شدید قیمت «تسه»ها است.

تردیدها به بازگشت تعادل به نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵۴ دلار معامله ‌شد. اعلام دبیر کل اوپک به تعهد بیش از ۹۰ درصدی اعضا به توافق و تمایل تولیدکنندگان به تعهد بیشتر، قیمت نفت را بالاتر از ۵۴ دلار رساند. اما همچنان چشم‌انداز رشد تولیدات شیل در کنار سایر تولیدکنندگان از جمله لیبی، نیجریه، برزیل و کانادا فشار بر نفت را حفظ کرده است. امری که لزوم تمدید قرارداد برای کاهش تولیدات را پررنگ تر کرده است. گلدمن ساکس با وجود خوش‌بینی به کاهش عرضه از سوی اوپک، اما با بازگشت تولیدات شیل نسبت به کاهش مازاد عرضه در سه ماهه دوم ۲۰۱۷ ابراز تردید کرده است. موسسه پلاتس هم در یادداشتی بازگشت پرشتاب شیل فقط طی چند هفته در سال ۲۰۱۷ را پس از دو سال کاهش فعالیت، شگفت‌انگیز اعلام کرده است. نظرسنجی‌ها افزایش ۵/ ۳ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری را پیش‌بینی کرد.