دنیای اقتصاد: تولید خودروهایی که استانداردهای ۸۳ گانه را ندارند، از ۲۳ دی ماه سال۹۷ متوقف خواهد شد. پیش بینی مهلت دوساله برای توقف خودروهایی که توان پاس کردن استانداردهای جدید را نداشته باشند، درحالی اعلام شده که چندی پیش مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت رسما اعلام کردند که تولید این‌گونه خودروها تا زمان انتخاب جایگزین مناسب متوقف نخواهد شد؛ خبر اعلام شده از سوی مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت در حالی است که براساس استانداردهای جدید تولید این خودروها منوط به ارتقای پلت‌فرم آنها و لحاظ کردن استانداردهای ایمنی جدید خواهد بود. الزامی که اجرایی کردن آن برای برخی خودروهای تولید داخل مقرون به صرفه نخواهد بود و این اقدام موجب می‌شود تا پس از سال‌ها کش و قوس تولید این خودروها بالاخره متوقف شود.

براساس این دستورالعمل ۱۱ استاندارد جدید برای خودروهای داخلی از سال جاری اجرایی خواهد شد و مابقی استانداردها طی مدت دوسال به مرحله اجرا درخواهند آمد و پس از آن تولید خودروهایی که نتوانسته باشند الزامات جدید را رعایت کنند متوقف خواهد شد. رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری با اعلام این خبر درخصوص خودروهای وارداتی نیز اعلام کرد که مهلت تعیین شده مشمول خودروهای داخلی می‌شود و خودروهای وارداتی از سال جاری ملزم به رعایت استانداردهای جدید شده‌اند.

نظارت بر واردات قطعات خودرو یکی دیگر از برنامه‌هایی است که نیره پیروزبخت بر اجرای آن تاکید کرده است و در این خصوص می‌گوید: ارزیابی از قطعات خودرو در مبادی رسمی صورت گیرد و با قطعه سازانی که قطعات وارداتی را در بسته‌های داخلی در بازار توزیع می‌کنند، برخورد خواهد شد. ارزیابی کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها یکی دیگر از مواردی است که پیروز بخت در این نشست به آن پرداخت. افزایش آلایندگى هوا در کشور موجب شد تا سازمان ملى استاندارد پس از سال‌ها مجددا به چرخه نظارت بر استاندارد بنزین وارداتى و داخلى بازگردد و در این راستا نیز این سازمان به‌صورت دوره‌ای نمونه‌گیری از بنزین و گازوئیل توزیعی در جایگاه را در دستور کار قرار داد. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد در فصول گرم سال جاری نمونه برداری‌هایی از بنزین توزیعی در جایگاه‌ها صورت گرفت که مشکلی در این خصوص مشاهده نشده، اما در مورد بنزین مصرفی در فصول سرد و با توجه به وارونگی هوا آزمون بنزین اهمیت بیشتری دارد. در دی ماه نمونه برداری‌هایی انجام شده که نتایج نهایی آن هنوز مشخص نیست، اما در بررسی‌های اولیه درخصوص بنزین توزیعی مشکلی مشاهده نشده است. پیروز بخت همچنین از کنترل‌های استاندارد در مورد گازوئیل خبر داد و گفت: نگرانی ما در مورد گازوئیل فقط به گوگرد مربوط می‌شود. رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین از شناسایی ۵۷۰ مورد محموله فرآورده‌های نفتی غیراستاندارد خبر داد و گفت: ۲۱۶ مورد قاچاق بوده و بقیه موارد به فرآورده‌های نفتی سوبسید دار(عدم انطباق مواد اولیه و محصول) مربوط می‌شود که شناسایی شده‌اند.